Peugeot 407: Elegant utfordrer

Peugeots nykommer i mellomklassen viser elegante linjer, store glassflater og sporty kjøreegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

407
407

Først publisert i BIL 6 - 2004.

Når Peugeot nå er klare for å trå til for fullt igjen i mellomklassen – hvor 406 har hatt en forholdsvis sterk posisjon – er det i første omgang med en sedan som utmerker seg med særpreget og elegant design, nærmest en sedan med coupé-look, og et bredt motorprogram. Dessuten vil importøren være raskt på banen også med karosserivarianten som er så viktig for firmabilmarkedet, nemlig stasjonsvogn, eller SW som den heter i Peugeot-terminologi. Sedanen finnes allerede hos et flertall av forhandlerne, selv om offisiell lanseringsdato ikke er før 24. august, og stasjonsvognen er leveringsklar i september.

Utvendig kjennetegnes 407 av elegante linjer hvor det først og fremst er en grill med et overdimensjonert luftinntak og frontlykter med 60 cm lange lykteglass som bidrar til bilens særpreg. En lang, skrånende frontrute betyr lav luftmotstand, samtidig er det den lange avstanden mellom frontrute og førersetet som er en av årsakene til at du får en gedigen storbilfølelse når du sitter ved rattet. Konstruktørene har gjort samme grep som i Peugeot 307, som også gir inntrykk av å være en større bil, sett fra førersetet.

Stort overheng
Den elegante designen og den lange fronten går noe på bekostning av førerens mulighet til å vite hvor bilens fire hjørner befinner seg. Den lange fronten, med hele 103 cm overheng, har likevel en sikkerhetsmessig misjon, det er mye metall og mange snedige rammekonstruksjoner som skal krølles sammen i en frontkollisjon før føreren berøres.

Det er lett å finne seg til rette ved rattet i 407, enten du sitter i en basisutstyrt bil med manuelle reguleringshendler på setet eller i en topputstyrt versjon med elektrisk seteregulering. Fothvileren for venstrefoten er ikke best i klassen, men fullt ut komfortabel. Midtkonsollen gir perfekt støtte for høyrebenet. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen, vinkelreguleringen sørger for god lårstøtte, og her som i de fleste biler, gir stoffsetene bedre støtte enn de glattere skinnsetene.

I baksetet er det god bredde og tilstrekkelig takhøyde. Benplassen er mer beskjeden, men det kan ikke kalles trangt med mindre førersetet er skjøvet så langt tilbake som det kreves for en sjåfør på 190 cm.

Seks motorer
Motorprogrammet omfatter fire bensinmotorer fra 1,8-liter med 116 hk til 3,0-liters V-sekser med 211 hk, samt to HDIdieselmotorer med 109 hk (1,6-liter) og 136 hk (2,0-liter). Disse kan kombineres med 5- eller 6-trinns manuell gearkasse eller med automatkasse. Den sekssylindrede tre-literen er koblet sammen med en ny 6-trinns automatkasse som er utviklet av den japanske underleverandøren Aisin A.W, en liten revolusjon med tanke på at en sekstrinns automat her er kombinert med en tverrstilt motor med høyt dreiemoment.

Hjulopphenget som består av doble triangelarmer, momentdempet hjulspindel foran og multilink bakaksel med skråstilte fjærer og støtdempere, legger kjøreegenskapene i sportslig retning. I klartekst trives både bilen og passasjerene bedre på slett asfalt enn på dårlig underlag. Oppsettet er forholdsvis stivt, og slag fra skarpe tverrskjøter og fillete asfalt høres og kjennes godt – men kjøreegenskapene er utmerkede når svingene kommer tett. Styringen er presis, men ikke sportslig kontant. Er det behov for kraftig bremsing, er det en betryggende opplevelse hvor det er lett å dosere pedalen. Bilen er utstyrt med forholdsvis store bremseskiver, ventilerte foran og med opptil 330 mm diameter i kombinasjon med de største motorene.

Peugeot 407 leveres i tre utstyrsvarianter, SR, ST og SV og disse henger sammen med tre interiørvarianter, Confort, Sport og Executive. ST Sport har 2,0-liter bensin som minste motor, og startprisen er her 334.900 kroner. Toppmodellen SV Executive starter på 359.900 kroner. Da følger 17-tommers alufelger, cruise control, xenon hovedlys, ryggesensor og regnsensor med på lasset. Prisene på SW-utgaven vil ligge rundt regnet 13.000 kroner over sedanen. Coupé-utgaven blir vist i løpet av 2005 og leveres i begynnelsen av 2006.

Peugeot 407 1.8 SR Confort
Pris: kr. 282.500,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1749 ccm. 85 kW (116 hk) 5500 o/min. 160 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 468 x 181 x 145 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Egenvekt m/fører: 1475 kg. Tillatt totalvekt 1980 kg.
Dekk: 205/60R16.
Bagasjerom: 407 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,3 sek.
Toppfart: 200 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,79 l/mil.
CO2-utslipp: 187 g/km.
Konkurrenter: Toyota Avensis, VW Passat, Opel Vectra, Ford Mondeo, Audi A4.

Powered by Labrador CMS