Peugeot 4007 2.2 HDI

Sammenlignet med disse konkurrentene sprenger prisen på 4007 alle rammer. Den makter ikke å forsvare den høye prisen.



Publisert Sist oppdatert

Peugeot 4007

Innledning

Peugeot 4007 er helt fersk på det norske markedet. Bortsett fra den tidstypiske Peugeot-fronten er bilen helt identisk med Mitsubishi Outlander og Citroën CCrosser.

Vår testbil er motorisert med en nyutviklet HDi-motor med 2,2-liters volum og 16 hester mer enn Outlanders 2,0-liter. Større slagvolum og mer muskler betyr at 4007 har en større prislapp enn sin japanske halvbror. Merverdien i forhold til konkurrentene, bortsett fra Outlander, ligger i løsningen med 7 seter, de to bakerste riktignok ikke egnet for fullvoksne. En meget praktisk detalj: Bakluken er todelt, og den nedre delen kan felles ned og fungerer som sittebenk for to voksne.

Beskrivelsen av førermiljøet må nødvendigvis bli en gjentagelse av hva vi skrev om Outlander, ettersom bilene er identiske. Dashbordet er fremfor alt enkelt, men moderne og oversiktlig – men som i flere av de andre testbilene er det hardplast som dominerer. En forskjell fra Outlander er det likevel, vår 4007 er utstyrt med navigasjonssystem, og dermed er det en fargeskjerm som dominerer toppen av dashbordet. At rattet ikke har lengderegulering på nye biler som 4007 og Outlander, er for svakt.

Skinnsetene, som følger med utstyrsnivå Premium Pack, er glatte, noe som merkes godt ved at det er dårlig sidestøtte i ryggen. Venstrefoten finner en bred, behagelig fothviler, men den er trukket uvanlig nær førersetet, slik at sittestillingen blir usymmetrisk. Vi merker oss at det er trangt for venstrehånden å betjene setereguleringen på venstre side av setet.

Utstyrnivået i Premium Pack er imponerende, med blant annet skinninteriør, navigasjonssystem, CD-skifter, ryggesensor og cruise control.

2,2-literen kan ikke vise til noe i våre akselerasjonsmålinger som overbeviser oss om at bilen kan forsvare den høye prisen. 0,3 sekunder raskere fra null til åtti er den mest markerte forskjellen i forhold til Outlander, i de andre øvelsene skiller det mindre. Samtidig ligger testforbruket forholdsvis høyt, den 17 hester sterkere X-Trail viser bare marginalt høyere forbruk enn 4007.

Som med Outlander gir chassiset tilbakemelding om greie og trygge kjøreegenskaper, uten at bilen utmerker seg spesielt i forhold til konkurrentene. Kjørekomfort er prioritert fremfor sportslig oppførsel, fjæring og demping ligger med andre ord på den myke siden. Støynivået viser seg å ligge forholdsvis høyt, men her er lydbildet noe mer behagelig enn i Outlander.

FØRERMILJØ 7
Enkelt og oversiktlig. Grei sittestilling. Ikke lengderegulering av rattet.
PLASS 9
Valg mellom 5 eller 7 seter gir fleksibilitet, stort bagasjevolum som 5-seter.
KOMFORT 6
Akseptabel sitte- og kjørekomfort. Noe støy.
PÅ VEIEN 6
Komfort fremfor sportslighet. Glitrer ikke med kjøreegenskapene.
I OFFROADLØYPA 5
Lang akselavstand, langt karosseri. Langt fra toppscore.
MOTOR/FORBRUK 5
Villig og kvikk motor som er ganske tørst.
SIKKERHET 8
Fire av fem stjerner i NCAP-testen. Har ellers det som kreves i dag.
PRIS/UTSTYR 3
Høyt utstyrsnivå, javel, men kan ikke forsvare prisen.
SUM 49

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:Honda CR-V
Jeep PatriotMitsubishi OutlanderNissan X-Trail
Toyota RAV4KonklusjonTekniske data
Powered by Labrador CMS