-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Konklusjon
Det er ikke lett å velge blant disse fire bilene. De er forskjellige samtidig som de også på mange områder er svært like. En fellesnevner er at de er meget gode kompaktklassebiler, og når de kjøres hver for seg er det vanskelig å tro at noen kan være noe bedre. Når testlaget velger sin bil er det ofte med hjertet, og vi ender derfor ikke alltid opp med den bilen vi har vurdert som den beste. Denne gangen var testlaget helt splittet, og ingen av bilene fikk mer enn en stemme.
Civic scoret høyt hos den som ville ha plass. Med den gode bakseteplassen og det rommelige bagasjerommet er den i en klasse for seg. Kjøreegenskapene henger ikke helt med de andre, men fjæringskomforten er god og støynivået behageligere enn i Focus og 307. Og så har den den sprekeste og mest nøysomme motoren. Civicen er den mest fornuftige og nøkterne av testbilene.
Når en påberoper seg å lansere et nytt konsept bør det gjøres med nennsomhet, og 307 ble en skuffelse, kanskje først og fremst fordi forventningene var skrudd vel høyt. Her har du en bil som fra forsetene oppleves som minst et nummer større enn det den er. Det betyr god komfort på god vei og god plass, men det betyr også at du har en kompakt bil som er mindre håndterlig i trange parkeringssituasjoner. Når baksete- og bagasjeplassen ikke er bedre enn tradisjonelle og hendigere konkurrenter, blir ikke dette noen utpreget kompaktklasse bybil. Dette er en bil med stor sjel og sterk karakter, en bil som velges med hjertet.
Det samme gjelder for Focus, og spesielt hvis du har hjerte for kjøreegenskaper. På det området er det nemlig ingen av de tre konkurrentene som er i nærheten. Det er sportsbiler som har noe å lære av Focus. Eneste ankepunkt er den lange utvekslingen som gjør at motoren blir litt tafatt i fjerde- og femtegear og det høye støynivået fra hjulene. Alt annet taler for Forden, også plassutnyttelsen og håndterligheten.
Golf har hatt klippkort på å være testlagets utvalgte når den har vært med i tester. Den tiden er over. Golfen er et trygt valg, men konkurrentene puster den nå faretruende i nakken. Det er ikke lenger nok å gi en robust og solid kjørefølelse; det gjør også konkurrentene. Men Golfen scorer jevnt over bra og har ingen store svakheter, bortsett fra den høye prisen.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- Honda Civic- Peugeot 307- VW Golf- Priser og tekniske data