-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En ren moroduell
De koster omtrent det samme og er bygget med ett felles hovedformål
Møt Petter. Petter kjører Abarth 124 Spider, og har brukt hele sommeren på å kjøre den både Norge og Europa rundt. Mange tusen kilometer har Petter kjørt i den lille italienske kruttønna. Jeg misunner ham litt.
Møt meg. Jeg kjører Toyota GT86. Jeg har ikke kjørt mange tusen kilometer med den i sommer, for jeg har akkurat hentet den hos importøren, og om noen dager må den tilbake igjen. Men etter bare noen meter dukker det et seriøst spørsmål opp i hodet mitt:
Hva om jeg, som ikke har bruk for familiebil og veldig mye plass, har et budsjett på en halv million og skal kjøpe meg en bil som gir så mye smil for pengene som mulig – hva bør jeg gå for?
Det er ikke mange biler som kaster inn et anbud i prosessen. Vi kunne naturligvis ha slengt med Mazda MX-5 også – men all den tid Abarthen teknisk sett bare er en MX-5 med turbomotor og annet fjes, blir dette en duell.
En ren moroduell.
Sekunder etter tanken om morobil til halvmillionen slår det meg at denne GT86-en er en pussig liten sak. Når sist kjørte jeg en ny demobil uten verken regnsensor eller tre-blinkfunksjon på blinklysene? Jeg veit neimen ikke.
Jeg syns det er litt rart, men tenker at dette er en bil som ned til fingerspissene er manuell, og at å operere blinklys og vinduspussere skal jeg da vitterlig klare fint på egenhånd.
Old-school
Jeg møter Petter på en bensinstasjon nord for Oslo en herlig lørdag sent på sommeren. Vi kjører nordøstover, mot dit værkartet spår minst sjanse for trist vær.
- Jeg skjønner ikke helt poenget med GT86, meldte Petter etter å ha kjørt GT86 litt tidligere.
Etter å ha kjørt de fleste av de mange tusen kilometerne med 124-en sin i sommer, skjønner ikke Petter helt den selvpustende motoren i Toyotaen.
Selv om GT86 har 30 flere hestekrefter enn Abarth 124 Spider, føles den ikke raskere – tvert imot. Fordi Abarthen har vesentlig lavere vekt, blir vekt-/effektforholdet ganske likt, men det er 124-en som har prestanda-tallene på sin side.
Der Abarthen leverer et saftig skyv fra relativt lave turtall, må Toyotaen piskes til turtallssperra hver gang for å få responsen man ønsker.
Det er herlig old-school, spør du meg. Som så mye annet med GT86-en. En annen kollega av meg beskrev en kjøretur i GT86 som «et flashback til 80-tallet», med oransje bakgrunnsbelysning og klokke i dashbordet med sjusegments-display.
LES VIDERE:
- Del 2
- Testdata og poeng
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Først publisert i Bil 12-2017 / O. E. S. Lystad