Alfa Romeo 156 Sportwagon

Drøyt sju år etter at Alfa 156 kom, så og vant alles hjerter med sitt nydelige design, er tiden kommet for en ansiktsløfting. Jobben er utført til 20 i stil av Giugiaro.

Publisert Sist oppdatert

Alfa Romeo 156 Sportwagon
Alfa Romeo 156 Sportwagon

Først publisert i BIL 3 - 2004

Originalen ble designet av Alfa Romeos egen Centro Stile, og Giugiaro har lykkes veldig godt med å tilføre elementer fra konseptet Alfa Romeo Brera over til 156. Med bredere, smalere frontlykter og en dypere grill ser den akkurat så elegant og sportslig ut som en ekte Alfa Romeo skal.

Dette inntrykket forsterkes inne i kupeen, hvor jeg sitter i skinnsete med god sidestøtte og titter frem mot runde, dype instrumenter. Sidepassasjeren får minimalt innblikk i informasjonen, det meste er rettet mot føreren. Jeg finner meg veldig godt til rette bak rattet, men er glad jeg ikke rager mer enn 184 cm i været siden setet er i bakerste posisjon.

Det er med forventning jeg vrir om nøkkelen i tenningen for å vekke toliters rekkefireren til live. Alfa Romeo har lenge hatt ord på seg for å lage de aller beste rekkefirerne, og 2.0 JTS skuffer ikke. Den benytter såkalt høytrykks direkteinnsprøyting, Jet Thrust Stoichiometric, som skal gi høyere effekt uten at det går særlig utover forbruket.

Mange av konkurrentene benytter turbo for å tyne en del ekstra effekt ut av motoren. Dette kan gi en litt rykkete kjørestil der man venter det lille sekundet på at turboen skal slå inn. Det er helt fraværende her, effektleveringen føles svært jevn, og man kan dra turtallet helt opp i 7000 o/min om man vil. Og det vil man, for både motoren og eksosanlegget oppfordrer til det med sin nydelige lyd.

Den kvasse lyden er noe en ikke går lei av, det blir ofte til at radioen skrus av og vinduet åpnes når en nærmer seg en tunnel, for så å legge inn et lavere gir og nyte klangen. Sært, sier du? Prøv selv. Støydempingen fra hjulhusene kunne derimot vært en del bedre.

Alfa Romeo har gitt 156 en kjapp styring, som passer bilens lynne. Men det mangler en del før den er i tet når det gjelder å kommunisere hva som skjer på underlaget. Og understellet ville nok tjent på å strammes noe opp, uten at det nødvendigvis hadde ødelagt komforten. På svingete vei kan bilen kjøres aktivt og underholdende, og balansen er god. Men noe mer respons ville ikke skadet.

Plassen er ikke imponerende her, spesielt dersom man ser på den som en stasjonsvogn. Men en sportwagon er vel mer ment som en noe mer praktisk variant av sedanen. Bakseteplassen er ikke all verden, men det holder. Noen synes 156 føles liten og trang, men de glemmer da at dette er en del av den sportslige sjarmen.

Alfa Romeo har ikke benyttet muligheten til å rette opp de påpekte svakhetene ved understellet på 156. Men med sine fantastiske motorer, innbydende design og interiør, samt engasjerende kjørestil, er det lett å la seg forføre av denne mobile donnaen.

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS:
Pris: kr. 359.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1970 ccm. 121 kW (165 hk) v/6400 o/min. 206 Nm v/3250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 444 x 174 x 143 cm. Akselavstand: 259,5 cm. Egenvekt m/fører: 1355 kg. Tillatt totalvekt: 1410 kg.
Dekk: 205/55R16V.
Bagasjerom: 360 liter (VDA). Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 8,2 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,89 l/mil
CO2-utslipp: 212 g/km
Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Volvo V50

Powered by Labrador CMS