-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
BMW under 120 gram!
Stille og rolig har BMW innført en liten revolusjon: En 1-serie med mindre enn 120 grams utslipp. Slapp? Ikke akkurat.
En klassisk oppskrift på en virkelig tørr - og da mener jeg tørr som i very dry, Dry Martini - er som kjent å helle gin oppi glasset og sette en åpen flaske Vermouth ved siden av. Etter fem minutter setter du korken på Vermouth-flasken igjen.
BMWs nye 118d kjører etter en liknende formel virker det som. Når du har fått den opp i 2000 omdreininger i sjette – litt over lovlig norsk motorveihastighet – virker det som om den går bare på luft, med en liten veke fra dieseltanken plassert rett ved siden av luftinntaket.
Den er oppgitt til et snitt på 0,47 l/mil – men vi tilbrakte mange mil med blandet kjøring og endte på 0,42 l/mil. Det tilsvarer CO2-utslipp på 106 g/km – langt under de oppgitte 119 gram – som i seg selv er oppsiktsvekkende.
Dynamikk
For her snakker vi om en BMW som har en dynamikk som en BMW, og der de 143 hestene tar seg godt av bilens rundt 1400 kg.
Samtidig snakker vi om det nye 3-dørs karosseriet som faktisk er i ferd med å nærme seg det akseptable, og i hvert fall er svært mye penere enn det med fem dører, og hvor det ikke er store problemer med destination baksete. Og vi snakker om en bil som er så stapp full av tekniske lekkerier, at du bruker mer tid på å forklare dem for naboen, enn du ville bruke på en Ferrari V12-motor.
Stopp/start er bare begynnelsen. Regenerativ bremsing er neste kapittel, og den krever faktisk litt innsikt, for her dreier det seg om å gi generatoren oppgaver den aldri har hatt før.
Mange bekker små
Lekre små finesser som en grill som lukker seg for å minske luftmotstanden, en kompressor til A/C-anlegget som ikke kompresser dersom ikke anlegget er på, en vannpumpe som ikke vannpumper med mindre motoren trenger sirkulasjon og en elektrisk servostyring som bare server når man drar i rattet hører også med.
Sammen med kamakselstyring, variable ventilløftehøyder og bleeding-edge motorstyreteknologi fra Bosch, oppnås utrolige resultater.
Og tro ikke at det går ut over noe som helst. For i tillegg til det hele finner man også et gearvalg display som gir deg gode råd. Og det er ikke bare gammelmannsråd om hvordan du skal kjøre så treigt som mulig.
Å nei, her får du beskjed om å geare ned, slik at du virkelig kan få opp farten igjen. BMW har fremdeles ikke glemt bort Freude am Fahren eller hva det het. Men nå har de lagt til en god porsjon frisk luft også.