Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308
Peugeot 308

Bestselger i ny tapning

Det er faktisk seks år siden Peugeot 307 kom på markedet, og derfor er tiden inne for en fornyelse. Vi har kjørt nye 308.

Publisert Sist oppdatert

Med navnet 308 gir nykommeren bud om at det dreier seg om en helt ny bil, men i forhold til 307 er det ikke snakk om noen revolusjon, snarere en omfattende ansiktsløfting og utskifting av en del indre organer.

Akselavstanden er opprettholdt fra 307, mens karosseriet er strukket i både lengde og bredde, med henholdsvis 7,5 og 5,5 cm. Høyden derimot har krympet 1,5 cm. Med større bredde har sporvidden økt, nærmere bestemt med 3 cm foran og 1,5 cm bak.

Avhengig av utstyrsvariant – her snakker vi om Confort, Premium og Féline – er det to ulike utforminger på både grillen og hekken. Sistnevnte er mest synlig, med en luftdiffusor på hver side av skiltet på toppmodellen.

Prisene er ennå ikke klare, men de skal være på plass i god tid før lanseringen på Bil07 på Lillestrøm i november.

Regn med at prisene stiger med noen tusenlapper i forhold til dagens 307, det betyr at vi kan anslå at prisen med 1.6 HDi med 109 hk under panseret, vil starte i underkant av 250.000 kroner.

Sportslig retning

Etter å ha kjørt den nye bilen på varierte franske veier, kan vi slå fast at Peugeot 308 byr på gode kjøreegenskaper – det er vellykkede endringer som har skjedd under skallet.

Hjulopphenget er lagt i sportslig retning, det gavner i større grad kjøreegenskapene enn komforten. Ikke slik å forstå at bilen er ukomfortabel, langt i fra, men på ujevnt underlag makter ikke hjulopphenget å svelge alle slag og vibrasjoner.

På normal landevei er kjørekomforten upåklagelig, den gir en følelse av å kjøre en større bil, noe som understrekes av at bilen er godt isolert mot støy både fra motoren og hjulene.

Fire motorvalg

Ved lanseringen er to dieselmotorer og to bensinmotorer tilgjengelige. Bestselgeren her på berget blir nok 1,6-liter HDi-motor med 109 hk, en motor som passer denne ekvipasjen som hånd i hanske – rask nok til å tilfredsstille ønske om litt sportslig pådrag kombinert med et akseptabelt dreiemoment.

Denne motoren blir bare levert i kombinasjon med 5-trinns manuelt gear. En større HDi-motor (2,0-liter med 136 hk) kombineres med 6-trinns manuell kasse, men vil senere komme også med 6-trinns automatgear.

De to bensinmotorene (1,6-liter med 120 hk eller 1,6-liter høytrykksturbo med 150 hk) er begge utviklet i samarbeid med BMW, og begge leveres i utgangspunktet med 5-tinns manuell kasse.

For det norske markedet er stasjonsvognen viktig, og den kommer i løpet av sommeren 2008, mens CC-utgaven kommer i 2009. Med alle modellvariantene på plass regner Bertel O. Steen med å selge 4000 biler i året. I inneværende år kommer det 550 biler til Norge.

Powered by Labrador CMS