Peugeot 307 2.0 HDI 90

Med 307 Peugeot har valgt en litt uvanlig tilnærming til kompakt-klassen og de har utviklet en karaktersterk bil som gir storbilfølelse – på godt og ondt.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 307 2.0 HDI 90
Peugeot 307 2.0 HDI 90

Først publisert i BIL 1 - 2002.

Peugeot har staket ut en spennende kurs med 307. Målet har vært mye plass på et relativt begrenset areale. På en måte har de lykkes. Fra førersetet oppleves 307 som er mye større bil enn konkurrenter som Golf, Astra og Focus. Førerplassen er rommelig, blant annet på grunn av meget god kupébredde - bredden foran i 307 er hele 5,5 cm større enn i Golf. Men også det lange dashbordet og den store avstanden frem til frontruten bidrar til å gi 307 “storbilfølelse”.

Unødvendig stor
I en kompaktklassebil er ikke all storbilfølelse av det gode. Det høye og lange dashbordet og den sterkt skrånende frontruten som gjør at A-stolpene kommer langt frem, bidrar til å gjøre 307 uoversiktlig. Astolpene, spesielt den på venstre side hindrer sikten til venstre merkbart, og ved bykjøring opplevde de fleste som kjørte vår testbil at de måtte bøye seg frem for å få god sikt forbi A-stolpen ved passering av fotgjengeroverganger og i kryss.

På svingete vei er også sikten merkbart dårligere enn i konkurrentene fra Ford, Opel og Volkswagen. Det samme gjelder ved parkering, og selv erfarne 307- kjørere har en viss vegring mot trange parkeringshus. Ved parkering er også den kraftige C-stolpen, og det faktum at bakruteviskeren renser bakruten lite ut til sidene, et minus. Vi noterer derimot et pluss for god sikt gjennom bakruten når den er ren, 307 har nemlig hodestøtter som trekkes godt nedover bakseteryggen slik at de ikke skjermer for sikten bakover.

Men på landeveien er storbilfølelsen et pluss, og ved at du sitter høyt har du god oversikt over trafikken foran deg. Sikten på skrå bakover er derimot begrenset på grunn av den kraftige C-stolpen og krever ekstra årvåkenhet og bevegelighet fra sjåførens side.

Ikke “fransk komfort”
På normal veistandard oppleves 307 som komfortabel. Men det skal ikke store ujevnhetene til før en oppdager at begrepet “fransk komfort ikke passer for å beskrive 307s fjæringskomfort. De skarpe ujevnhetene slår relativt hardt, og på dårlig vei gir ikke 307 noen behagelig transport. Selv en Mini One takler hullete og slitt asfalt bedre.

Setene i vår testbil er heller ikke med på å styrke komforten. De har harde sitteputer, og den rette ryggen gir lite støtte til korsryggen. Sidestøtten og støtten under lårene er derimot god.Vår testbil er en XS. Velger du utstyrsnivå XT får du mykere velourtrukne seter,og prisen er uendret.

Førerplassen er ryddig og kjørestillingen god. Fireveis regulering av rattet, samt høyderegulering av førersetet, sammen med god avstand til pedaler og fothviler gjør at de fleste vil kunne finne en god kjørestilling. Instrumentene er store og ryddige, men vi skulle gjerne hatt en litt bedre merking av speedometerets skala med bedre utheving av 40, 60 og 80 km/t. Og Peugeot burde koble om belysningen i tekstvinduet slik at den ikke dimmes når kjørelysene er på.

Peugeot har utstyrt 307-interiøret med mange praktiske små rom.Under setene er det skuffer, mellom forsetene er det to koppholdere, likedan i midtarmlenet i baksetet. Dørlommene er store, og hanskerommet har luftinntak slik at det kan brukes som kjølerom når klimaanlegget er i drift.

Tiltalende førerplass
Når det gjelder design og materialkvalitet er 307s interiør et betydelig løft i forhold til 306, og gir et vesentlig mer påkostet inntrykk. Men også 307 har noen mindre praktiske løsninger, som for eksempel gummilistene på dørtersklene. Disse sitter utsatt til utenpå dørterskelen og det er lett å komme borti dem slik at de løsner. Mens plassforholdene foran oppleves som svært gode, er ikke plassen i baksetet like imponerende, først og fremst på grunn av begrenset benplass. Kupébredden og takhøyden er meget god, og innstigningen er vel den beste i klassen. Åpningen til bakdøren er nemlig trukket svært godt bakover i hodehøyde.

Bagasjerommet er rommelig, og har du forsetene tilstrekkelig langt fremme er det svært enkelt å vippe frem sitteputen og legge ned bakseteryggen. Er du lengre enn 175 cm kan du få problemer med å få plass til å legge ned bakseteryggen. Du må da ta ut baksetets sitteputer. Dette er en enkel operasjon, men du har da to løse sitteputer som tar relativt mye plass. Innvendig håndtak på bakluken er standard, men i vår testbil løsnet baklukens innertrekk hvis vi dro hardt i dette håndtaket. Vi liker hattehyllen som bare ligger løst uten noen kronglete hengsler og som derfor er enkel å ta ut.

Mens 306 hadde reservehjulet under bagasjerommet, er 307s reservehjul lagret i bunnen av bagasjerommet. Det er litt mer plundrete å få ut når bagasjerommet er fullt, men bedre sikret mot tyveri. Verktøy og jekk ligger i en plastholder inne i reservehjulet, og i begge de testbilene vi kjørte var holderen løs og skranglet på dårlig vei.

Trygge kjøreegenskaper
307 har nydelig kjøreegenskaper så lenge veien ikke er for humpete. Den takler de store og slake ujevnhetene nydelig. Takket være presis og lett styring har du god kontakt med veien, men uten at bilen på noen måte føles sportslig og nervøs. Så lenge asfalten er av rimelig god beskaffenhet er 307 en nytelse. Men på hullete vei og på vei med kjettingslitt snødekke, er ikke komforten så god som en burde forvente i denne klassen, og fjæring og demping er så hard at det også går ut over stabiliteten. Sånn sett virker vår testbil alt for sportslig avstemt, en trenger ikke så stram fjæring og demping når det sitter en relativt sedat 90-hester under panseret. Fordelen med dette oppsettet er at den takler tung last godt, og den takler også en brå unnamanøver uten problemer.

Vi har tidligere skamrost Peugeots toliters HDI-motor, men da var det 110-hesteren det handlet om, en motor som fungerer fortreffelig i for eksempel 406 stasjonsvogn. 90-hesteren har langt fra samme frasparket og trekkraften. Vår testbil gjorde unna 0 til 100 km/t på 13,4 sekunder. Det er 1,4 sekunder dårligere enn fabrikkens tall, og 2,3 sekunder dårligere enn 307 1.6.

Trekkraften er god, og så lenge det handler om å vedlikeholde farten, fungerer 90-hesteren utmerket. Men ber du om hastighetsøkning i en motbakke er det ikke mye å hente i femtegearet. Når turtallet kommer ned mot 1200 o/min og hastigheten ned mot 60 km/t, trives ikke toliteren spesielt godt. På så lave turtall er det lite trekkraft, men det er først og fremst vibrasjonene som gjør at det blir naturlig å lete fram fjerdegearet.

Gjerrig dieselmotor
Fjerdegearet er godt egnet for svingete og bakkete landevei. Motorstøyen er moderat og trekkraften og akselerasjonen god. Sammenlignet med den 307 1.6 vi testet i Bil 7/8 i fjor, har ikke 307 2.0 HDI-motoren med 90 hk like god akselerasjon fra 70 til 100 km/t i fjerde- og femtegear. Og den har heller ikke bensinmotorens smidighet. Mens bensinmotoren jobber behagelig ned til godt under 60 km/t i femtegear, skal du med dieselmotoren ikke under 70 km/t hvis du ønsker å ha overskudd til akselerasjon. På svingete og bakkete veier blir det derfor til at en bruker fjerdegearet oftere med dieselmotoren.

Gearskiftet er ikke så presist som forventet, og de to 2.0 HDIene vi kjørte i forbindelse med denne testen hadde begge uling fra transmisjonen i hastigheter under 60 km/t, og ved køkjøring var det en merkbar slakke i drivlinjen. Vi har nevnt problemet for 307-eiere, uten at de har kjent igjen dette fra sine biler.

Når en velger dieselmotor er forbruket av betydning. Vi havnet på et snittforbruk på 0,62 l/mil for hele testperioden,men forbruk ned mot 0,42 l/mil ved ren landeveiskjøring er oppnåelig. Høyeste målte forbruk i testperioden var 0,67 l/mil. Forskjellen til 1,6-liters bensinmotoren med 109 hk er merkbar, men det er også prisen, og du skal kjøre noen mil før du har utlignet en prisforskjell på ca 27.000 kroner.

Det største minuset med dieselmotoren er dens høyere støynivå på tomgang, og spesielt når motoren er kald.Under normal kjøring merker du lite til støyen, og under akselerasjon er faktisk støynivået fra dieselmotoren lavere enn fra bensinmotoren.

Effektivt varmeapparat
Dårlig varmekapasitet har vært et typisk dieselmotorproblem.Det er nå løst i de fleste dieselmotordrevne biler, også 307 2.0 HDI. Ved hjelp av en tilleggsvarmer blir faktisk 307 med dieselmotor raskere varm enn en med bensinmotor.

Peugeot har valgt et utradisjonelt konsept for 307. De har lagt vekt på rommelighet og storbilfølelse, og har her en bil som på enkelte områder kan konkurrere med biler i mellomklassen. Dette er noe en setter pris på når dagsetappene blir lange. Men sitte- og fjæringskomforten er ikke god nok til å matche storbilfølelsen 307 gir på andre områder, og her er det rom for forbedringer. Når en velger et konsept som det Peugeot har gjort her, må en regne med noen ulemper. En av de mest merkbare og som flere 307-kjørere har kommentert er dårlig sikt,og da spesielt forover og til sidene forover. I trange parkeringshus og ellers trange situasjoner oppleves 307 som en større bil enn den er.

Peugeot 307 er en sjarmerende kompaktklassebil, og selv om den ikke er vesentlig større innvendig enn de mest aktuelle tyske konkurrentene, har den karakter og særpreg. Vil du ha en dieselmotor som matcher for eksempel en 1,6-liters bensinmotor med 109 hk må du nok gå opp til 2.0 HDI med 110-hester, den skal være i salg nå. Men kjører du langt, er 90-hesteren et gunstig alternativ.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS