-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Peugeot 407 2.2 HDi:
Rask respons med biturbo
Meget god fleksibilitet, bedre drivstofføkonomi og lavere støy. Det er hva PSA-gruppen får ut av sin nye dieselmotor ved hjelp av to turboer og nytt forbrenningssystem.


Peugeot 407
Først publisert i BIL 8/9-2006.
Litt misvisende vimpel på toppen av siden denne gang, dette handler ikke om en ny bil, men om en ny motor. Først ut med det som kalles verdens første masseproduserte 4-sylindrede dieselmotor med biturbo er Peugeot, som nå har plassert den under panseret i 407 (som kjent finnes biturbo forlengst på 6-sylindrede dieselmotorer).
Senere blir nykommeren å finne i 607 og 407 Coupé. Allerede når dette leses har også Citroën arrangert den første prøvekjøringen av motoren for europeisk presse, der i gården er det C5 som får æren av å debutere.
Den nye dieselmotoren er basert på tredje generasjon Common Rail-teknikk. Intet revolusjonerende har skjedd med den teknikken i generasjonsskiftet, men innsprøytingstrykket er økt – nå er det oppe i 1800 bar. Vi syntes det var meget imponerende den gang første generasjon ble lansert med 1300 bar eller der omkring.
Det virkelig nye er altså at denne firesylindrede dieselen er utstyrt med biturbo, ikke som i kubene, men dobbel turbo som virker både sekvensielt og parallelt. Hva det betyr? Jeg skal prøve å rekapitulere Peugeot-ingeniørens ord: De to turboladerne har redusert størrelse, men er ellers identiske bortsett fra at den ene sikrer rask respons ved lave turtall, mens den andre kobler seg inn parallelt mellom 2600 og 3200 o/min., avhengig av pådrag og belastning. På grunn av den reduserte størrelsen har turboladerne raskere responstid enn ellers.
Et resultat av at turboene jobber i to trinn er at motoren er meget fleksibel, vi lot turtallet synke helt ned i 900 omdreininger, og det var bare i sjettegear (motoren leveres bare med 6-trinns manuell kasse) at både motor og karosseri protesterte med ubehagelige vibrasjoner. I lavere gear dro den seg fint frem, men vi måtte riktignok opp i 1200 o/min og mer før det ble fart på sakene igjen.
Motoren skjuler også en annen nyhet, forbrenningssystemet Extreme Conventional Combustion System, ECCS. Sylinderdiameteren er økt med 25 prosent i forhold til forrige generasjon HDimotor samtidig som kompresjonsforholdet er senket fra 18:1 til 16,6:1. Lavere kompresjon
kan være negativt i en forbrenningsprosess, men i dette tilfelle er det kombinert med ny stempelgeometri, høyere innsprøytingstrykk og flere injeksjoner pr forbrenningssyklus. Resultatet er bedre motoreffektivitet og mindre utslipp.
At nyutviklingen også bidrar til lavere støy, må vi bare ta Peugeots ord for, vi har ikke hatt anledning til å måle det selv. Ikke bare skal det nye forbrenningskammeret bidra til mer stillegående forbrenning, men kontraroterende balanseaksler samt dobbeltvegget sylinderblokk hevdes å redusere støynivået med 3 desibel.
Kort om bilen:
Pris : Ca. kr. 450.000 (SW-utgave).
Motorer: 2,2-liter rekkemotor. 2179 ccm. 125 kW (170 hk) v/4000 o/min., 370 Nm v/1500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 476 x 181 x 145 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Egenvekt m/fører: 1624 kg. Dekk: 215/55 R17. Bagasjerom: 430 liter (VDA). Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,0 sek.
Toppfart: 221 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil.
CO2-utslipp: 165 g/km.
Konkurrenter: Toyota Avensis D4-D 177 hk.
Aktuell: Fra 4. kvartal i år