Peugeot 308 GT PHEV

Prøvekjørt:

Peugeot 308 GT PHEV: Frisk i frasparket

Det er bare å innrømme: ladbare hybrider handler i de fleste tilfellene om ulike former for avgiftstilpasning med GT-effekt som bonus. GT-ytelse teller mye når Peugeot i påvente av batterielektriske varianter ladehybridiserer 308 i ny kombi- og stasjonsvogninnpakking.

Først publisert i BilAutofil nr. 4-2022

308 er familie-Peugeoten som i sin alderdom forsvant ut av syne i den norske bilverdenen. 69 solgte i 2020 og 32 i fjor er lite å skrive hjem om – og når Peugeot nå endelig ladehybridiserer den snerte i ny innpakking, skjer det samtidig som ladehybridsalget i Norge nærmest er i fritt fall.

Men så viser det seg at de ladehybride bare er «ventepølsen» til de batterielektriske variantene dukker opp neste år.

Fluktbrems

Likevel: kanskje ny Peugeot 308 PHEV kan bidra til å bremse flukten fra fossil til batteri-el med en ladbar kombinasjonspakke som er lett å like og hyggelig å ha med å gjøre på underholdende veier.

Noen minner fra den gang Peugeot hadde ekte 308 GTi (200 hk som senere økte til 270 hk) er den nye også i stand til å fremkalle selv om 225 hk-pakken, hentet fra konsernets rikholdige teknikk-hyller, inneholder mest komfort og ikke særlig mye råbarket sportslighet.

59 oppgitte rekkeviddekilometer holder så vidt til at bilen slipper unna engangsavgiften i Norge og derfor bare belastes med miljøavgift på 2400 kroner. Samtidig bidrar det offisielle 27 gram/km CO2-utslippet greit i EUs 95 grams regnskap. Det siste blir stadig viktigere å forholde seg til for bilprodusentene i et Europa som langt fra er klar for elbiler i store volum.

Full motorpakke

Derfor fortsetter 308, akkurat som konkurrent VW Golf og alle de andre kompakte familiebilene, også i ulike fossilbilformater. Og ja, Peugeot 308 blir fortsatt å få kjøpt i Norge med 1,2 liter/110 + 130 hk bensinmotorer og med 1,5 liter/130 hk dieselmotor i både kombi- og stasjonsvognen. Regn bare ikke med at din lokale forhandler lagerfører dem.

Inntil batterivarianten dukker opp, vil 308-fokuset være ladehybridene på 180 hk, alternativt 225 hk priset fra 369.900 kroner som kombi med 25.000 kroner i tillegg for den vesentlig større stasjonsvognen.

Som kombi med 225 hk konkurrerer 308 i GT-utstyrspakke direkte med en tidligere storselger, VW Golf GTE.

Grønnvaske

De som kjøper ladehybrid forsvarer kjøpet med å grønnvaske imaget. Peugeot oppgir den grønne rekkevidden til 59 km, men glem i praksis det. Med gradestokken så vidt over på plussiden og i områder hvor fartsskiltene ikke innbød til engasjert kjøring, tok strømmen slutt etter 47 km.

For mange holder det til dagsdistansen, og uansett bidrar ladestrømmen til hyggelig sluttforbruk om man husker å lade så ofte som det er hensiktsmessig.

Kjørt i hybridmodus stanset forbruksmåleren på 0,64 liter/mil som indikerer CO2-utslipp på 148 gram/km, altså milelangt fra det oppgitte forbruket på 0,12 liter.

Så glem grønvaskingen og erkjenn like gjerne med en gang at ladehybridenes viktigste bidrag til bilkulturen er å finne i betydelig – og avgiftsfri – elektrisk mereffekt med umiddelbart moment på et nivå selv en turbo fossilmotor trenger noe tid for å bygge opp.

Enda tøffere

Peugeot har ved oppgradringen klart å pakke inn 308 enda tøffere. Samtidig beholdes det lille og svært sportslige rattet samt det høyt plasserte instrumentbordet med hologram-visning. Plasseringen over rattet overflødiggjør behovet for headupdisplay.

Mange av betjeningsfunksjonene deler 308 med søsken og halvbrødre i Stellantis-familien, som eksempelvis girvelgeren. I B-posisjon tilbyr 308 nærmest én-pedals funksjon.

Toppmodellen leveres med Matrix adaptivt lys, og hvor deilig er det ikke med skikkelig massasje i stolen når mange mil ligger foran.

308 er et interessant bekjentskap med foreløpig begrenset appell, men som riktig priset kan bli en storselger når el-versjonen er på plass.

VI SYNES

Lekker og kraftfull familiebil med deilige massasjestoler, svært funksjonell cockpit og ikke langt unna én-pedals funksjon.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Peugeot 308 GT PHEV

Pris billigste*Kr. 369 900
Pris testbil*Kr. 484 100
Motortype1 598 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment180 hk/250 Nm
Elmotor81 hk/320 Nm
Samlet effekt225 hk/360 Nm
Drivlinje8A, forhjulsdrift
0-100 km/t7,5 sekunder
Toppfart235 km/t
Batteri12,4 kWt
Ladefart DC/ACIkke/inntil 7,4 kWt
El-rekkevidde oppgitt/test59/47 km
Elforbruk oppgitt:21 kWt
Bensinforbruk, oppgitt0,12 liter/mil
Bensinforbruk, tomt batteri/test0,64 l/mil
CO2/NOx27 g/km - 22,4 mg/km
Dimensjoner (L/B/H)437/185/144 cm
Akselavstand268 cm
Bilvekt1 633 kg
Bakkeklaring14,0 cm
Tilhengervekt1 500 kg
Bagasjerom361 - 1 271 liter
Drivstofftank40 liter
Bilgaranti5 år/100 000 km
Batterigaranti8 år/160 000 km
MiljøklasseB
Euro NCAPIkke testet
* Frakt/levering i Oslo.
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV
Powered by Labrador CMS