-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Facelifta? Jeg også
Rett i hælene på E-Klassens facelift kommer BMW med sin 5-serie facelift. De følger hverandre som skygger, men BMW kaster fremdeles den største.
BMW er alltid flinke med shuttle. Enten de henter oss på flyplassen eller vi har overnattet på et eller annet herberge. Bare at denne gangen syntes jeg kanskje det hadde tippet.
Det er første gang i mitt liv jeg har sett 35 sjåførkjørte Rolls-Roycer etter hverandre.
De var da heller ikke for oss, selv om begge merkene tilhører samme familie. Det var et annet arrangement på samme hotell, for potensielle Rolls-kunder.
De var akkurat like patetiske som oss andre. Forsøkte seg med fancy holdning og LV-bager som på en merkelig måte ikke stemte, og så tok de bilder av hverandre med ganske kjipe mobiltelefoner mens de lente seg mot en forskjerm og forsøkte å se blaserte ut.
Face og Instagram-kontoene glødet.
Og han stakkars hyggelige fyren fra Slovakia med den lengste av de lange Maybachene måtte gå. Sjåføren hans kom ikke frem til inngangen, men måtte vente ute på fortauet!
Selv ble vi fraktet i en svært så vanlig 7-serie, i akkurat den samme rushtidstrafikken som Rolls-passasjerene.
Fraktet til presentasjonen av den faceliftede 5-serien.
Viktig segment
Som vel representerer det mest interessante segmentet for premium-produsentene. Det er her man har både volum og gode marginer. Nedenfor er volumet større men marginene lavere. Ovenfor er nok marginene større, men volumet langt unna.
Med 6,6 millioner 5-seriebiler siden de lanserte den først i 1972 er BMW kongen på haugen, og det er helt opplagt at de ikke akter å gi fra seg den kronen.
Det var kanskje ikke spesielt originalt at de lanserte stasjonsvognutgaven sin i 1991 - den oppskriften hadde Mercedes-Benz brukt lenge, men Gran Turismo-utgaven i 2009 var en genial utvidelse av modellrekken som slo spesialt godt an i Kina.
Derfor er det egentlig litt pussig at dagens kirurgiske inngrep har ryddet litt opp i GT-utgaven, se på fotografiene av fronten så ser du den er blitt renere og man har fjernet noen av de svake kurvene som preget de nederste linjene på den.
Til gjengjeld er nederste del av fronten på Sedan og Touring blitt mer "uryddig". Jeg trodde det skulle vært omvendt, det er jo vedtatt at det er kineserne som liker litt rotete kurvespråk.
Bedre pakking
Men de eneste restyling-detaljene du virkelig legger merke til (og selv da skal du ha ganske gode øyne - de utvendige endringene er nemlig ikke særlig dramatiske) er hekken på Gran Turismo-utgaven. Marginalt lenger, marginalt høyere avslutning, og marginalt flatere vinkel på fastbacken.
Og 60 liter større bagasjeplass.
"Nei", lo Fabien Clottu, det er han som hadde designansvaret for denne delen av operasjonen, "det er ikke de nye forsiktige endringene av linjene som har forårsaket den ekstra plassen. Det er rent ingeniørarbeid. Bedre pakking."
Ny teknikk
Det er sikkert masse godt og nytt ingeniør-arbeide i de "nye" modellene. Men det er ikke spesielt lett å oppdage.
Det legges vekt på nye utstyrspakker, det legges vekt på nye muligheter for ekstern illuminasjon (adaptiv LED heter det nå, men spesiell oppmerksomhet på mørkredde fotgjengere).
Det legges masse vekt på BMWs Connected Drive (i prinisppet et SIM-kort i bilen og alt det kan gjøre for deg - skjønt jeg begriper ikke hvorfor salgsdirektøren som betaler tenåringsdatteren sin for å produsere spillelister til fars i-phone plutselig er blitt så meget mer datakyndig når han setter seg bak rattet på en ny BMW) - og det legges masse vekt på alle assistentsystemene.
Skjønt her er det verdt å merke seg at to av de mer interessante, helautomatisk parkeringsassistent og den flunkende nye trafikk-kork assistenten, først dukker opp i forbindelse med november-produksjonen.
Ny innstegsmodell
Bilen selv dukker opp allerede i juli-produksjonen og er derfor egentlig tilgjengelig akkurat i tide til en sen sommerferie.
Og siden vi er inne på det: nå finnes det en ny innstegsmodell - 20, eller 23 tusen kroner under innsteget på den utgående modellrekken. 143 hk og 119 gram CO2 er noen av detaljene, og om den går som en dass også aner jeg ikke - vi ble ikke sluppet fri i den mer primitive delen av BMWs zoologiske hage.
530d med Sedan karosseri og 535 med Gran Turismo-skallet og en aldeles vanvittig eksoslyd ved solid aks, var det Pressens Faglige ble tildelt denne gangen.
Og om dem er det vel ikke mer å si enn at de selvfølgelig gikk bra, men at de selvfølgelig kunne gått bedre (dersom ikke neste generasjon femmere slankes med minst 150 kg burde noen skamme seg, overvekten begynner å bli påtagelig nå) og dessuten bør jeg vel si noe om prisene, for det er opplagt betydningsfullt.
Smak og behag
Til det er å si at prislistene ligger vel snart ute hos BMW nå, de er i hvert fall klare, bare den endelige bekreftelsen på Gran Turismo-prisene mangler.
Antakelig burde jeg også kunne si noe viktig om åttetrinns automaten til BMW sammenliknet med syvtrinns som man finner hos Mercedes, eller om BMWs stålfjærede chassis (riktignok med adaptivdempere) sammenliknet med Airmatic-muligheten til Mercedes, eller om hvor merkbar det ekstra dreiemomentet V6-motorren til Merccedes byr på i forhold til rekkeseren til BMW.
Og må bare beklage. Bedre sjåfører enn meg (eller en test) må nok til for å skille her.
Jeg klarte vel egentlig ikke - med skam å melde - å merke at 5-serie styringen var blitt så vanvittig meget bedre heller, selv om jeg fikk en omfattende og imponerende innføring i hvordan de har endret den elektromekaniske styrehjelperen.
Store planer
Faktisk må jeg si at jeg var meget mer imponert av Jochen Frey, og jeg syns at hans nyhet gikk uttapå alle små karosseriforandringer.
Han forklarte nemlig - riktignok ikke for motorjournalistene, men for Münchens myndigheter og innbyggere, noe BMW kaller FAZ Future 2050.
FAZ er BMWs forsknings- og utviklingsavdeling. Der arbeider det nå ca. 35.000 medarbeidere. I anlegget som ligger i München finner man 20.000 av disse på rundt 1 million kvadratmeter anlegg.
Innen 2050 skal arealet fordobles og antall ansatte der øke til 50.000. 15.000 nye høykvalifiserte jobber er gode nyheter for en stor by (som allerede har begynt å planlegge de første 1400 nye boligene).
Og hva er vel kulere enn en by som München, med parker og elver og fantastisk kultur og museums-liv, som også har kjempestore produserende overskuddsfabrikker nesten inne i sentrum.
Faceliftene kan følge etter hverandre som erter på en snor, men akkurat denne finten skal de to andre premium-konkurrentene få problemer med å følge opp.
Og i fall du lurte, og selv om du ikke lurte: Jeg har bokført nesten 30.000 solgte 5-serie modeller i Norge så langt. Men det er nok noen flere, for det var først i 1980 5-serien dukket opp som egen modell på registreingsstatistikken.
Hva det betyr? Jo, for eksempel at Norge har tatt litt under 0,5 prosent av den samlede 5-produksjonen. Det er da slett ikke så dårlig.