-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Bare moro
Kjøreopplevelsen lokker frem smilet allerede i første sving. Prisen bringer depresjonen raskt tilbake igjen...
BMW 130i
Først publisert i BIL 11- 2006.
For å sitere Kjell Aukrusts gode, gamle radiofigur Edmund Bakken: Å du allstyrendes! Eller for å leve så farlig at jeg bruker et uttrykk som redaktøren hater å se på trykk (men om det ikke passer her, så passer det neppe noen gang): For en kjøremaskin! Med bakhjulsdrift, perfekt balanse i bilen, og 265 hester som vrinsker i stallen, er det sjelden vi kusker en ekvipasje som gir så umiddelbar kjøreglede som det vi opplever med BMW 130i.
Styringen er meget kontant, den gir nesten gokart-følelse. Et tykt, godt ratt med forholdsvis liten diameter understreker det sportslige, samtidig har bilen merkbart mindre svingradius enn de fleste forhjulsdrevne bilene i kompaktklassen. Den korte svingradien sammen med den fenomenalt fine balansen i bilen gjør det til en nytelse å utfordre svingete veier. Hjulopphenget har et sportslig oppsett, ikke forvent et snev av komfort over vaskebrettene. Du hører at du passerer over en ferist, for å si det sånn...
Rekkesekseren er kombinert med en harmonisk og presis 6-trinns manuell gearkasse. Seks trinn betyr ikke nødvendigvis at det gavner forbruket i nevneverdig grad, for 130i viser samme gjennomsnittlige forbruk som den 200 kg tyngre BMW 530i Touring.
Dreiemomentet når sin topp ved 2750 o/min., men det ligger høyere enn 300 Nm fra 2500 til 4000 o/min., og det holder seg over 280 Nm helt opp til 6500 o/min. Med andre ord er momentkurven ganske så flat på toppen. I praksis trenger du med andre ord ikke å flytte gearspaken så ofte når du første er oppe i marsjfart. Dessuten går akselerasjon fra 80 til 120 km/t unna på 5,8 sekunder, i følge fabrikkens tall.
Begge forsetene har forbausende god sidestøtte i ryggen - til skinnseter å være. Ellers er lårstøtten den beste, med tanke på BMWs supre sitteputeforlengere og rikelige reguleringsmonn i setene. Baksetet? Denne bilen kan du glemme hvis du trenger en familiebil. Verken benplassen eller takhøyden vil friste voksne over lengre avstander.
Kort om bilen:
BMW 130i:
Pris: kr. 599.900
Motor: 6-sylindret rekkemotor. 2996 ccm 195 kW (265 hk) v/6600 o/min 315 Nm v/2750 o/min
LxBxH: 423 x 175 x 143 cm
Akselavstand: 266 cm
Egenvekt m/fører: 1450 kg
Tillatt totalvekt: 1875 kg
Dekk: 205/50 W R17
Bagasjerom: 330 liter (VDA)
Tankvolum: 53 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 6,1 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,92 l/mil
CO2-utslipp: 221 g/km