-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Honda Civic og Peugeot 307 møter Ford Focus og Volkswagen Golf
I kompaktklassen handler det for tiden mye om plass. Både Peugeot og Honda hevder å ha funnet oppskriften til den rommeligste bilen i klassen.

Først publisert i BIL 7 - 2001.
Størst i klassen hevder Peugeot om 307. De har rett, i hvert fall hvis vi snakker om høyde og følelse. For Honda vil også ha et ord med i laget, og den nye Civicen viser hva en kan oppnå med effektiv pakketeknikk. 10 cm mer benplass i baksetet er verdt å ta med seg og merkes i vesentlig større grad enn 7 cm større kupébredde foran.
Focus og Golf virker svært så nøkterne og litt gammelmodige i sammenhengen, men viser at en kan komme langt med tradisjonell pakketeknikk også.
307 har tydelige trekk fra flerbruksbilene og du har følelsen av å sitte langt bak i bilen. Et inntrykk som støttes av meget beskjeden benplass i baksetet. I Civic har du derimot følelsen av at fronten foran deg er svært kort og av å sitte langt fremme. Vi målte derfor avstanden fra fremste punkt på støtfangeren til rattet. Den var 183 cm i 307, 174,5 cm i Civic og 182,5 cm i Focus når vi målte med rattet i bakerste posisjon. Til sammenligning er avstanden fra fremste punkt på støtfangeren til bakkant av panseret målt på midten av panseret henholdsvis 82, 85 og 94 cm.
I 307 er sjåførens plassering i bilen tilnærmet den samme som i Focus, det er høyden over bakken, det lange dashbordet og det korte panseret som gir den visuelle forskjellen. I Civic sitter du ca 10 cm lengre frem enn i konkurrentene, det forklarer også den imponerende benplassen bak.
307 gir en helt ny opplevelse fra førerplassen, og den opplevelsen er ikke bare positiv. Kanskje Hondas pakketeknikk er bedre, eller er det de tradisjonelle løsningene, representert i Focus og Golf, som fungerer best?
Våre testbiler er i noenlunde samme prisklasse. Men vår Golf med utstyrsnivå Highline og en prislapp på 223.050 kroner, er dyrere enn strengt tatt nødvendig, og i våre sammenligninger har vi derfor valgt å ta utgangspunkt i en Trendline til 205.040 kroner. Den er mer sammenlignbar med 307 og Focus. Civic er lengst av testbilene, og havner også høyest i pris.
Alle testbilene har 1,6-liters motorer og effektene varierer fra 100 til 110 hk, mens dreiemomentet varierer fra 145 til 152 Nm. Det viste seg at det var utvekslingen som gjorde størst utslag, ikke motorstyrke.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- Honda Civic- Peugeot 307- Volkswagen Golf- Konklusjon- Priser og tekniske data