Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV
Peugeot 308 GT PHEV

Prøvekjørt:

Peugeot 308 GT PHEV: Frisk i frasparket

Det er bare å innrømme: ladbare hybrider handler i de fleste tilfellene om ulike former for avgiftstilpasning med GT-effekt som bonus. GT-ytelse teller mye når Peugeot i påvente av batterielektriske varianter ladehybridiserer 308 i ny kombi- og stasjonsvogninnpakking.

Først publisert i BilAutofil nr. 4-2022

308 er familie-Peugeoten som i sin alderdom forsvant ut av syne i den norske bilverdenen. 69 solgte i 2020 og 32 i fjor er lite å skrive hjem om – og når Peugeot nå endelig ladehybridiserer den snerte i ny innpakking, skjer det samtidig som ladehybridsalget i Norge nærmest er i fritt fall.

Men så viser det seg at de ladehybride bare er «ventepølsen» til de batterielektriske variantene dukker opp neste år.

Fluktbrems

Likevel: kanskje ny Peugeot 308 PHEV kan bidra til å bremse flukten fra fossil til batteri-el med en ladbar kombinasjonspakke som er lett å like og hyggelig å ha med å gjøre på underholdende veier.

Noen minner fra den gang Peugeot hadde ekte 308 GTi (200 hk som senere økte til 270 hk) er den nye også i stand til å fremkalle selv om 225 hk-pakken, hentet fra konsernets rikholdige teknikk-hyller, inneholder mest komfort og ikke særlig mye råbarket sportslighet.

59 oppgitte rekkeviddekilometer holder så vidt til at bilen slipper unna engangsavgiften i Norge og derfor bare belastes med miljøavgift på 2400 kroner. Samtidig bidrar det offisielle 27 gram/km CO2-utslippet greit i EUs 95 grams regnskap. Det siste blir stadig viktigere å forholde seg til for bilprodusentene i et Europa som langt fra er klar for elbiler i store volum.

Full motorpakke

Derfor fortsetter 308, akkurat som konkurrent VW Golf og alle de andre kompakte familiebilene, også i ulike fossilbilformater. Og ja, Peugeot 308 blir fortsatt å få kjøpt i Norge med 1,2 liter/110 + 130 hk bensinmotorer og med 1,5 liter/130 hk dieselmotor i både kombi- og stasjonsvognen. Regn bare ikke med at din lokale forhandler lagerfører dem.

Inntil batterivarianten dukker opp, vil 308-fokuset være ladehybridene på 180 hk, alternativt 225 hk priset fra 369.900 kroner som kombi med 25.000 kroner i tillegg for den vesentlig større stasjonsvognen.

Som kombi med 225 hk konkurrerer 308 i GT-utstyrspakke direkte med en tidligere storselger, VW Golf GTE.

Grønnvaske

De som kjøper ladehybrid forsvarer kjøpet med å grønnvaske imaget. Peugeot oppgir den grønne rekkevidden til 59 km, men glem i praksis det. Med gradestokken så vidt over på plussiden og i områder hvor fartsskiltene ikke innbød til engasjert kjøring, tok strømmen slutt etter 47 km.

For mange holder det til dagsdistansen, og uansett bidrar ladestrømmen til hyggelig sluttforbruk om man husker å lade så ofte som det er hensiktsmessig.

Kjørt i hybridmodus stanset forbruksmåleren på 0,64 liter/mil som indikerer CO2-utslipp på 148 gram/km, altså milelangt fra det oppgitte forbruket på 0,12 liter.

Så glem grønvaskingen og erkjenn like gjerne med en gang at ladehybridenes viktigste bidrag til bilkulturen er å finne i betydelig – og avgiftsfri – elektrisk mereffekt med umiddelbart moment på et nivå selv en turbo fossilmotor trenger noe tid for å bygge opp.

Enda tøffere

Peugeot har ved oppgradringen klart å pakke inn 308 enda tøffere. Samtidig beholdes det lille og svært sportslige rattet samt det høyt plasserte instrumentbordet med hologram-visning. Plasseringen over rattet overflødiggjør behovet for headupdisplay.

Mange av betjeningsfunksjonene deler 308 med søsken og halvbrødre i Stellantis-familien, som eksempelvis girvelgeren. I B-posisjon tilbyr 308 nærmest én-pedals funksjon.

Toppmodellen leveres med Matrix adaptivt lys, og hvor deilig er det ikke med skikkelig massasje i stolen når mange mil ligger foran.

308 er et interessant bekjentskap med foreløpig begrenset appell, men som riktig priset kan bli en storselger når el-versjonen er på plass.

VI SYNES

Lekker og kraftfull familiebil med deilige massasjestoler, svært funksjonell cockpit og ikke langt unna én-pedals funksjon.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Peugeot 308 GT PHEV

Pris billigste*Kr. 369 900
Pris testbil*Kr. 484 100
Motortype1 598 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment180 hk/250 Nm
Elmotor81 hk/320 Nm
Samlet effekt225 hk/360 Nm
Drivlinje8A, forhjulsdrift
0-100 km/t7,5 sekunder
Toppfart235 km/t
Batteri12,4 kWt
Ladefart DC/ACIkke/inntil 7,4 kWt
El-rekkevidde oppgitt/test59/47 km
Elforbruk oppgitt:21 kWt
Bensinforbruk, oppgitt0,12 liter/mil
Bensinforbruk, tomt batteri/test0,64 l/mil
CO2/NOx27 g/km - 22,4 mg/km
Dimensjoner (L/B/H)437/185/144 cm
Akselavstand268 cm
Bilvekt1 633 kg
Bakkeklaring14,0 cm
Tilhengervekt1 500 kg
Bagasjerom361 - 1 271 liter
Drivstofftank40 liter
Bilgaranti5 år/100 000 km
Batterigaranti8 år/160 000 km
MiljøklasseB
Euro NCAPIkke testet
* Frakt/levering i Oslo.
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

Powered by Labrador CMS