-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Fransk for entusiastene
Hissig motorlyd er det første inntrykket som lagres i "harddisken" etter at vi har lagt ut på teststrekningen på Sardinia med Peugeot 308 med 174 hester under panseret.
Allsidig
Motoren er den samme som sitter i 207 RC og i Mini Cooper S, det vil si at den er utviklet i samarbeid med BMW.
Her i 308 er den ny, og den vil også bli å finne i 308 SW. På grunn av 120 kg høyere egenvekt her i 308, er ikke frasparket like saftig som i 207 RC, forskjellen er et drøyt sekund fra null til hundre – en forskjell som ikke er så stor at den reduserer kjøregleden i nevneverdig grad.
Dreiemomentet er omtrent som på en dieselmotor, momentkurven er flat som en elefantrygg og viser 240 Nm fra 1600 til 4500 o/min. Momentet passerer 150 Nm allerede ved 1000 o/min.
Tåler turtall
Den nevnte motorlyden er en inspirerende følgesvenn, så sant du bruker gearspaken aktivt for å holde turtallet oppe, gjerne rundt 4000 o/min. - eller høyere. Med andre ord er dette neppe riktig bil hvis du legger vekt på å oppnå gjerrige forbrukstall.
Apropos gear, motoren er kombinert med den nye sekstrinns manuelle kassa, kalt MCM, som egentlig er konstruert med tanke på å spare drivstoff, så ved forsiktig landeveiskjøring klarer du å holde forbruket nede på miljøvennlige 0,57 l/mil.
En helt annen detalj reduserer imidlertid kjøregleden indirekte: Det er langt frem til frontruta, og A-stolpen er bred. Det betyr at sikten på skrå fremover reduseres i betydelig grad nettopp på utfordrende veier hvor svingene kommer tett – og hvor det er viktig å ha full sikt inn i neste sving.
På de mest morsomme veiene må vi derfor lene oss frem eller til siden for å ha forsvarlig oversikt over veien. Styringen er forholdsvis kontant, basert på en hastighetsavhengig elektro-hydraulisk styreservo.
Senket chassis
Utvendig skiller denne hissigproppen seg fra en vanlig 308 med en noe mer særpreget front, spoiler bak, samt at bilen er senket 10 mm. Interiøret kjennetegnes av sportslig ratt og at både pedaler og gearspak er av aluminium.
Bilen har et standardoppsett med 17-tommers hjul med 225/45-gummi, men det er ingen problemer med å øke den sportslige faktoren ved å sette på 18-tommere med 40-profil dekk.
Med et forventet salg på 50 biler i året her i landet er ikke dette akkurat noen volumselger – men tvert i mot en godbit forbeholdt entusiastene.
Fakta Peugeot 308 1.6 THP 174 hk
PRIS: noe under kr. 400.000
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor. 1589 ccm. 128 kW (174 hk) v/6000 o/min. 240 Nm v/1600 o/min
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 428 x 182 x 150 cm
Akselavstand: 261 cm
Egenvekt m/fører: 1446 kg
Bagasjerom: 348 liter (VDA)
Dekk: 225/45 R17
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 8,3 sek
Toppfart: 225 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 180 g/km
+ Sportslig og velutstyrt med plass for familien
- Feil valg hvis du er ute etter en rå supersportsbil