-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Små utslipp, stor kjøreglede
Som regel betyr lavere utslipp, mindre og svakere motorer. Men BMW gjør denne påstanden til skamme. Nå tar de et nytt kjempesprang.
Med Efficient Dynamics har BMW senket forbruket betydelig for de fleste av sine modeller. Men siden systemet også har gitt økt effekt, er det begrenset hvor mye effekt dette har fått i kroner og øre med det særnorske avgiftssystemet.
Ekstremt
Nå klargjøres imidlertid en ny generasjon 320 diesel som skal klare seg med et snittforbuk på 0,41 liter på mila. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer, og er helt ekstremt for en bil i denne klassen.
Enda råere blir det når vi kan fortelle om bilens ytelser. Her får du nemlig 163 hk og et maks dreiemoment på hele 360 Newtonmeter. Sistnevnte er til stede over et bredt spekter – fra 1750 til 3000 omdreininger.
Dermed kan du ta deg fra null til 100 km/t i løpet av 8,2 sekunder, mens potensiell toppfart er 225 km/t.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Mange bekker små…
For å oppnå slike data, har BMW benyttet kjente detaljer fra Efficient Dynamics, som aerodynamiske hjelpemidler, redusert bakkeklaring og spesialfelger for å oppnå en cW-verdi på 0,26.
Den manuelle gearkassen og bakakselen har fått endret utveksling, og svinghjulet er konstruert for mindre vibrasjon under kjøring på lave turtall.
Som øvrige modeller med Efficient Dynamics har 320d stopp/start-teknikk, et batteri som tar vare på bremseenergien, elektrisk servostyring og dekk med lav rullemotstand.
Nye BMW 320d debuterer offisielt i Frankfurt neste måned og er på plass hos norske BMW-forhandlere tidlig i 2010.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT