-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
BMW 130i: Kjapp baby-BMW
Tohundreogsekstifem hester under panseret på en BMW 1-serie? Det kan vi like.


BMW 130i
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Siden 1-serie kom for et år siden har den fått mye skryt for sine glimrende kjøregenskaper, med bakhjulsdrift og avansert hjuloppheng. Applausen har derimot ikke gått helt i taket, siden den har et stykke frem til konkurrentene når det gjelder innvendig plass. En i overkant stiv fjæring har også blitt kritisert.
Nå kommer den sprekeste versjonen hittil, med treliters rekkesekser fra 3-serie. Men BMW har ikke bare dyttet en større motor under panseret, de har tilpasset understell og elektronikk slik at bilen skal takle de store kreftene som settes i spill. Som eneste 1-serie kan 130i også fås med Active Steering, som begynner å bli riktig så velfungerende. Store hjulutslag ved lave hastigheter, mindre hjulutslag i høy hastighet, det er prinsippet.
Motoren er en fantastisk maskin, som drar jevnt og sterkt fra lave turtall helt til det kutter ut ved drøye 6600 omdreininger. Ved snill gasspedal-bruk går den stille og sivilisert, men når man blir tung i høyrefoten responderer motoren kjapt med masse kraft og sportslig lyd. Effekten kommer ikke plutselig som i en turbomatet bensinmotor, men du kan stole på at den alltid er lett tilgjengelig.
Samspillet med den manuelle sekstrinns gearkassa er godt, men det er nok lurt å spesifisere shortshifter fra ekstrautstyrslista. En så morsom og kvikk bil fortjener en kort gearbevegelse.
I toppmodellen av 1-serie blir nå iDrive-systemet tilgjengelig, sammen med navigasjon. Som nevnt er det en hel del utstyr som følger med når man velger 130i i forhold til resten av 1-serien. Det gjør at prisen skyves godt oppover skalaen, og lander på nesten 600.000 kroner. M Sportspakke, som inkluderer spoilere, sportsunderstell og sportslig interiør, betyr 20.000 ekstra på toppen. BMW Norge regner ikke med at den blir noen storselger, men har noen bestillinger inne.
BMW 130i:
Pris: kr. 593.000,-
Motor: 6-sylindret rekkemotor. 2996 ccm. 195 kW (265 hk) v/6600 o/min. 315 Nm v/2500-4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 422 x 175 x 143 cm. Akselavstand: 266 cm. Egenvekt: 1450 kg. Tillatt totalvekt 1875 kg.
Dekk: 205/50R17.
Bagasjerom: 330-1150 liter (VDA).
Tankvolum: 53 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 6,1 sek.
Toppfart: 250 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,92 l/mil.
CO2-utslipp: 221 g/km.