-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Arvelig belastet
Snakker vi design, har 407 Coupé en tung bør å føre videre – forgjengeren ble jo et ikon. Under skallet har Peugeot fulgt sine beste tradisjoner.
Først publisert i BIL 12 - 2006.
Peugeot 407 Coupé har en stor arv å ivareta, forgjengeren 406 Coupé med sine lekre Pininfarina-linjer ble nærmest et ikon. Når Peugeot selv har tatt hånd om designen på 407 Coupé, har de ikke maktet å gjøre den like elegant. Derimot er den blitt mer praktisk, for den nye coupéen er strukket med 15 cm, er blitt 5 cm bredere og 5 cm lavere enn sedanen. Dermed er bredden i forsetene økt med 13 cm, mens baksetepassasjerene nyter godt av 14 cm ekstra skulderbredde. Bagasjerommet rommer 400 liter, og skal du ha med deg lange gjenstander får du et flatt gulv som måler 160 cm når baksetene foldes ned.
Skinnsetene er sportslige både i utseende og sittekomfort, med meget god sidestøtte for både lår og rygg. En detalj vi ellers merker oss fra førerplassen, er at A-stolpen stjeler sikt på skrå fremover, noe som betyr at vi må lene oss fremover for å sikre full oversikt på svingete veier. Sittestilling og komfort er det ellers lite å utsette på, både på fører- og passasjersiden. Personer på inntil 175 cm har det komfortabelt også i baksetet – forutsatt at den som sitter i forsetet ikke har spesielt lange ben.
Store dører er coupé-modellenes fordel og ulempe. En fordel med tanke på inn- og utstigning, men her hvor dørene både er store og tunge, krever de en smule muskler for å åpnes og lukkes. Det krever omtanke å finne en egnet parkeringsplass på kjøpesenteret når bildørene er 140 cm brede og 21 cm tykke.
Styringen, med hastighetsavhengig servo, kunne gjerne vært hakket mer kontant for å gi en enda mer utpreget sportslig kjørefølelse. Ved kjøring i 60-70 km/t på svingete småveier ønsker jeg meg like direkte styring som jeg ellers opplever når 2,2-literen cruiser i 100 km/t. Vær ellers oppmerksom på at det bare er denne minste bensinmotoren som er kombinert med en vanlig servo, de to større motorene (2.7 HDi og 3.0 V6 bensin) er kombinert med elektronisk styrt servo.
2,2-literen gir brukbart skyv, men ikke mer enn det må være for at bilen skal kunne kalles sportslig, og den krever turtall for å mane de 163 hestene til innsats. Vi kvier oss aldri for å bruke gearspaken flittig, for motoren leveres sammen med en behagelig og presis 6-trinns manuell gearkasse. Hjulopphenget ligger klart på den komfortable siden av sportslig, men det jobber med fint kompromiss når underlaget skifter mellom slett asfalt og fillete oljegrus. Selv på dårlige grusveier svelger chassiset både bevegelser og lyd på en akseptabel måte. Men som med styreservoen, er vi avskåret fra å kunne nyte elektronisk hjelp i chassisoppsettet, for den elektronisk styrte variable fjæringen (AMVAR) leveres bare i kombinasjon med de to største motorene.
Komforten kommer best til sin rett i høye hastigheter på motorvei, også fordi støynivået er meget behagelig. Riktignok registrerer vi noe hjulstøy fra de 215 millimeter brede dekkene, men verken det eller motorstøyen kan kalles sjenerende. Sikkerhetsnivået er høyt med absorberende soner i den lange fronten, solide forsterkninger i dørene og 7 kollisjonsputer – hvorav den ene sitter ved rattstammen for å beskytte førerens ben. Utstyret inkluderer blant annet ESP med antispinn, ABS med nødbremseassistent og elektronisk bremsekraftfordeling, xenon-lys, dekktrykksensor, ryggesensor, cruisecontrol og tosone klimaanlegg. Vår prøvebil er dessuten utstyrt med skinninteriør, svingbare hovedlykter og JBL hifi-anlegg.
Kjøreopplevelsen er meget positiv, både på grunn av selve kjøreegenskapene og komforten. Så spørs det om kundene mener at også prisen er så spiselig at bilen kan hamle opp med konkurrenter som BMW 3-serie Coupé, Mercedes CLK, Alfa Romeo GT og Hyundai Coupé. Utseendet alene er ikke dristig nok til å lokke kundene, der har ikke 407 Coupé maktet å arve forgjengeren.
Kort om bilen:
Peugeot 407 Coupé 2.2
Pris, basis: kr. 449.900
Pris, prøvekjørt: kr. 521.600
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2230 ccm 120 kW (163 hk) v/5875 o/min 220 Nm v/4150 o/min
LxBxH: 481,5 x 187 x 140 cm
Akselavstand: 272,4 cm
Egenvekt m/fører: 1600 kg
Tillatt totalvekt: 1940 kg
Dekk: 215/55 R17 W
Bagasjerom: 400 liter (VDA)
Tankvolum: 67 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 9,2 sek
Toppfart: 222 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil
CO2-utslipp: 206 g/km