-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mazda 5: Skyver seg til komfort
Skyvedører og meget praktiske seteløsninger. Mazda 5, som erstatter Premacy, har noe så originalt som 6 + 1 seter.


Mazda 5
Mazda 5
Først publisert i BIL 7/8-2005.
Skyvedører, hva er bedre på en flerbruksbil der gamle og unge vil inn i baksetet på enklest mulig måte? De store skyvedørene i Mazda 5 gjør inngangen til de to bakre seteradene enklere enn i mange andre biler. Selv når man skal inn og ut av tredje seterad kan det gjøres uten akrobatiske øvelser. Den bilen skal være praktisk som har mer fleksible seteløsninger enn nye Mazda 5. Det eneste man kan savne er integrert barnesete.
6 + 1 seter
Mazda 5 leveres i to versjoner med bensin eller dieselmotor. Det er en 4 + 1 seter eller en 6 + 1 seter. Hva det betyr? Jo, midtsetet i den andre seterekken har en helt spesiell form. Sitteputen og ryggen ligger nedfelt under det venstre setet. Om noen skal sitte i midten er det bare å vippe det ene forsetet fram og deretter vippe midtsetet på plass. Skal det bare sitte to i baksetet (andre seterad), har de separate seter, ikke sofa. Ikke bare kan man ha et midtsete bak, det er også mulig å gjøre det hele om til et lite arbeidsbord. Resultatet er både praktisk og brukervennlig.
Om seks skal på tur kan de fordele seg på to i forsetene, to i rad to og to i tredjerekka. Det blir som å sitte rundt salongbordet hjemme, med god kontakt mellom alle i bilen.
Lett å fjerne seter
Mazda 5 er for liten til at den i Norge kan bli varebil. Men skal man legge ned setene (andre og tredje seterad) er det gjort i en håndvending. Man kan gjøre det med én hånd, uten å bruke krefter, løsningene er enkle. Da blir det nesten et flatt gulv, som brytes av et hull i midten. Akkurat den løsningen er ikke så smart, for der vil alle ting falle ned.
Importøren tror de fleste norske kundene vil velge Mazda 5 med 115 hk bensinmotor. De første bilene kommer til Norge i september. Kundene skal både være unge familier med to barn, eller voksne med venner som trives i en bil med masse plass og gode seter.
Mazda 5:
Pris: ca kr. 265.000,- som 5-seter. Tillegg for 7 seter ca kr 10.000.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1798 ccm. 85 kW (115 hk) v/5300 o/min. 165 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 450 x 175 x 166 cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1470 kg. Tillatt totalvekt 2050 kg.
Dekk: 195/65R15.
Bagasjerom: 538 liter (VDA) som 5-seter.
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 –100 km/t: 12,9 sek.
Toppfart: 179 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil.
CO2-utslipp: 173 g/km.
Konkurrenter: VW Touran, Toyota Corolla Verso, Renault Grand Scenic, Opel Zafira og Mitsubishi Grandis.