-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Et år før originalen
Alfa 33 Stradale, også som replica
Bare for å minne om at da Alfa Romeo viste sin gjenfødte 33 Stradale forrige måned, hadde superbilprodusenten MAT allerede vist sin egen replica et år tidligere.
MAT, eller Manifattura Automobili Torino, har et veldig greit motto: «If you can imagine it, we can build it”.
Siden en rekke folk sikkert har kunnet se for seg en av de opprinnelige Alfa Romeo 33 Stradale-bilene, alminnelig anerkjent som verdens vakreste, er det kanskje ikke så overraskende at MAT allerede har bygget en liten serie av dem.
De gjør i prinsippet hva som helst, Stratos er noe av det siste, pluss at de bygger en rekke av bilene til amerikanske Glickenhaus – bare søk på Manifattura på denne siden og se hva som kommer opp.
Tro kopi
Nå kan vi legge til en ganske tro kopi av den 1967 33 Stradale som står på Alfa Romeo-museet også. Bygget ganske digitalt, de tre første protoypene ble 3D-printet fra en scan av originalen før de virkelige håndverkerne gikk på oppgaven og banket ut de korrekte kurvene av store aluminiumsplater – akkurat som på 60-tallet.
Hvis du hadde bedt om det, hadde MAT bygget en passende motor til prosjektet også, men de nøyde seg med en V8-maskin, egentlig brukt i en Montreal.
Her en 2,6-liter med 240 hk – 10 mer enn i den opprinnelige. De kunne fint fått ut mer også, men da med innsprøytning. Dette er imidlertid en bil som også fikk beholde en av de viktige fascinasjons-knaggene – en lang rekke forgassere.
Får ikke hjelpe at man trenger en virkelig kunstner med musikalske talenter for å holde dem i trim.
Håndarbeid
Det var med andre ord ikke drivlinjen som var ansvarlig for veldig mange av de 12.000 timene MAT brukte på hver av de få eksemplarene de bygde.
De gikk til alt håndverket, fra de smidige kurvene i karosseriet til den utsøkte sømmen i setene og interiøret – langt forbi hva kundene ventet fra denne type biler mot slutten av 60-tallet.
Det var snakk om at etter dette første eksemplaret skulle det bygges en kort serie, men jeg har ikke hørt at det er kommet noen flere enn denne ene på hjul.
Men, som sagt, hvis du kan se noe slikt for deg, så bygger de det gjerne.
Pris? Regn med det som er standard for en håndbygget superbil før drivverket begynner å bli ekstremt eksotisk. Da snakker vi nesten alltid rundt 1,5 millioner euro.