Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CCFoto: Trygve Bæra
Peugeot 308 CC
Foto: Trygve Bæra

I vinden – etter hvert

Sammenlignet med forgjengeren har Peugeot 308 CC fått et markert løft i både design og utstyrsnivå – men de to motorene med størst appell kommer ikke før på senhøsten.

Publisert

Peugeot gjør så absolutt sitt for at folket skal kjøre åpent. Med linjer tilbake til 1934 – Peugeot 401 Eclipse – har de ikke bare lang erfaring som produsent av cabrioletmodeller, men de senere årene har modellene poppet opp i tur og orden: 206 CC, 307 CC, 207 CC,– og nå altså 308 CC, alle med foldetak av stål.

Her hjemme er 308 CC på plass hos forhandlerne i disse dager – men bare med de to største motorvariantene, som er 150 hk bensin- og 140 hk dieselmotor.

De to minste, 120 hk bensin- og 112 hk dieselmotor, vil ikke komme før utpå høsten, og dermed blir det neppe noe stort salg i år. Bertel O. Steen kalkulerer derimot med 250 biler i 2010. 112-hesteren erstatter den velkjente 1,6-liters HDi-motoren med 109 hk, og den vil etter hvert finnes i alle Peugeots modeller.

Tung bil

Her kusker vi utgaven med toliters dieselmotor kombinert med sekstrinns automatgear – en behagelig ekvipasje som likevel ikke gir inntrykk av å by på mer krefter enn det bør være hvis man forventer et snev av sportslig følelse.

Bilen er stivere og tyngre enn forgjengeren, vekten er nesten 1700 kg med fører, og selv med 136 hester til disposisjon, trenger automatkassen nesten 12 sekunder for å sjalte oss opp i 100 km/t.

Hjuloppheng og fjæring er forholdsvis fast avstemt, samtidig som styringen har akseptabel tilbakemelding fra underlaget. Når bilen provoseres på dårlig underlag, opplever vi at den stepper litt ut, men den er lett å håndtere.

Varm bølge

Peugeot har lagt vekt på økt komfort, ved å redusere ulemper som trekk, støy og ikke minst kulde. Sistnevnte er mest aktuelt for deg som liker å kjøre åpen bil selv om kvikksølvet kryper ned mot det blå.

Peugeot har nemlig kopiert Mercedes’ og Audis Airscarf og kaller det Airwave – det vil si utsøkt luksus i form av varmluftdyser i hodestøttene – men du må betale ekstra for herligheten: 7500 kroner, men da er vindskjermen bak setene inkludert, og den er meget behagelig å ha på plass.

Det er ikke noe problem å kjøre 308 CC uten vindskjerm, for denne cabrioleten er ikke den verste når det gjelder trekk i førersetet. Men komforten øker med skjermen på plass, spesielt på lengre turer vil du sette pris på den. Skulle det komme en brå regnskur mens du kjører, kan taket lukkes (og åpnes) også når bilen ruller, bare farten er under 12 km/t.

Snau plass for fire

Det er god oversikt fra førersetet, samtidig som dashbordets utforming, kupéens bredde og frontrutas vinkel, bidrar til å gi inntrykk av at vi sitter i en større bil.

Det er akseptabel lårstøtte og god sidestøtte i ryggen på de sportslige skinnsetene – dette er ikke det glatteste skinnet vi har hatt kontakt med. Høyrebenet har god sidestøtte mot midtkonsollen, mens fothvileren er for smal til å gi fullgod hvile for venstrefoten.

For voksne er ikke baksetet et egnet sted til å strekke på bena, i det hele tatt er både benplass og takhøyde bare å betrakte som et alternativ til en drosjekø på nyttårsaften.

Bagasjeplassen har vokst med noen liter fra forgjengeren, og 226 liter (taket nede) og 403 liter (fullt volum) er slett ikke dårlig. Det er ingen fare for å klemme eller knuse bagasje som stikker opp over «tillatt» høyde, for taket lar seg rett og slett ikke senke uten at beskyttelsesdekselet som markerer skillet, er på plass.

Godt utstyrt

I basisversjon er 308 CC utstyrt med seks kollisjonsputer, to-soners automatisk klimaanlegg, cruise control, kjørecomputer, 16-tommers alufelger og sportspakke. Vår prøvebil har dessuten fått tildelt skinninteriør, ryggesensor, 17-tommers hjul, JBL lydanlegg og Airwave. Absolutt til å leve med...

Bilen har brede og tunge dører, dørbladene har faktisk en bredde på 143 cm – noe som både betyr pluss og minus. Ulempen er åpenbar på parkeringsplasser med biler på hver side. Fordelen er at det er lettere å komme seg inn og ut fra baksetet – når du får åpnet dørene helt.

FAKTA Peugeot 308 CC 2.0 HDi aut.Motor:4-syl. dieselmotor, 1997 ccm.Effekt:100 kW (136 hk) v/ 4000 o/min.
Mål:440x182x143 cm. (LxBxH)Akselavstand:260,5 cm.Egenvekt m/fører:1695 kg.Aks. 0-100 km/t:11,8 sek.Toppfart:202 km/t.Forbruk blandet kjøring:0,70 l/mil.CO2-utslipp:185 g/km.Pris fra:kr 342.900.Pris prøvekjørt:kr 469.000.

Konkurrenter: Volkswagen EOS, Opel Astra Twintop, Ford Focus C-C, Renault Megane CC.

+

Folkelig helårsbil. Forholdsvis velutstyrt.

Beskjeden bakseteplass, brede dører.

Powered by Labrador CMS