Peugeot 407 2.2 HDi:
Rask respons med biturbo

Meget god fleksibilitet, bedre drivstofføkonomi og lavere støy. Det er hva PSA-gruppen får ut av sin nye dieselmotor ved hjelp av to turboer og nytt forbrenningssystem.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 407

Først publisert i BIL 8/9-2006.

Litt misvisende “vimpel på toppen av siden denne gang, dette handler ikke om en ny bil, men om en ny motor. Først ut med det som kalles “verdens første masseproduserte 4-sylindrede dieselmotor med biturbo er Peugeot, som nå har plassert den under panseret i 407 (som kjent finnes biturbo forlengst på 6-sylindrede dieselmotorer).

Senere blir nykommeren å finne i 607 og 407 Coupé. Allerede når dette leses har også Citroën arrangert den første prøvekjøringen av motoren for europeisk presse, der i gården er det C5 som får æren av å debutere.

Den nye dieselmotoren er basert på tredje generasjon Common Rail-teknikk. Intet revolusjonerende har skjedd med den teknikken i generasjonsskiftet, men innsprøytingstrykket er økt – nå er det oppe i 1800 bar. Vi syntes det var meget imponerende den gang første generasjon ble lansert med 1300 bar eller der omkring.

Det virkelig nye er altså at denne firesylindrede dieselen er utstyrt med biturbo, ikke som i kubene, men dobbel turbo som virker både sekvensielt og parallelt. Hva det betyr? Jeg skal prøve å rekapitulere Peugeot-ingeniørens ord: De to turboladerne har redusert størrelse, men er ellers identiske bortsett fra at den ene sikrer rask respons ved lave turtall, mens den andre kobler seg inn parallelt mellom 2600 og 3200 o/min., avhengig av pådrag og belastning. På grunn av den reduserte størrelsen har turboladerne raskere responstid enn ellers.

Et resultat av at turboene jobber i to trinn er at motoren er meget fleksibel, vi lot turtallet synke helt ned i 900 omdreininger, og det var bare i sjettegear (motoren leveres bare med 6-trinns manuell kasse) at både motor og karosseri protesterte med ubehagelige vibrasjoner. I lavere gear dro den seg fint frem, men vi måtte riktignok opp i 1200 o/min og mer før det ble fart på sakene igjen.

Motoren skjuler også en annen nyhet, forbrenningssystemet Extreme Conventional Combustion System, ECCS. Sylinderdiameteren er økt med 25 prosent i forhold til forrige generasjon HDimotor samtidig som kompresjonsforholdet er senket fra 18:1 til 16,6:1. Lavere kompresjon
kan være negativt i en forbrenningsprosess, men i dette tilfelle er det kombinert med ny stempelgeometri, høyere innsprøytingstrykk og flere injeksjoner pr forbrenningssyklus. Resultatet er bedre motoreffektivitet og mindre utslipp.

At nyutviklingen også bidrar til lavere støy, må vi bare ta Peugeots ord for, vi har ikke hatt anledning til å måle det selv. Ikke bare skal det nye forbrenningskammeret bidra til mer stillegående forbrenning, men kontraroterende balanseaksler samt dobbeltvegget sylinderblokk hevdes å redusere støynivået med 3 desibel.

Kort om bilen:

Pris : Ca. kr. 450.000 (SW-utgave).
Motorer: 2,2-liter rekkemotor. 2179 ccm. 125 kW (170 hk) v/4000 o/min., 370 Nm v/1500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 476 x 181 x 145 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Egenvekt m/fører: 1624 kg. Dekk: 215/55 R17. Bagasjerom: 430 liter (VDA). Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,0 sek.
Toppfart: 221 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil.
CO2-utslipp: 165 g/km.
Konkurrenter: Toyota Avensis D4-D 177 hk.
Aktuell: Fra 4. kvartal i år

Powered by Labrador CMS