-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Når utseendet teller mest
Blant glassfasader og stram arkitektur skiller linjene til Mercedes-Benz CLA Shooting Brake seg ut. Men skiller den seg nok ut?
Først publisert i Bil 6-2015.
Design: Substantiv, hankjønn/intetkjønn. Kommer opprinnelig fra latin: de- og signum («tegn»).
Design er høyst subjektivt. Det jeg liker, er det mange som ikke kan fordra – og selvsagt omvendt. Og det gjelder også Mercedes CLA Shooting Brake. Jeg kan påstå til jeg blir grønn at proporsjonene på denne bilen er fantastiske, men jeg vet jeg møter motbør i mange kretser.
Da er det langt enklere å svelge BMW 3-serie stasjonsvogn. Den er safe. Det lange panseret, den velformede, praktiske hekken og følelsen av at det er slik det bør være, fordi det er slik det alltid har vært.
3-serie har i mange, mange år vært mellomklassens referansebil. Nærmest uslåelig i sin fortreffelighet gjør 3-serien egentlig alt riktig. Men når noe har blitt gjort på samme måte i så mange år … Blir det kjedelig?
CLA Shooting Brake lider naturlig nok ikke av det. For det første er CLA en relativt fersk modell i seg selv, og som stasjonsvogn er den helt ny. Den har selvsagt dratt med seg linjene fra storebror CLS – en modell jeg alltid har hatt sansen for – bare i litt mer kompakt format.
To raser
Men dra frem målebåndet, og du oppdager fort at til tross for A-klasse-opphavet, er ikke CLA noen liten bil. Faktisk er den en centimeter lengre enn 3-serien! Bagasjerommet er like stort (men åpningen mye trangere, og uten BMWs elegante åpning av bakruta), men vekten en knapp hundrekilo lettere.
Vektfordelen kommer CLA absolutt til gode. Sammen med en 211-hesters 2-liter og firehjulsdrift, er den seriøst kvikk. Offisielle tall sier 6,8 til hundre. Selv målte vi 6,9 – på vinterdekk. Den kvikkheten merkes også gjennom styringen.
Det er faktisk litt mer liv i den enn i BMWen. Et perforert og deilig ratt styrer CLAen med stor selvsikkerhet, og man merker at dette er en bil som liker å bli pisket litt.
Girkassa er absolutt med på notene, og hele bilen er som en turglad hund, som står ved døren med halsbåndet i munnen og halen på full visp.
320i xDrive er på sin side en mer avslappet rase. Den er med på tur når du ber den om det – men ønsker helst å ta det rolig og pent. Aldri noe trøbbel, men heller ikke den raskeste i reaksjonene.
Men for en balanse det er i chassiset til 3-serien. Den er fortsatt referansen i klassen, med et nærmest uslåelig understell. Komfortabelt, stabilt og lekende lett å håndtere. Du føler at bilen styrer rundt deg som fører. I Mercedesen styrer du med snuten – en hund som alltid skal lukte på nye ting.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata