-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Men det er utenpå
Alfa Romeo har alltid fått hjertet til å dunke fortere. Brukskunst for folk som synes bil skal være noe mer enn transportmiddel, men noe svikter på veien.

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Først publisert i Bil 11-2007.
Alfa Romeo 159 Sportwagon har alt en Alfa historisk sett ikke burde ha. Det er en stasjonsvogn, den har dieselmotor og den har automatgir. Jo da, vi vet at Alfa Romeo har forsøkt seg i disiplinen tidligere, men sjelen, hjertet og oppfatningen til Alfaistene har naturligvis vært det sportslige.
Elske
Når du kommer ut av døra en morgen i august, og kikker ut på gårdsplassen er det umulig å ikke smile. Med 159 har Alfa Romeo tatt stasjonsvogndesign til et nytt nivå. Fronten er så sinna at du skvetter, mens linjene som går hele veien til bakluka er så perfekte at de kunne vært skapt gjennom evolusjon i naturen gjennom millioner av år. Selv bakluka er vakker på denne bilen.
Hate
Alt er fantastisk til du setter deg på plass i førersetet. Det er noe som ikke stemmer. Alfa skal ikke beskyldes for å ha vært likegyldige til design og ergonomi, men som premiumbil faller denne dessverre hjelpeløst igjennom. Knapper, håndtak og ikke minst hendler virker altfor billige.
Man er nesten bekymret for å betjene hendelen for cruisekontroll (aida, der var det fjerde man ikke skulle ha på en Alfa), fordi den virker både slarkete, klumpete og kjip. At dette er ting du er regelmessig i kontakt med når du skal kjøre denne bilen – husk at mye av den opplevde kvaliteten i en bil faktisk kommer gjennom hendene dine.
Hva fikk produktutviklerne hos Alfa Romeo til å synes at dette var helt greit – dette vil vi gjerne slippe ut til kundene våre? Ønsker man å distansere seg fra ryktet om upålitelig, men utrolig morsomt, så er dette neppe måten å gjøre det på. 159 Sportwagon er nemlig ikke så morsom at den tåler å være upålitelig.
Likegyldighet
Hovedårsaken til at 159 Sportwagon ikke blir morsom, er girkassa. Automatkassa som vi har kjørt i to ulike versjoner av Sportwagon ødelegger rett og slett for en fin motor og flotte kjøreegenskaper.
Til tider er det faktisk slik at det kan være skummelt når man ferdes i trafikktette områder. Du ser ei luke i trafikken, gir gass og ingenting skjer – luka blir mindre og akkurat da – river 150 dieselhester seg løs fra automatkassas trege grep og kaster deg ut i trafikken.
Det går selvsagt an å tilpasse seg til dette ved å planlegge kjøringen enda mer, men bra kommer det aldri til å bli – om du så skulle være synsk og se lukene før de andre. Rådet blir derfor krystallklart: velg manuell girkasse!
Ubesluttsomhet
Om du er villig til å leve med svakhetene, men ikke kan motstå linjene så kan du fortsatt velge 159 Sportwagon. Før du legger i overkant av 400.000 på bordet for å sikre deg en sånn, prøvekjør skikkelig, og bestem deg for hva som betyr mest for deg.
Fakta om Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM aut.:
Pris: kr. 443.900
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1910 ccm.
110 kW (150 hk) v/4000 o/min.
320 Nm v/2000 o/min
LxBxH: 466 x 183 x 142 cm
Akselavstand: 270 cm
Egenvekt m/fører: 1660 kg
Tillatt totalvekt: 2050 kg
Dekk: 215/55 R16
Bagasjerom: 405 liter (VDA)
Tankvolum: 70 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 9,6 sek
Toppfart: 205 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil
CO2-utslipp: 190 g/km