-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Tett tysk statusduell
Den nye E-Klasse har fått en mer sportslig appell. Likevel har ikke Mercedes-Benz forlatt det tradisjonelle i altfor stor grad, verken i ut- eller innvendig design. BMW 520 bærer alderen godt, og vi røper ingen hemmelighet når testen bekrefter at kjøreegenskapene fortsatt tåler konkurranse. Alt i alt får vi en meget tett kamp – og begge duellantene står oppreist etterpå.
Først publisert i Bil nr 6-2009.
Det er lite å sette fingeren på når det gjelder førermiljøet i 520.
BMW er suverene på dette feltet (sammen med Audi), mens Mercedes har holdt en mer tradisjonell stil, hvor de blant annet tviholder på multifunksjonshendelen på venstre side av rattet.
Ved rattet i BMW er det oversiktlig og meget funksjonelt. Selv iDrive-systemet har etter hvert blitt så intuitivt og noenlunde lett å bruke (etter at flere funksjoner er flyttet ut på separate knapper) at vi er villige til å kalle det spiselig.
Komfortsetene i skinn (22.000 kroner ekstra) har meget god sidestøtte. Rattet er tykt og godt å holde i, og er utstyrt med varmetråder – nydelig vinterluksus.
Skinnsetene i E-Klasse er noe glattere her enn hos konkurrenten, altså gir de ikke så god sidestøtte – vel å merke når elektronikken ikke tas i bruk.
Forsetene har nemlig separate «styringsbokser» for elektrisk innstilling av ryggvinkel, korsryggstøtte, massasje i ryggen og oppblåsbare sidevanger (høyre side blåses opp i venstresvinger og omvendt).
Alt i alt har setet seks elektriske funksjoner, men den viktigste – lengdereguleringen – er manuell. Har noen glemt å krysse av på bestillingsskjemaet?
Mens BMW 520 har et meget oversiktlig instrumentpanel med to hovedinstrumenter foran føreren, har E-Klasse hele fem instrumentklokker. Dette er i meste laget for å gi rask og funksjonell oversikt.
Apropos instrumenter og forankring i det tradisjonelle: Hos Mercedes har vel den analoge klokken egentlig aldri måttet vike plassen for den digitale, men her i nye E-Klasse har den ikke bare fått en mer sentral plass, men den er større og mer synlig enn både tankmåleren og motortemperaturmåleren.
Det svinger
BMW-styringen er meget presis og gir god tilbakemelding fra underlaget. Understellet har et fast, fint oppsett som gir god harmoni mellom sportslige kjøreegenskaper og komfortabel fjæring/demping.
Mercedes har gjort flere grep for å løfte kjøreegenskapene og den sportslige følelsen opp på et høyere nivå.
Til tross for at vår testbil er utstyrt med Direct Control-understell som er senket og sportslig avstemt, gir ikke E-Klasse den samme kjøreopplevelsen som 520.
Chassiset er ikke like finstemt, og hjulopphenget jobber ikke fullt så harmonisk. Dessuten når ikke E-Klasse helt opp til BMW-nivå når det gjelder styrepresisjon.
Også her opplever vi at til tross for elektroniske hjelpemidler, nemlig Direct Control-styring (3900 kroner ekstra) når ikke E-Klasse opp til konkurrentens nivå når det gjelder styrerespons.
Med sportknappen (valg mellom C for komfort og S for Sport) blir kjøreopplevelsen riktig nok noe mer sportslig, men forskjellen er ikke stor.
LES VIDERE:
- Testvurdering og poeng BMW 520d
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz E220