-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Små utslipp, stor kjøreglede
Som regel betyr lavere utslipp, mindre og svakere motorer. Men BMW gjør denne påstanden til skamme. Nå tar de et nytt kjempesprang.
Med Efficient Dynamics har BMW senket forbruket betydelig for de fleste av sine modeller. Men siden systemet også har gitt økt effekt, er det begrenset hvor mye effekt dette har fått i kroner og øre med det særnorske avgiftssystemet.
Ekstremt
Nå klargjøres imidlertid en ny generasjon 320 diesel som skal klare seg med et snittforbuk på 0,41 liter på mila. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer, og er helt ekstremt for en bil i denne klassen.
Enda råere blir det når vi kan fortelle om bilens ytelser. Her får du nemlig 163 hk og et maks dreiemoment på hele 360 Newtonmeter. Sistnevnte er til stede over et bredt spekter – fra 1750 til 3000 omdreininger.
Dermed kan du ta deg fra null til 100 km/t i løpet av 8,2 sekunder, mens potensiell toppfart er 225 km/t.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Mange bekker små…
For å oppnå slike data, har BMW benyttet kjente detaljer fra Efficient Dynamics, som aerodynamiske hjelpemidler, redusert bakkeklaring og spesialfelger for å oppnå en cW-verdi på 0,26.
Den manuelle gearkassen og bakakselen har fått endret utveksling, og svinghjulet er konstruert for mindre vibrasjon under kjøring på lave turtall.
Som øvrige modeller med Efficient Dynamics har 320d stopp/start-teknikk, et batteri som tar vare på bremseenergien, elektrisk servostyring og dekk med lav rullemotstand.
Nye BMW 320d debuterer offisielt i Frankfurt neste måned og er på plass hos norske BMW-forhandlere tidlig i 2010.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT