-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Peugeot 207 SW 1.6 HDI Outdoor
En praktisk, delikat og velutstyrt bil som er rommelig nok for ettbarnsfamilien.


Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW i vår testutgave har utstyrsvarianten Outdoor, som innebærer at den i tillegg til utstyrsnivå Premium har brede beskyttelseslister rundt hjulhus og sidekanaler, 2 cm høyere fjæring, 16-tommers alufelg med 205/55-dekk, samt sotede bakre sidevinduer. Dette beløper seg til 11.000 kroner ekstra, og innebærer at bilen har et markert sportslig preg.
Førermiljøet er mer funksjonelt og oversiktlig enn i Mini. Førersetet, som på dette nivået har skinn på setevangene, gir meget god sidestøtte i ryggen og akseptabel støtte i sitteputen. Fothvileren for venstrefoten er grei nok i bredden, men er litt for kort for skonummer 43. Midtkonsollen gir fin sidestøtte for høyrebenet.
Dessuten kan fører og passasjer glede seg over to-sone klimaanlegg samt muligheten til å få mye lys inn i bilen (og eventuelt utsyn i høyden) gjennom det store og lekre takvinduet, som Peugeot kaller panoramatak, med et areal på hele 1,1 kvadratmeter.
Det er god fleksibilitet i bakseteløsningen. Når bakseteryggen, som er delt 40/60, legges ned med en enkel enhåndsjobb, glir sitteputa automatisk fremover, og gulvet i bagasjerommet blir helt flatt. Dermed er det lett å laste bagasjerommet og utnytte det effektivt. Samtidig er innlastingshøyden bare 56 cm. Verdt å nevne er det også at vinduet i bakluka kan åpnes separat, praktisk og lettvint hvis du bare skal legge inn småting i bagasjerommet.
Dieselmotoren, som selvfølgelig er utstyrt med dieselpartikkelfilter, er nøyaktig den samme som i Mini Clubman, men mens Mini har koblet den sammen med en sekstrinns manuell kasse, er det femtrinns transmisjon her i 207. Likevel oppnår 207 det laveste testforbruket, noe som også må ses i lys av at 207 er den tyngste bilen.
Vi har ikke vært bortskjemte med kontante og presise gearkasser i Peugeots små og kompakte biler de seneste årene, men her finner vi en overraskende presis kasse. Selv om sjalteveien er forholdsvis lang, takler kassen kjappe gearskift uten å mukke.
Hjuloppheng, fjæring og demping er satt opp for å prioritere komfort fremfor sportslige kjøreegenskaper. Selv om 207 SW ikke kan måle seg med Clubman når det gjelder kjøreglede, er den klart bedre enn Fabia på dette området, ikke minst har den bedre styrerespons enn den tsjekkiske rivalen. Verdt å nevne er det også at bilen kan vise til én meter kortere bremselengde enn Clubman med helt like dekk.
Vi nevnte at bilen i utgangspunktet har premiumutstyrsnivå, noe som betyr en imponerende liste: Alufelger, kjørecomputer, bilradio med MP3-kompatibel CD-spiller og kontakt for tilkobling av iPod, kjøling i hanskerommet samt tåkelys foran, foruten det nevnte glasstaket og to-sone klimaanlegg.
FØRERMILJØ - 8 poeng
Mer funksjonelt og oversiktlig enn Mini, mer moderne enn Fabia.
PLASS I KUPÉ - 7 poeng
På det jevne foran, snau benplass og takhøyde bak.
BAGASJEPLASS - 8 poeng
Volum på det jevne. God fleksibilitet. Helt flatt gulv når bakseteryggen legges ned.
KOMFORT - 8 poeng
Brukbar sitte-, kjøre- og støykomfort.
PÅ VEIEN - 7 poeng
Ikke som Mini, men akseptabel styring og hjuloppheng. Sliter mer på dårlig vei.
MOTORYTELSE - 8 poeng
Tyngste bilen, derfor litt tregere enn Mini.
FORBRUK - 8 poeng
Lavest testforbruk, til tross for tyngste bilen.
SIKKERHET - 9 poeng
Personbilen har fem NCAP-stjerner, sannsynligvis det samme her.
PRIS - 8 poeng
Midt på treet i dette selskapet, både i basis- og testversjon.
UTSTYR - 9 poeng
Enda mer utstyr enn Premium. To-sone klimaanlegg, stort takvindu.
SUM - 80 poeng
Merk: Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Mini Cooper D Clubman
- Skoda Fabia
- Konklusjon
- Tekniske data