Mazda 323: To steg frem, ett tilbake

Det er knapt synlig, men likevel – nå har Mazda byttet ut samtlige modeller i 323-serien, men bare en modell kan kalles virkelig ny. Den spesielle 3-dørs kombikupéen har fått en avløser som er så tidløs at den godt kunne få modellbetegnelsen "Classic". I stedet er den døpt 323 P - der P betyr praktisk.

Publisert

Mazda 323
Mazda 323

Først publisert i BIL 3 - 1997.

For å sortere ut modellutvalget; den modellen som til nå har vært solgt som tredørs kombikupé får tilnavnet Coupé og forsvinner fra det norske markedet, mens sedanen og F-modellen (5-dørs kombikupé) fortsetter som før, men med en beskjeden ansiktsløfting både ut- og innvendig, og får selskap av den nye tredørs kombikupéen. En modell som bygger den på samme plattform som den gamle modellen. Motorene har fått noen mindre endringer. Ytelser og spesifikasjoner er de samme som før, men 1,3-literen har fått ny sylindertopp som sørger for mer effektiv forbrenning. 1,5-literen har fått et endret luft/drivstoff blandingsforhold som blant annet fører til adskillig lavere forbruk når motoren har stor belastning.

Den nye kombikupéen er bare en centimeter bredere og en centimeter kortere og lavere enn sin forgjenger. Innvendig er derimot plassforholdene vesentlig endret. Bagasjerommet rommer nesten 40 liter mer enn før - og baksetepassasjerene har fått bedre benplass. Det skyldes i første rekke at skinnen for justering av benlengde i forsetet er nokså kort og stopper tidlig. Den er akkurat passe lang for min del – hvilket betyr at personer som er lengre enn 180 cm kanskje opplever benplassen foran som snau.

Dashbordet har også fått en del endringer – de er forøvrig felles for hele 323-serien. Men ansiktsløftningen løste ikke ett av de store ankepunktene mot dette dashbordet. Midtkonsollen skråner fortsatt innover, og dermed blir det vanskelig å betjene funksjonene nederst på midtkonsollen der blant annet radioen er plassert.

Hovedlysene har også blitt fornyet – Mazda har nemlig tidligere måttet tåle mye kritikk på grunn av dårlige hovedlys. En rask prøvekjøring i vintermørke tyder imidlertid på at problemet er utbedret. Nærlyset er sterkere markert på høyre side, og fjernlyset har fått bedre spredning enn tidligere.

Samtlige 323-modeller har to kollisjonsputer, startsperre, servostyring, beltestrammere, høydejusterbare hovedlys og delbart, nedfellbart baksete. Bare den rimeligste modellen til 149.900 har ikke ABS-bremser. Mazda-importør Kolberg Motors regner med at 1.5 LX til 169.900 vil bli den mest populære modellen. Foruten ABS-bremsene har denne varmeseter, pollenfilter og hodestøtter som standardutstyr. Sammenlignet med konkurrenter som Golf, Escort, Astra, Almera og Colt savnes utstyr som turteller, elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare sidespeil. Det meste kan likevel ettermonteres for en rimelig penge. Prislappen er derfor ikke helt avskrekkende - for eksempel koster en tilsvarende Golf omtrent 15.000 kroner mer.

Den nye kombikupéen representerer et steg tilbake hva design angår, men noen små steg fremover med hensyn til plassutnyttelse og drivstofføkonomi. Og det er vel nettopp disse verdiene den tradisjonelle 323-kjøperen er opptatt av – i alle fall i større grad enn et futuristisk utseende.

DETTE ER MAZDA 323 P:

Powered by Labrador CMS