-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Konklusjon
Det er ikke lett å velge blant disse fire bilene. De er forskjellige samtidig som de også på mange områder er svært like. En fellesnevner er at de er meget gode kompaktklassebiler, og når de kjøres hver for seg er det vanskelig å tro at noen kan være noe bedre. Når testlaget velger sin bil er det ofte med hjertet, og vi ender derfor ikke alltid opp med den bilen vi har vurdert som den beste. Denne gangen var testlaget helt splittet, og ingen av bilene fikk mer enn en stemme.
Civic scoret høyt hos den som ville ha plass. Med den gode bakseteplassen og det rommelige bagasjerommet er den i en klasse for seg. Kjøreegenskapene henger ikke helt med de andre, men fjæringskomforten er god og støynivået behageligere enn i Focus og 307. Og så har den den sprekeste og mest nøysomme motoren. Civicen er den mest fornuftige og nøkterne av testbilene.
Når en påberoper seg å lansere et nytt konsept bør det gjøres med nennsomhet, og 307 ble en skuffelse, kanskje først og fremst fordi forventningene var skrudd vel høyt. Her har du en bil som fra forsetene oppleves som minst et nummer større enn det den er. Det betyr god komfort på god vei og god plass, men det betyr også at du har en kompakt bil som er mindre håndterlig i trange parkeringssituasjoner. Når baksete- og bagasjeplassen ikke er bedre enn tradisjonelle og hendigere konkurrenter, blir ikke dette noen utpreget kompaktklasse bybil. Dette er en bil med stor sjel og sterk karakter, en bil som velges med hjertet.
Det samme gjelder for Focus, og spesielt hvis du har hjerte for kjøreegenskaper. På det området er det nemlig ingen av de tre konkurrentene som er i nærheten. Det er sportsbiler som har noe å lære av Focus. Eneste ankepunkt er den lange utvekslingen som gjør at motoren blir litt tafatt i fjerde- og femtegear og det høye støynivået fra hjulene. Alt annet taler for Forden, også plassutnyttelsen og håndterligheten.
Golf har hatt klippkort på å være testlagets utvalgte når den har vært med i tester. Den tiden er over. Golfen er et trygt valg, men konkurrentene puster den nå faretruende i nakken. Det er ikke lenger nok å gi en robust og solid kjørefølelse; det gjør også konkurrentene. Men Golfen scorer jevnt over bra og har ingen store svakheter, bortsett fra den høye prisen.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- Honda Civic- Peugeot 307- VW Golf- Priser og tekniske data