-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Honda Civic og Peugeot 307 møter Ford Focus og Volkswagen Golf
I kompaktklassen handler det for tiden mye om plass. Både Peugeot og Honda hevder å ha funnet oppskriften til den rommeligste bilen i klassen.
Først publisert i BIL 7 - 2001.
Størst i klassen hevder Peugeot om 307. De har rett, i hvert fall hvis vi snakker om høyde og følelse. For Honda vil også ha et ord med i laget, og den nye Civicen viser hva en kan oppnå med effektiv pakketeknikk. 10 cm mer benplass i baksetet er verdt å ta med seg og merkes i vesentlig større grad enn 7 cm større kupébredde foran.
Focus og Golf virker svært så nøkterne og litt gammelmodige i sammenhengen, men viser at en kan komme langt med tradisjonell pakketeknikk også.
307 har tydelige trekk fra flerbruksbilene og du har følelsen av å sitte langt bak i bilen. Et inntrykk som støttes av meget beskjeden benplass i baksetet. I Civic har du derimot følelsen av at fronten foran deg er svært kort og av å sitte langt fremme. Vi målte derfor avstanden fra fremste punkt på støtfangeren til rattet. Den var 183 cm i 307, 174,5 cm i Civic og 182,5 cm i Focus når vi målte med rattet i bakerste posisjon. Til sammenligning er avstanden fra fremste punkt på støtfangeren til bakkant av panseret målt på midten av panseret henholdsvis 82, 85 og 94 cm.
I 307 er sjåførens plassering i bilen tilnærmet den samme som i Focus, det er høyden over bakken, det lange dashbordet og det korte panseret som gir den visuelle forskjellen. I Civic sitter du ca 10 cm lengre frem enn i konkurrentene, det forklarer også den imponerende benplassen bak.
307 gir en helt ny opplevelse fra førerplassen, og den opplevelsen er ikke bare positiv. Kanskje Hondas pakketeknikk er bedre, eller er det de tradisjonelle løsningene, representert i Focus og Golf, som fungerer best?
Våre testbiler er i noenlunde samme prisklasse. Men vår Golf med utstyrsnivå Highline og en prislapp på 223.050 kroner, er dyrere enn strengt tatt nødvendig, og i våre sammenligninger har vi derfor valgt å ta utgangspunkt i en Trendline til 205.040 kroner. Den er mer sammenlignbar med 307 og Focus. Civic er lengst av testbilene, og havner også høyest i pris.
Alle testbilene har 1,6-liters motorer og effektene varierer fra 100 til 110 hk, mens dreiemomentet varierer fra 145 til 152 Nm. Det viste seg at det var utvekslingen som gjorde størst utslag, ikke motorstyrke.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- Honda Civic- Peugeot 307- Volkswagen Golf- Konklusjon- Priser og tekniske data