Passat
Passat

406
406

Primera
Primera

Peugeot 406 møter Nissan Primera og VW Passat

Dette er årets tredje test i den viktige mellomklassen. Vinneren i de to foregående testene — Peugeot 406 — møter denne gang to sterke konkurrenter. Nissans mål er at Primera skal beholde renommeet som klassens kjøremaskin, mens den nye Passat-modellen lanseres med Audi-kvaliteter til Volkswagen- priser. Er de gode nok til å vippe 406 av tronen?

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 1996.

Volkswagen Passat blir ikke å finne ute hos forhandlerne før 6. januar, ca to måneder forsinket i forhold til den opprinnelige planen. Naturlig nok hadde ikke importøren mange biler til disposisjon til vår test og når valget stod mellom en 1.9 TDi og en 1.8T var det ikke vanskelig å velge; det måtte bli en bil med den turbomatede 1,8-literen med 150 hk. Den har litt høyere motoreffekt enn de to konkurrentene, men prismessig er den sammenlignbar med Peugeot 406 SV 2.0.

Nissan Primera er allerede å se på norske veier. Vi hadde her valget mellom en 2.0 SLX og en 2.0 SRi. Vi lot importøren velge modell og endte opp med en Primera 2.0 SRi. En modell som har en typisk sportslig karakter både når det gjelder oppsett av fjæring og demping og utstyr. 15 tommers aluminiumsfelger hører med til standardutstyret. Motoren er det derimot ikke gjort noe med. To-literen yter 130 hk.

Forrige gang vi testet Peugeot 406, kjørte vi en SV 2.0. Vi hadde håpet å få den litt rimeligere ST 2.0-modellen som har mindre utstyr, men endte opp med en SV også denne gang. Dette er toppmodellen med mye utstyr, blant annet aluminiumsfelger. Peugeots to-liters motor yter 133 hk.

PLASS
Testvurdering:
Passat: 5. 406: 4. Primera: 4.
Peugeot 406 har utmerket seg som en meget rommelig mellomklassebil men får nå konkurranse. Passat har vært en av de rommeligste mellomklassebilene, spesielt når det gjelder bakseteplass. Den nye modellen har ikke like ekstrem plassutnyttelse, men er langt fra trang. Den første Primera-modellen var derimot blant de minste mellomklassebilene hva plassutnyttelse angår. Nissan har strukket den nye modellen noen centimeter og fått en merkbart rommeligere bil.

De tre testbilene er overraskende like når det gjelder plassutnyttelse. Primera har et litt smalere karosseri enn de to konkurrentene, noe som også gir seg utslag i smalere kupé. Den føles litt trangere og mer intim enn de to konkurrentene, men så lenge du ikke skal ha tre voksne i baksetet, er ikke bredden noe problem. Benplassen foran er et lite hakk bedre enn i Passat og 406, mens benplassen i baksetet er litt mindre. Med samme sjåfør i de tre bilene er det 75,5 cm avstand mellom for- og bakseterygg i Passat og 406 og 73,5 cm i Primera.

Passat har god benplass og best takhøyde av de tre. Primera har også god takhøyde, men det er nettopp takhøyden som gjør at 406 ikke kommer helt opp på samme nivå som Passat.

Det rommeligste bagasjerommet finner du i Primera, men det er små marginer til Passat og 406. Primera er den eneste av de tre som har bakhjulsoppheng med fjærben, likevel har den det bredeste bagasjerommet. Men liten lukeåpning ødelegger litt for Primera. Passat har gunstigst forhold mellom bagasjerom og lukeåpning. Både Passat og Primera har bakluke som er hengslet på utsiden, mens 406 har hengsler som opptar plass i bagasjerommet. Alle tre har nedfellbare bakseterygger. I Passat vipper du også frem sitteputen, mens du i 406 og Primera bare vipper frem seteryggen. Vi savner et innvendig håndtak i Primeras bakluke.

FØRERPLASS
Testvurdering:
Primera: 5. Passat: 5. 406: 4.
Dette er tre gjennomtenkte biler når det gjelder førerplass og førermiljø. Passatens interiør minner mye om Audi A4s; oversiktlig, ryddig og nøkternt og med en finish som overgår de to konkurrentene. 406s førermiljø er ikke like ryddig, men når du har blitt kjent med de forskjellige løsningene, fungerer det meget godt. Primera har den mest intime førerplassen. Her har du virkelig god kontakt med bilen, men uten at det føles trangt.

Når det gjelder sittekomfort, er Primera vår favoritt. De litt sportslige setene gir ypperlig sidestøtte og god støtte til lår og korsrygg. I likhet med i de to andre bilene, har du her også god støtte til venstrefoten. Hodestøttene virker derimot litt billige og vi savner en mulighet til å justere dem litt nærmere hodet. Justeringsmulighetene for øvrig er nemlig gode med separat høyderegulering av for- og bakkant på sitteputen, justering av korsryggstøtten og høydejustering av rattet.

406 har de mykeste setene, men vi sitter ikke like godt i den som i de to andre. Selve utformingen av sitteputen gjør at det er vanskelig å finne en innstilling av setet som gir god lårstøtte uten at trykket under lårene blir for konsentrert. Sidestøtten er ikke like god som i Primera, men fullt ut tilstrekkelig. Vi savner derimot litt bedre korsryggstøtte. Høyderegulering av rattet er standard og du kan også dra rattet til deg, men her er det for lite å gå på. Med rattet trukket helt ut, ønsket vi fortsatt at vi kunne få trukket det et par centimeter nærmere.

Passat har de rommeligste setene. Mens Primera-setene for enkelte kan bli litt trange, er Passatens seter meget rommelige. Sitteputen gir god støtte både sideveis og under lårene og selv om sitteputen løftes mer i bakkant når den setet heves, må en ikke ha det i laveste stilling for å få tilstrekkelig støtte til lårene. Sitteputen gir dessuten god sidestøtte, men sidestøtten til ryggen kan bli bedre. Det er litt for bredt mellom sidevangene. Også Passat har høyderegulering av rattet og her er det også mulighet til å justere rattet i lengderetningen.

KOMFORT
Testvurdering:
Passat: 5. 406: 4. Primera 2.
Komfort består av flere elementer. Støy er et viktig element, fjæringskomfort et annet, mens sittekomforten for sjåføren inngår i vurderingen av førerplassen. Peugeot har vært en av de beste bilene i klassen når det gjelder fjæringskomfort. Den takler både store og små ujevnheter godt, men følger de mellomstore ujevnhetene slik at du fra tid til annen får litt vel god kontakt med veien. 406 har vært den bilen i denne klassen som har gitt mest storbilfølelse.

Men det var før vi fikk kjøre den nye Passaten. Volkswagen har videreutviklet hjulopphengene fra Audi A4 og trimmet dem for litt bedre komfort. Resultatet er overbevisende. Enkelte skarpe kanter kan være litt harde, men generelt takler Passaten alle typer ujevnheter et hakk bedre enn 406 og den takler de mellomstore ujevnhetene meget behagelig.

Vår Primera er den sportsligste modellen så langt (senere kommer det en Primera GTi med hvassere motor) og det sportslige er prioritert på bekostning av komforten. Primera SRi har nok ikke dårligere fjæringskomfort enn forgjengeren, det er bare det at konkurrentene har så overbevisende god fjæringskomfort. En Primera SLX ville vært et bedre valg og ligger vesentlig nærmere 406 når det gjelder fjæringskomfort enn SRi-utgaven.

Heller ikke når det gjelder støy henger Primera med. Det er for mange støykilder og litt for høyt støynivå. Du hører motoren godt, spesielt under akselerasjon, men også ved normal kjøring og normale hastigheter. Litt transmisjonsstøy slipper også inn i kupéen og du hører romlingen fra hjulene godt.

Passat har litt hard motorstøy under akselerasjon, men den er langt fra så påtrengende som i Primera og straks du går av gassen og kjører med jevn hastighet hører du ikke motoren — og knapt nok noen annen støykilde. Passat har samme støynivå som 406, men vesentlig behageligere støybilde.

I 406 er det først og fremst romling fra hjulene som slipper gjennom og støynivået varierer derfor ganske mye avhengig av hvilket underlag du kjører på. På grov asfalt er støynivået vesentlig høyere enn i Passat.

Første generasjon Primera innfridde ikke helt med tanke på varmeapparat. Nissan påstår å ha forbedret dette kraftig. Vi fikk ikke satt varmeapparatene på noen stor prøve i vår test, men Primera og 406 ligger på samme nivå når det gjelder varme, mens Passats varmeapparat virker å ha vesentlig større kapasitet.

KJØREEGENSKAPER
Testvurdering:
Primera: 5. 406: 4. Passat: 4.
I utgangspunktet er Passat en litt forstørret Audi A4. Foran er hjulopphengene hentet direkte over fra Audien, mens bakhjulsopphenget er litt endret blant annet ved at Volkswagen har valgt en løsning med separate støtdempere og fjærer, mens Audi bruker fjærben. Bakakselkonstruksjonen ellers er den samme med langsgående
bærearmer som er koblet sammen med en torsjonaksel. Ser vi på Primera, har også den bakhjulsoppheng med torsjonaksel, men de har i tillegg montert lenkearmer som stabiliserer bakakselen sideveis. Passat og Primera har påkostede forhjulsoppheng med ekstra bære/støttearmer oppe, mens 406 har et enklere hjuloppheng med fjærben og triangelarmer foran og et bakhjulsoppheng med tverrgående bærearmer og støttestag.

406 har kontant og presis styring med god styrerespons. Dette er en bil som liker seg når veien blir svingete, men den har ikke de samme reservene som de to konkurrentene. Går du på hardt i svingene, merker du at understyringen kommer merkbart tidligere enn i for eksempel Passat.

Også Passaten har god styrerespons, men er litt mer ufølsom rundt nullstilling enn 406. Volkswagen kunne med fordel valgt en litt tyngre styring som gir litt bedre kontakt med veien. Den lette styringen fungerer godt på veier med godt feste, men på glatte vinterveier blir tilbakemeldingene for dårlige og det kan være vanskelig å kjenne om du har feste eller ikke. Passaten understyrer klart mindre enn 406 og har også bedre stabilitet på svingete og ujevn vei. Hjulopphengene jobber ganske enkelt mer effektivt.

I Primera SRi har Nissan prioritert kjøreegenskapene og det merkes. Styringen er kontant og presis med god tilbakemelding fra veien. Bilen føles dessuten lett og er lett å kontrollere. Stabiliteten på svingete og ujevn vei er overbevisende og har kjøreegenskapene høyeste prioritet, er den vår klare favoritt.

Alle de tre har skivebremser på alle hjul og ABS og er effektive stoppere, men heller ikke mer. Passat har samme bremser som Audi A4. Det betyr at de går hardt på med en gang du er bortpå pedalen og de trenger litt tilvenning for å unngå overbremsing. Men når du først har lært bremsene å kjenne, er de effektive og enkle å hanskes med. 406s og Primeras bremser har ikke like mye bitt helt fra starten av, noe som gjør at du kan gå på litt hardere fra starten av uten at det resulterer i at ABS-systemet starter.

Alle de tre testbilene har separate nærog fjernlys og meget kraftig lys. Passat og Primera her best spredning av lysene. 406s fjernlys har litt svak spredning.

MOTOR & GEARKASSE
Testvurdering:
Passat: 5. 406: 4. Primera 3.
Passats motor er hentet direkte fra Audi og er en 1,8-liter med fem ventiler pr sylinder og turbo. Dette er en akselerasjonsvillig motor som også har et imponerende dreiemoment. Turboen gir et moderat ladetrykk og noen forsinkelse i oppbyggingen av ladetrykker merker du ikke noe til. Motoren har litt hard gange helt på toppen av turtallsregisteret, men går ellers stille. Gearkassen er ikke like presis å sjalte som i den Audi A4 vi kjørte tidligere i år, men det er samme sjaltemekanisme og en liten justering burde bedre sjaltingen.

Peugeots to-liter går mykt og behagelig også på høye turtall og er den klart behageligste motoren av de tre. Den gir et jevnt skyv over hele turtallsregisteret, men krever litt sjalting. Gearkassen kan bli bedre; av og til er det litt trangt å legge inn gearene.

Er det noe Nissan bør jobbe med, så er det motor og gearkasse. Tendenser til transmisjonsstøy og hard motorgange også på lave turtall holder ikke hvis de vil være med blant de beste i mellomklassen. Motoren føles litt rå og sjaltingen er upresis. Motoren er følsom ved gasspådrag på lave turtall og i saktegående kø er det vanskelig å kjøre jevnt.

YTELSER & FORBRUK
Testvurdering:
Passat: 5. Primera: 3. 406: 3.
Passat har uten tvil en fordel fremfor sine to konkurrenter. 1,8-litersmotoren er vesentlig sterkere når det gjelder både effekt og dreiemoment. 8,4 sekunder fra 70 til 100 km/t i femtegear er kvikt og vitner om et solid overskudd. Ved hastigheter over 60 km/t er motoren sterk. Ved normal landeveiskjøring henger den godt med i femtegearet. Fordi motoren stort sett kan jobbe på relativt beskjedne turtall, blir også forbruket moderat, spesielt hvis vi tar ytelsene i betraktning.

Peugeot 406 blir hengende etter Passaten, noe som ikke var helt uventet. Det er tross alt litt forskjell på 150 og 133 hk og 210 og 180 Nm. 406 er i tillegg 70 kg tyngre enn Passat. Vekten merkes i 406 og ved hastigheter mellom 70 og 90 km/t blir det litt mye bruk av fjerdegear. Høy vekt til tross bruker 406 mindre bensin enn de to konkurrentene.

Nissans to-liter passer Primeras sportslige karakter og ligger overraskende nær Passat ved akselerasjon fra 0 til 100 km/t. Bruk turtall og denne motoren har fraspark så det holder, men dreiemomentet er litt svakt på de turtall der du har mest bruk for det. Primera har nemlig en forholdsvis lang utveksling og i femtegear ligger turtallet litt lavere enn det burde. Det blir derfor mer bruk av fjerdegear enn i 406 og akselerasjonen i fjerde- og femtegear er heller ikke på høyde med 406s. Vårt testforbruk er litt høyere enn for 406, men lavere enn Passatens.

Sammenligner vi testforbruket fra den forrige testen hvor 406 var med, var forbruket den gang 0,76 l/mil for 406, 0,66 l/mil for Audi A4 1.8 og 0,65 l/mil for Volvo S40 2.0. Det virker med andre ord som om denne månedens testbiler har et forbruk som ligger litt i overkant av hva vi kan forvente fra de mest nøysomme bilene i denne klassen.

PRIS & UTSTYR
Testvurdering:
Primera: 5. 406: 4. Passat: 4.
Det er tre velutstyrte biler vi har på test denne gang. Blant utstyret som er felles for alle de tre, er to kollisjonsputer, beltestrammere, høyt bremselys, ABS-bremser, sentrallås, startsperre, elektriske vindusheiser, elektrisk regulering av sidespeil, vidvinkel sidespeil på førersiden og innvendig høyderegulering av hovedlysene.

Primera har lavest pris og smyger seg under 250.000 kroner. Blant utstyret som kommer i tillegg til det som allerede er nevnt, er pollenfilter, trepunkt sikkerhetsbelte og hodestøtte på midtplassen i baksetet, aluminiumfelger, fjernbetjening av sentrallåsen og lyktepussere.

406 er 20.000 kroner dyrere enn Primera, uten at det gir utslag på utstyrsnivået. 406 SV har regnføler og automatisk start/stopp av vindusviskerne, aluminiumfelger, trepunkt sikkerhetsbelte på midtplassen og lyktespylere i tillegg til utstyret som allerede er nevnt.

Passat er knappe 3.000 rimeligere enn 406. Vår testbil er en 1.8T Comfortline som har følgende utstyr i tillegg til det vi har nevnt: Sidekollisjonsputer på forsetene, lyktespylere, beltestrammere også på beltene i baksetet, armlene mellom forsetene og koppholdere. Til Volkswagen å være har Passat en forholdsvis omfattende utstyrspakke og det er lagt stor vekt på sikkerhetsutstyr.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS