Frisk ny årgang

Peugeot 308 er den første bilen i fabrikkens 8-generasjon. Med 307 som utgangspunkt har eksperter på både plastisk kirurgi og indremedisin gjort en omfattende jobb.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 308

Først publisert i Bil 12-2007.

Det er faktisk seks år siden Peugeot 307 kom på markedet, og derfor er tiden inne for en fornyelse. Med navnet 308 gir nykommeren bud om at det dreier seg om en helt ny bil, men i forhold til 307 er det ikke snakk om noen revolusjon, snarere en omfattende ansiktsløfting og utskifting av en del indre organer.

Karosseriet er strukket 7,5 cm i lengden – og med uendret akselavstand betyr det lengre overheng, noe som benplassen i baksetet nyter godt av i større grad enn bagasjeplassen. Utvendig bredde er økt med 5,5 cm, og dermed er det rom for større sporvidde, nærmere bestemt 3 cm foran og 1,5 cm bak.

Innvendig skulderbredde er økt med drøyt 3 cm både foran og bak, mens resten av breddeøkningen skjuler mer sikkerhet innebygget i dørene. Det eneste målet som er redusert er høyden, som har krympet 1,5 cm.

I baksetet finner vi at benplassen absolutt er akseptabel. Med en 175 cm lang sjåfør er det grei benplass for en 185 cm lang passasjer. Det er heller takhøyden, ikke benplassen, som setter grenser for hvor røslige folk som kan sitte bak.

Avhengig av utstyrsvariant – her snakker vi om Confort, Premium og Féline – er det to ulike utforminger på både grillen og hekken. Sistnevnte er mest synlig, med en luftdiffusor på hver side av skiltet på toppmodellen.

Trivelig førermiljø

Det er lett å finne en riktig og behagelig kjørestilling. Det sørger rikelige reguleringsmonn av både rattet og førersetet for, sammen med en bred og god fothviler for venstrefoten og en midtkonsoll som gir behagelig sidestøtte for høyrebenet.

La det ikke herske noen tvil: Peugeot 308 byr på gode kjøreegenskaper – det er vellykkede endringer som har skjedd under skallet. Hjulopphenget er lagt i sportslig retning, det gavner altså i større grad kjøreegenskapene enn komforten.

Ikke slik å forstå at bilen er ukomfortabel, langt ifra, men på ujevnt underlag makter ikke hjulopphenget å svelge alle slag og vibrasjoner. På normal landevei er kjørekomforten upåklagelig, den gir en følelse av å kjøre en større bil, noe som understrekes av at bilen er godt isolert mot støy både fra motoren og hjulene.

Fire motorvalg

Ved lanseringen i november (på bil07) er to dieselmotorer og to bensinmotorer tilgjengelige. Bestselgeren her på berget blir nok 1,6-liter HDi-motor med 109 hk, en motor som passer denne ekvipasjen som hånd i hanske – rask nok til å tilfredsstille ønske om litt sportslig pådrag kombinert med et akseptabelt dreiemoment.

Denne motoren blir bare levert i kombinasjon med 5-trinns manuelt gear. En større HDi-motor (2,0-liter med 136 hk) kombineres med 6-trinns manuell kasse, men vil senere komme også med 6-trinns automatgear. De to bensinmotorene (1,6-liter med 120 hk eller 1,6-liter høytrykksturbo med 150 hk) er begge utviklet i samarbeid med BMW, og begge leveres i utgangspunktet med 5-tinns manuell kasse.

Når kommer det flere karosserivarianter? Stasjonsvognen kommer i løpet av sommeren 2008, mens CC-utgaven kommer i 2009. Med alle modellvariantene på plass regner Bertel O. Steen med å selge 4000 biler i året. I inneværende år kommer det 550 biler til Norge.

Om seks års tid vil tiden være moden for en ny modell, og det er nærliggende allerede nå å spørre hva Peugeot vil kalle den – 309 ble jo lansert så tidlig som høsten 1985… Hos Peugeot ber de om forståelse for at de vil ha litt tid på seg før de svarer på spørsmålet.

Fakta om Peugeot 308 1.6 HDi:

Pris, antatt: fra kr 249.900
Motor: 4-sylindret rekkemotor, 1560 ccm
80 kW (109 hk) v/4000 o/min
240 Nm v/1750 o/min
LxBxH: 4,275 x 1,815 x 1,5 m
Akselavstand: 2,608 m
Egenvekt m/fører: 1397 kg
Tillatt totalvekt: 1765 kg
Dekk: 205/55 R16
Bagasjerom: 348 liter (VDA)
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0–100 km/t: 11,3 sek
Toppfart: 190 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,47 l/mil
CO2-utslipp: 125 g/km

Powered by Labrador CMS