-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mazdas sjarmoffensiv
Nye Mazda2 er svært ulik sin forgjenger. Det håper også Mazda at kundegruppen blir.
For mens dagens modell, og Demio før den, har hatt en godt voksen kundegruppe, håper Mazda å tiltrekke seg yngre kunder med den nye modellen. Derfor er bilen ny fra topp til tå, og ved å gjøre den litt mindre er nærmere 100 kg overflødig vekt slanket bort.
Det er Mazda-staben i Hiroshima som har stått for utviklingen, og det samme skal gjelde produksjonen. Dermed blir rollene byttet om fra dagens modell som deler plattform og samlebånd med Ford Fiesta i Spania. En etterfølger til dagens Fiesta skal bygges på samme plattform – en anerkjennelse for utviklingsavdelingen hos Mazda.
Progressiv
Det er elegante linjer i bilen som har fått en progressiv skulderlinje og en avrundet beltelinje nederst på dørene. Store lykter bretter seg rundt hjørnene og skjermbuene er markante.
Interiøret er ryddig og enkelt, og bilene som kommer til Norge får fire alternative utstyrsnivåer som alle har DSC + antispinn som standard. Det er også 6 kollisjonsputer, fjernstyrt sentrallås og radio/CD-spiller med AUX/MP3-inngang.
Fra 1,3 til 1,5
Motorutvalget består i første omgang av to 1,3-litere henholdsvis 75 og 86 hk samt en 1,5-liter som skal yte 103 hk. Senere vil det også komme et dieselalternativ på 1,4 liter for å tilfredsstille europeisk smak.
Testbilene vi kjørte under lanseringen var utstyrt med 1,5-literen – uten at det ga oss noe direkte adrenalinkick i den lette bilen med egenvekt godt under tonnet.
Noen runder på testbane ga oss imidlertid et sympatisk inntrykk av bilens styring, bremser og hjulopphengning.
Mye er gjort for å holde støynivået på et minimum, noe vi ikke fikk prøvd siden vi ikke kjørte på vanlig vei. Men dersom Mazda har lykkes med dette og prisen samtidig er riktig, bør de ha et godt kort i kampen om småbilkunder i alle aldre.
KORT OM BILEN
Mazda2 1,3 Standard Power
PRIS: fra ca kr 165.000 (Ikke fastlagt)
MOTOR:
4-sylindret motor. 1348 ccm. 55 kW (75 hk) v/6000 o/min. 121 Nm v/3500 o/min
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 390 x 169,5 x 147,5 cm
Akselavstand: 249,0 cm
Egenvekt m/fører: 1030 kg
Tillatt totalvekt: 1480 kg
Dekk: 175/65 R14
Bagasjerom: 250 liter (VDA)
Tankvolum: 43 liter
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 14,0 sek
Toppfart: 168 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,54 l/mil
CO2-utslipp: 129 g/km