Peugeot 307 CC

Sterkt fransk grep om åpen bil. Allerede før jul vil ti forhandlere ha 307 CC på plass i lokalet.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 307 CC
Peugeot 307 CC

Først publisert i BIL 12 - 2003.

Cabriolet-salget når ikke de store høyder her i landet, litt mer liv i leiren er det når folk kan si, ja takk, begge deler. Kombinasjonen CC – at cabrioen kombineres med coupé ved at et hardt tak kan foldes sammen i bagasjerommet – er selvfølgelig mer forlokkende enn stofftak, med tanke på temperatur- og lydisolasjon når taket er på plass i den kalde årstid. Derfor var Peugeot 206 CC mest solgt i denne klassen både i 2002 og 2003. Med stor sannsynlighet blir det fransk på toppen også i 2004, for ikke bare vil 307 CC utfordre sin egen lillebror, Renault Mégane CC har også ambisjoner om å treffe nordmenn hjemme.

CC-utgaven av 307 har samme akselavstand som den “vanlige 307, men den har mer overheng bak og utvendig lengde er derfor 14 cm større. Høyden er derimot krympet med 9 cm. Den er en fullverdig fireseter – men med et forbehold, som i Mégane CC er det ikke behagelig plass i baksetet for to fullvoksne.

Bagasjeplassen lider selvfølgelig noe under det faktum at taket må ha plass i bagasjerommet når det skal legges ned. Som coupé svelger det 350 liter, som cabrio begrenser plassen seg til 204 liter. De tilsvarende tall for Mégane CC er 490 og 190 liter. Taket kjøres med en knapp på midtkonsollen – og det kan gjøres med bilen i bevegelse, inntil 10 km/t – ingen låsehaker skal betjenes og jobben er gjort på 25 sekunder.

Hjulopphenget er lett modifisert fra 307-originalen, og aluminiumsfelger med 16-tommers diameter (17-tommer i kombinasjon med den største motoren) er standard. Den elektrohydrauliske styringen med variabel servo virker en smule “død ved vanlig landeveiskjøring, den kunne med fordel gitt litt bedre respons. Vi kjørte forseriebiler, og det er ikke sikkert at denne detaljen var optimalt justert ennå.

Kun de to største motorene, med 136 og 177 hester, var tilgjengelige da vi kjørte bilen. Den minste av de to ga naturlig nok høyest komfortopplevelse, mens den største ga utpreget sportslig tilbakemelding. Det er to grunner til det, bortsett fra forskjellen i ytelse, bredere dekk med lavere profil på størstemann kombinert med en motor som presenterte seg med merkbart høyere lydnivå. Støydempingen i kupéen ellers, med taket på, var en behagelig opplevelse. Lite vindsus og lite vibrasjoner.

Målet for Bertel O. Steen A/S er å selge 150 biler i 2004. Virkelig fart i salget blir det ikke før 1,6-literen med 110 hester er på plass, sannsynligvis i løpet av første kvartal, og prisen bør ligge rundt 300.000 kroner. Hovedkonkurrenten Mégane CC starter på 275.000 kroner med 1,6-liter og utstyrsnivå Authentique. Det betyr at 307 CC har noe mer standardutstyr enn Mégane, mens Mégane kan argumentere med sitt glasstak. Hva med diesel? Renault er allerede på banen med dieselmotor i Mégane CC, men Peugeot vil vente til den nye generasjon dieselmotorer, som Ford og PSA har utviklet sammen, er utprøvd og tilpasset andre modeller i Peugeot-programmet.

Dette er Peugeot 307 CC:

Lengde: 435 cm. Bredde: 176 cm. Høyde: 142 cm. Akselavstand: 260,5 cm. Bagasjeromvolum: 204/350 liter. (VDA). Tankvolum: 50 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS