Peugeot 207 GT & 206

Peugeot 206

Peugeot 207 GT & 206

Peugeot 207 GT & 206

Peugeot 207 GT & 206

Peugeot 207 GT & 206

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

Peugeot 207 GT

207 GT – Potent og veslevoksen

Peugeot lanserer nå sin nye 207, men samtidig skal 206 leve videre. Er det plass til to Peugeoter i et relativt begrenset kompaktmarked? Vi tok med oss en velbrukt 206 og en splitter ny 207 på prøvekjøring.

Publisert Sist oppdatert

GT

Det var et påkostet eksemplar av nye 207 importøren stilte til disposisjon. Med 1,6-liters HDI motor og utstyrsnivå GT har bilen en prislapp på 267.900 kroner. I sort utførelse med glasstak tar den seg godt ut. Følelsen av velbehag blir ikke mindre når dørene åpnes og et skinninteriør med to solide sportsseter åpenbarer seg.

Takket være GT-emblemet har også bilen ”racinglook pedaler og gearkule i aluminium, sportslige instrumenter og et tykt, lærtrukket ratt.

Dørene er et problem på bilen vi prøvekjører. På 3-dørsutgaven er de så store og tunge at du gruer deg for å kjøre inn i trange parkeringshus. Et minstekrav burde være at de var utstyrt med en tydelig stoppmekanisme som du måtte presse deg forbi etter at de er halvåpne. Nå er det meget lett å slå dørene borti en annen bil – i alle fall om de betjenes av barn.

Rommelig
Romfølelsen er en helt annen i 207 enn i 206. Rausere kupémål i kombinasjon med et stort glasstak er årsaken. Støydempingen er vesentlig bedre, og gearspaken gir ikke den samme følelsen av å betjene en rørepinne som på forgjengeren.

At 207 er en fleksibel bil illustreres av at en sjåfør på 196 cm finner seg like godt til rette bak rattet som en på 165 cm. Bak førstnevnte er imidlertid bakseteplassen forbeholdt små barn uten behov for gulvplass.

Urban
109-hesten er ingen bombe i denne bilen og gir ikke noe direkte GT-kick. Den tar seg smidig og lett frem i bygater, men på landevei, i 60 til 80 km/t, må du aktivt bruke gearspaken siden dreiemomentet ved lave turtall er så som så. Styringen er løen og gir dårlig respons, men bilen er lett på rattet når du skal lukeparkere eller manøvrere i trange omgivelser.

Nye 207 har et friskt og ungdommelig utseende det er lett å forelske seg i. I snitt vil de som kjøper en slik bil ny legge drøyt 200.000 på disken hos bilforhandleren. De som nøyer seg med en 206, slipper vesentlig rimeligere unna.

Det skal bli interessant å se hvem det er flest av, og hvor mange kompakte Peugeot som kan selges i Norge i løpet av et år nå som de har to attraktive modeller. Konkurrentene er mange - først og fremst Yaris, Polo og nye Swift.

FAKTA PEUGEOT 207 GT 1,6 HDI

PRIS: kr 267.900

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1.560 ccm. 80 kW (109 hk) v/4000 o/min. 240 Nm v/1750 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 403 x 172* x 147 cm (* inkl. utvendige speil)

Akselavstand: 254 cm

Egenvekt m/fører: 1.253 kg

Tillatt totalvekt: (ikke tilgengelig)

Dekk: 205/45R17

Bagasjerom: 270 - 923 liter (VDA)

Tankvolum: 50 liter

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 10,1 sek

Toppfart: 193 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,48 l/mil

CO2-utslipp: 126 g/km

Powered by Labrador CMS