-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt:
Peugeot 308 GT PHEV: Frisk i frasparket
Det er bare å innrømme: ladbare hybrider handler i de fleste tilfellene om ulike former for avgiftstilpasning med GT-effekt som bonus. GT-ytelse teller mye når Peugeot i påvente av batterielektriske varianter ladehybridiserer 308 i ny kombi- og stasjonsvogninnpakking.
Først publisert i BilAutofil nr. 4-2022
308 er familie-Peugeoten som i sin alderdom forsvant ut av syne i den norske bilverdenen. 69 solgte i 2020 og 32 i fjor er lite å skrive hjem om – og når Peugeot nå endelig ladehybridiserer den snerte i ny innpakking, skjer det samtidig som ladehybridsalget i Norge nærmest er i fritt fall.
Men så viser det seg at de ladehybride bare er «ventepølsen» til de batterielektriske variantene dukker opp neste år.
Fluktbrems
Likevel: kanskje ny Peugeot 308 PHEV kan bidra til å bremse flukten fra fossil til batteri-el med en ladbar kombinasjonspakke som er lett å like og hyggelig å ha med å gjøre på underholdende veier.
Noen minner fra den gang Peugeot hadde ekte 308 GTi (200 hk som senere økte til 270 hk) er den nye også i stand til å fremkalle selv om 225 hk-pakken, hentet fra konsernets rikholdige teknikk-hyller, inneholder mest komfort og ikke særlig mye råbarket sportslighet.
59 oppgitte rekkeviddekilometer holder så vidt til at bilen slipper unna engangsavgiften i Norge og derfor bare belastes med miljøavgift på 2400 kroner. Samtidig bidrar det offisielle 27 gram/km CO2-utslippet greit i EUs 95 grams regnskap. Det siste blir stadig viktigere å forholde seg til for bilprodusentene i et Europa som langt fra er klar for elbiler i store volum.
Full motorpakke
Derfor fortsetter 308, akkurat som konkurrent VW Golf og alle de andre kompakte familiebilene, også i ulike fossilbilformater. Og ja, Peugeot 308 blir fortsatt å få kjøpt i Norge med 1,2 liter/110 + 130 hk bensinmotorer og med 1,5 liter/130 hk dieselmotor i både kombi- og stasjonsvognen. Regn bare ikke med at din lokale forhandler lagerfører dem.
Inntil batterivarianten dukker opp, vil 308-fokuset være ladehybridene på 180 hk, alternativt 225 hk priset fra 369.900 kroner som kombi med 25.000 kroner i tillegg for den vesentlig større stasjonsvognen.
Som kombi med 225 hk konkurrerer 308 i GT-utstyrspakke direkte med en tidligere storselger, VW Golf GTE.
Grønnvaske
De som kjøper ladehybrid forsvarer kjøpet med å grønnvaske imaget. Peugeot oppgir den grønne rekkevidden til 59 km, men glem i praksis det. Med gradestokken så vidt over på plussiden og i områder hvor fartsskiltene ikke innbød til engasjert kjøring, tok strømmen slutt etter 47 km.
For mange holder det til dagsdistansen, og uansett bidrar ladestrømmen til hyggelig sluttforbruk om man husker å lade så ofte som det er hensiktsmessig.
Kjørt i hybridmodus stanset forbruksmåleren på 0,64 liter/mil som indikerer CO2-utslipp på 148 gram/km, altså milelangt fra det oppgitte forbruket på 0,12 liter.
Så glem grønvaskingen og erkjenn like gjerne med en gang at ladehybridenes viktigste bidrag til bilkulturen er å finne i betydelig – og avgiftsfri – elektrisk mereffekt med umiddelbart moment på et nivå selv en turbo fossilmotor trenger noe tid for å bygge opp.
Enda tøffere
Peugeot har ved oppgradringen klart å pakke inn 308 enda tøffere. Samtidig beholdes det lille og svært sportslige rattet samt det høyt plasserte instrumentbordet med hologram-visning. Plasseringen over rattet overflødiggjør behovet for headupdisplay.
Mange av betjeningsfunksjonene deler 308 med søsken og halvbrødre i Stellantis-familien, som eksempelvis girvelgeren. I B-posisjon tilbyr 308 nærmest én-pedals funksjon.
Toppmodellen leveres med Matrix adaptivt lys, og hvor deilig er det ikke med skikkelig massasje i stolen når mange mil ligger foran.
308 er et interessant bekjentskap med foreløpig begrenset appell, men som riktig priset kan bli en storselger når el-versjonen er på plass.
VI SYNES
Lekker og kraftfull familiebil med deilige massasjestoler, svært funksjonell cockpit og ikke langt unna én-pedals funksjon.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Peugeot 308 GT PHEV
Pris billigste* | Kr. 369 900 |
Pris testbil* | Kr. 484 100 |
Motortype | 1 598 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment | 180 hk/250 Nm |
Elmotor | 81 hk/320 Nm |
Samlet effekt | 225 hk/360 Nm |
Drivlinje | 8A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 7,5 sekunder |
Toppfart | 235 km/t |
Batteri | 12,4 kWt |
Ladefart DC/AC | Ikke/inntil 7,4 kWt |
El-rekkevidde oppgitt/test | 59/47 km |
Elforbruk oppgitt: | 21 kWt |
Bensinforbruk, oppgitt | 0,12 liter/mil |
Bensinforbruk, tomt batteri/test | 0,64 l/mil |
CO2/NOx | 27 g/km - 22,4 mg/km |
Dimensjoner (L/B/H) | 437/185/144 cm |
Akselavstand | 268 cm |
Bilvekt | 1 633 kg |
Bakkeklaring | 14,0 cm |
Tilhengervekt | 1 500 kg |
Bagasjerom | 361 - 1 271 liter |
Drivstofftank | 40 liter |
Bilgaranti | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | B |
Euro NCAP | Ikke testet |
* Frakt/levering i Oslo. | |
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV |