-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Prøvekjørt:
Peugeot 308 GT PHEV: Frisk i frasparket
Det er bare å innrømme: ladbare hybrider handler i de fleste tilfellene om ulike former for avgiftstilpasning med GT-effekt som bonus. GT-ytelse teller mye når Peugeot i påvente av batterielektriske varianter ladehybridiserer 308 i ny kombi- og stasjonsvogninnpakking.
Først publisert i BilAutofil nr. 4-2022
308 er familie-Peugeoten som i sin alderdom forsvant ut av syne i den norske bilverdenen. 69 solgte i 2020 og 32 i fjor er lite å skrive hjem om – og når Peugeot nå endelig ladehybridiserer den snerte i ny innpakking, skjer det samtidig som ladehybridsalget i Norge nærmest er i fritt fall.
Men så viser det seg at de ladehybride bare er «ventepølsen» til de batterielektriske variantene dukker opp neste år.
Fluktbrems
Likevel: kanskje ny Peugeot 308 PHEV kan bidra til å bremse flukten fra fossil til batteri-el med en ladbar kombinasjonspakke som er lett å like og hyggelig å ha med å gjøre på underholdende veier.
Noen minner fra den gang Peugeot hadde ekte 308 GTi (200 hk som senere økte til 270 hk) er den nye også i stand til å fremkalle selv om 225 hk-pakken, hentet fra konsernets rikholdige teknikk-hyller, inneholder mest komfort og ikke særlig mye råbarket sportslighet.
59 oppgitte rekkeviddekilometer holder så vidt til at bilen slipper unna engangsavgiften i Norge og derfor bare belastes med miljøavgift på 2400 kroner. Samtidig bidrar det offisielle 27 gram/km CO2-utslippet greit i EUs 95 grams regnskap. Det siste blir stadig viktigere å forholde seg til for bilprodusentene i et Europa som langt fra er klar for elbiler i store volum.
Full motorpakke
Derfor fortsetter 308, akkurat som konkurrent VW Golf og alle de andre kompakte familiebilene, også i ulike fossilbilformater. Og ja, Peugeot 308 blir fortsatt å få kjøpt i Norge med 1,2 liter/110 + 130 hk bensinmotorer og med 1,5 liter/130 hk dieselmotor i både kombi- og stasjonsvognen. Regn bare ikke med at din lokale forhandler lagerfører dem.
Inntil batterivarianten dukker opp, vil 308-fokuset være ladehybridene på 180 hk, alternativt 225 hk priset fra 369.900 kroner som kombi med 25.000 kroner i tillegg for den vesentlig større stasjonsvognen.
Som kombi med 225 hk konkurrerer 308 i GT-utstyrspakke direkte med en tidligere storselger, VW Golf GTE.
Grønnvaske
De som kjøper ladehybrid forsvarer kjøpet med å grønnvaske imaget. Peugeot oppgir den grønne rekkevidden til 59 km, men glem i praksis det. Med gradestokken så vidt over på plussiden og i områder hvor fartsskiltene ikke innbød til engasjert kjøring, tok strømmen slutt etter 47 km.
For mange holder det til dagsdistansen, og uansett bidrar ladestrømmen til hyggelig sluttforbruk om man husker å lade så ofte som det er hensiktsmessig.
Kjørt i hybridmodus stanset forbruksmåleren på 0,64 liter/mil som indikerer CO2-utslipp på 148 gram/km, altså milelangt fra det oppgitte forbruket på 0,12 liter.
Så glem grønvaskingen og erkjenn like gjerne med en gang at ladehybridenes viktigste bidrag til bilkulturen er å finne i betydelig – og avgiftsfri – elektrisk mereffekt med umiddelbart moment på et nivå selv en turbo fossilmotor trenger noe tid for å bygge opp.
Enda tøffere
Peugeot har ved oppgradringen klart å pakke inn 308 enda tøffere. Samtidig beholdes det lille og svært sportslige rattet samt det høyt plasserte instrumentbordet med hologram-visning. Plasseringen over rattet overflødiggjør behovet for headupdisplay.
Mange av betjeningsfunksjonene deler 308 med søsken og halvbrødre i Stellantis-familien, som eksempelvis girvelgeren. I B-posisjon tilbyr 308 nærmest én-pedals funksjon.
Toppmodellen leveres med Matrix adaptivt lys, og hvor deilig er det ikke med skikkelig massasje i stolen når mange mil ligger foran.
308 er et interessant bekjentskap med foreløpig begrenset appell, men som riktig priset kan bli en storselger når el-versjonen er på plass.
VI SYNES
Lekker og kraftfull familiebil med deilige massasjestoler, svært funksjonell cockpit og ikke langt unna én-pedals funksjon.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Peugeot 308 GT PHEV
| Pris billigste* | Kr. 369 900 |
| Pris testbil* | Kr. 484 100 |
| Motortype | 1 598 ccm, R4, turbo bensin |
| Effekt/moment | 180 hk/250 Nm |
| Elmotor | 81 hk/320 Nm |
| Samlet effekt | 225 hk/360 Nm |
| Drivlinje | 8A, forhjulsdrift |
| 0-100 km/t | 7,5 sekunder |
| Toppfart | 235 km/t |
| Batteri | 12,4 kWt |
| Ladefart DC/AC | Ikke/inntil 7,4 kWt |
| El-rekkevidde oppgitt/test | 59/47 km |
| Elforbruk oppgitt: | 21 kWt |
| Bensinforbruk, oppgitt | 0,12 liter/mil |
| Bensinforbruk, tomt batteri/test | 0,64 l/mil |
| CO2/NOx | 27 g/km - 22,4 mg/km |
| Dimensjoner (L/B/H) | 437/185/144 cm |
| Akselavstand | 268 cm |
| Bilvekt | 1 633 kg |
| Bakkeklaring | 14,0 cm |
| Tilhengervekt | 1 500 kg |
| Bagasjerom | 361 - 1 271 liter |
| Drivstofftank | 40 liter |
| Bilgaranti | 5 år/100 000 km |
| Batterigaranti | 8 år/160 000 km |
| Miljøklasse | B |
| Euro NCAP | Ikke testet |
| * Frakt/levering i Oslo. | |
| Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV |