Alfa Romeo 166 2.5 V6

Alfa 166 er vakker, en bil øynene virkelig kan hvile seg på, og med en motor som i en entusiasts ører lyder som musikk, men er det nok?

Publisert

Alfa 166
Alfa 166

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Turtellernåla danser mot rødmerket ved 6.500 o/min og V-sekseren synger. Det kjennes bare et lite napp idet tredjegearet smetter i og turtelleren danser mot rødmerket nok en gang. Sparekjøring – nei langt i fra, jeg forsøker bare å innfri de forhåpningene denne bilen later til å ha hva kjørestil angår. Skjønt, bortsett fra den nydelige motoren som er en fryd for både øyne og ører, er det lite ved denne bilen som er sportslig. Det er bare det at når den fyrige V-sekseren først kommer i draget, ja da drar den opp Alfaens sportslige karakteren til de grader.

Krever turtall
Alfas V-sekser har svært så kort slaglengde, bare 68,3 mm, mens boringen er 88 mm. Kort slaglengde er ingen fordel med tanke på dreiemoment, men ved å bruke variable innsug og ventiltider er det mulig å kompensere for dette. Alfa har valgt å avstå fra slike løsninger og resultatet er en motor som trives best når den spinner raskt, så hvorfor ikke la den gjøre det!

12 sjaltemønstre
Automatkassen sørger for at motoren kjapt og enkelt, avhengig av gassfotens stilling, finner et passende turtall. Automatkassen svarer kvikt ved gasspådrag og du skal ikke ha mange milene bak rattet før du kjenner dens ulike sjaltemønstre så godt at du kan bruke gasspedalen for å oppnå de gearskiftene du ønsker, når du trenger dem.

Gearkassen har 12 forprogrammerte sjaltemønstre, mønstre elektronikken velger avhengig av din kjørestil. Kjører du sedat og uten brå gasspedalbevegelser, vil den vegre seg lengre mot å skifte gear enn om du jobber aggressivt med gassfoten. Og skulle du ønske å sjalte selv, kan du gjøre det sekvensielt. Dra gearspaken mot deg, og du er inne på det manuelle sjalteprogrammet. Trykker du gearspaken lett forover sjalter du opp, drar du gearspaken bakover sjalter du ned. Systemet fungerer enkelt og smidig, og sjaltingene blir enda smidigere når du har lært å koordinere gasspådraget litt.

Dette er en tung bil og den bærer tydelig preg av det. Fra 0 til 100 km/t er den bare 0,1 sekunder raskere enn en 166 2.0 TwinSpark, og selv om motoren har den rette låta og er kraftfull på høye turtall, er ikke dette noen sportslig bil. Heller ikke fjæringskomforten er optimal. Sammenlignet med en BMW 5-serie må Alfaen se seg slått når det gjelder både kjørefølelse og fjæringskomfort. Skinninteriør til tross, Alfa 166 greier ikke å treffe de riktige strengene, finishen holder ikke helt tritt med prisen.

Men Alfa-karakteren, lyden fra V-sekseren, det nydelige synet når du åpner panseret og de vakre karosserilinjene er det bare 166 som har. For mange er det nok, absolutt nok. Dette er en bil å leve med og for.

Alfa Romeo 166 2.5 V6:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,3:1. Sylindervolum: 2.492 ccm. Boring og slaglengde: 88,0 x 68,3 mm. Effekt: 140 kW (190 hk) v/6.200 o/min. Dreiemoment: 222 Nm v/5.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Firetrinns automatgearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 215/55WR16.
Mål: Lengde: 472,0 cm. Bredde: 181,5 cm. Høyde: 141,6 cm. Akselavstand: 270,0 cm. Sporvidde f/b: 154,5/ 153,2 cm.
Egenvekt m/fører: 1.595 kg. Tillatt totalvekt: 2.030 kg. Maks vogntogvekt: 3.530 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 490 liter (VDA).
Tankvolum: 72 liter.
Aks. 0 - 100: 9,5 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk bykjøring: 1,75 l/mil
Forbruk landevei: 0,91 l/mil
Forbruk snitt: 1,22 l/mil
Pris: fra kr. 525.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS