BMW i5 M60

Ny BMW 5-serie

Kommer først til Norge som elbil

Her er åttende generasjonen BMW 5-serie Sedan. Den kommer med drivlinjer vi kjenner fra tidligere, men for første gang leveres den også som ren elbil med god rekkevidde.

Publisert

5-serien er blant de viktigste modellene for BMW. Gjennom syv generasjoner er det så langt produsert mer enn ti millioner 5-serie på fabrikken i Dingolfing, Tyskland.

Lanseringen av den helt nye BMW 5-serie Sedan starter i oktober. De elektriske BMW i5-modellene vil tilbys globalt, mens enkelte markeder også vil tilby et utvalg av plug-in hybrider og bensin- og dieselvarianter. Stasjonsvognmodellene, 5-serie Touring, kommer på markedet neste år.

Åttende generasjon BMW 5-serie Sedan kjennetegnes ifølge produsenten av et distinktivt design og den umiskjennelige BMW-dynamikken mellom sportslige og komfororienterte egenskaper.

Kombinert med sjenerøs plass, moderne funksjonalitet, høy akustisk komfort, materialer av høy kvalitet og avanserte digitale tjenester, lover BMW at nykommeren har alle de kvaliteter som kjennetegner serien.

Vokser i alle retninger

Sammenlignet med forrige generasjon, har den nye modellen vokst 97 mm i lengden til 5.060 millimeter, bredden har økt 32 millimeter til 1.900 millimeter og høyden har økt med 36 millimeter til 1.515 millimeter.

Akselavstanden har samtidig blitt 20 millimeter lengre og måler 2.995 millimeter. Bagasjerommet har en kapasitet på 490 liter. Videre er 19-tommers aluminiumsfelger standard dimensjon på BMW i5.

Fronten preges av en moderne tolkning av de doble frontlyktene, med nesten vertikalt plasserte LED-elementer som fungerer som blinklys og kjørelys på dagtid. Nyregrillen rager langt frem, har en bred ramme og kan leveres med BMW Iconic Glow konturbelysning.

Sett fra siden er det den høye skulderlinjen og de skarpe linjene som definerer designen. Svarte sideskjørt, innfelte døråpnere og et innpreget 5-tall i bunnen av C-stolpen er ytterligere blikkfang.

De dynamiske proporsjonene flyter inn i en kraftig hekk hvor flate, skulpturelle baklykter er en ny tolkning av det typiske L-designet.

To elektriske varianter

Nykommeren BMW i5 lanseres først i to varianter, BMW i5 eDrive40 og BMW i5 M60. Sistnevnte blir toppmodellen og byr på ytelser tilsvarende dagens BMW M550i xDrive med V8-bensinmotor.

– Det ligger i DNA-et til BMW 5-serie å by på sportslige ytelser i et dynamisk oppsett. For den nye generasjonen er det BMW i5 M60 som tar denne posisjonen fra start. Slagordet ren kjøreglede forplikter nemlig vel så mye for vår elektriske modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

M for Muskler

Motorene på for- og bakakselen på BMW i5 M60 yter henholdsvis 192 kW/261 hk og 250 kW/340hk, med en samlet effekt på 380 kW/517 hk og 795 Nm dreiemoment, under normal kjøring.

Velger man sport-modus, eller benytter M Sport Boost eller M Launch Control-funksjonene, øker ytelsene til 601 hk med 820 Nm dreiemoment. Sprinten 0-100 km/t gjøres da unna på 3,8 sekunder, mens toppfarten nås ved 230 km/t (elektronisk begrenset).

Og til stor glede for mange nordmenn – tillatt tilhengervekt er 2000 kg.

Det kombinerte WLTP-strømforbruket til BMW i5 M60 oppgis til 18,2 til 20,6 kWt per 100 kilometer, avhengig av bilens konfigurasjon og utstyr. Det gir en rekkevidde opptil 516 km (WLTP, blandet kjøring: 455-516 km).

Bakhjulsdrift

BMW i5 eDrive40 sender kreftene til asfalten på typisk BMW-maner med bakhjulsdrift. Den elektriske motoren på bakakselen genererer full ytelse på 250 kW/340 hk, med maksimalt dreiemoment på 430 Nm når Sport Boost eller Launch Control-funksjonen aktiveres.

Akselerasjonen fra null til hundre gjøres da unna på 6,0 sekunder, mens toppfarten nås ved 193 km/t. Tillatt tilhengervekt er 1500 kg.

Det kombinerte WLTP-strømforbruket for BMW i5 eDrive40 er 15,9-19,5 kWt, avhengig av bilens konfigurasjon og utstyr. Det gir en rekkevidde på opptil 582 km (WLTP, blandet kjøring: 477-582 km).

I 2024 lanseres for øvrig ytterligere en modell med elektrisk xDrive firehjulsdrift.

Effektiv lading – Plug&Charge

Felles for begge modellene er den nye MAX RANGE-funksjonen, hvor rekkevidden ved behov kan økes med opptil 25 prosent ved å begrense kraft og hastighet og deaktivere utvalgte komfortfunksjoner. Det skybaserte navigasjonssystemet og dets rutekalkulering vil også være et effektivt verktøy for optimal utnyttelse av den potensielle rekkevidden.

Begge variantene er utstyrt med et høyspentbatteri med 81,2 kWt netto kapasitet. BMW i5 eDrive40 har AC-ladeeffekt på opptil 11 kW som standard, 22 kW-ombordlader tilbys som ekstrautstyr. BMW i5 M60 har 22 kW-ombordlader som standard.

Ved lading på 11 kW (16A/230V, 3-fas), fylles batteriet fra null til 100 prosent på 8,25 timer. Ved lading på 22 kW (32A/230V, 3-fas) reduseres tiden til 4,25 timer.

For DC-hurtiglading strekker effekten seg til opp til 205 kW. Det betyr at man under gunstige forhold vil kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent på rundt halvtimen. Det innebærer også at rekkevidden kan økes med inntil 156 km ved en ti-minutters ladestopp ved 10 prosent SOC (batterinivå).

Optimalisert ladekurve

To nye innovasjoner er en optimalisert ladekurve med jevnere fall når batterinivået øker og bruk av overskuddsvarme fra de elektriske motorene til å kontrollere temperaturen i høyspentbatteriet. Sistnevnte reduserer energibehovet for å temperere batteriet før hurtiglading.

Hvis ruteveiledningen i bilens navigasjonssystem har planlagt et stopp ved en hurtiglader, vil nemlig høyspentbatteriet i bilen automatisk tempereres når bilen nærmer seg for å sikre at ladeøkten blir så effektiv som mulig. En slik temperering av batteriet kan også startes manuelt når ruteveiledningen ikke er aktivert.

Nye i5 er dessuten BMWs første elektriske modellserie som kan ta i bruk Plug&Charge-teknologi. Alt kunden trenger å gjøre er å koble ladekabelen til ladeporten på bilen – og nødvendige data vil automatisk flyte via ladekabelen i tillegg til selve strømmen slik at bilen autentiserer seg selv.

– Plug&Charge-teknologien benyttes allerede av flere bilprodusenter, men BMW Group er det første selskapet som integrerer muligheten til å samle flere ladeavtaler i sitt kommende Plug&Charge-tilbud, sier Tegneby videre.

Vegansk interiør

Cockpiten til den nye BMW 5-serien har et betydelig redusert antall knapper og kontroller sammenlignet med sine forgjengere. BMW Curved Display og det nye infotainment-systemet, BMW Operating System 8,5, byr på en rekke digitale funksjoner i en ny menystruktur.

Fra førersetet vil man også se at rattet har blitt redesignet med en flat nedre del. Haptiske tilbakemeldinger på kontrollpanelene og den valgfrie BMW Interaction Bar er andre høydepunkt.

Den bakgrunnsbelyste funksjonsenheten med sin særegne overflatestruktur, kjent fra nye BMW i7, strekker seg over hele instrumentpanelets bredde langt inn i dørpanelene og inkluderer berøringsfølsomme kontrollpaneler.

Sportsseter standard

Nydesignede sportsseter er standardutstyr. De valgfrie komfortsetene tilbyr et bredt utvalg av elektrisk betjente justeringsmuligheter.

Den nye BMW 5-serie Sedan er dessuten merkets første modell som har et helt vegansk interiør som standard. Dette inkluderer overflatene på setene, dashbordet og dørpanelene, samt rattet.

Nye BMW 5-serie Sedan er utstyrt med parkeringsassistent, inkludert ryggeassistent, som standard. Med den valgfrie Parking Assistant Professional kan automatisk parkering og manøvrering på opptil 200 meter styres i bilen eller med smarttelefon utenfor kjøretøyet.

Standardutstyret inkluderer også optimert smarttelefonintegrasjon via Apple CarPlay® og Android Auto™.

Med funksjonen Remote Software Upgrades holder kjøretøyet seg alltid oppdatert med den nyeste programvaren gjennom trådløs nedlastning. Med BMW ConnectedDrive Upgrades kan kundene også teste utvalgte funksjoner gratis i en periode og deretter bestille dem for en bestemt periode om ønskelig.

Andre digitale nyheter er videostreaming på kontrollskjermen og «In-car gaming» med AirConsole app.

Åpent for bestilling

Helt nye BMW i5 lanseres i oktober, men hos norske forhandlere åpner bestillingen av de to første modellene allerede nå. BMW i5 eDrive40 har en startpris på 685.900 kroner, mens toppmodellen BMW i5 M60 koster fra kr. 1.080.000.

For de som enda ikke ønsker en helelektrisk drivlinje, vil blant annet plug-in hybridene BMW 530e, BMW 530e xDrive og BMW 550e xDrive lanseres våren 2024. Helt nye BMW 530e vil eksempelvis få en elektrisk rekkevidde på over 100 km.

Om drøyt et år ruller også de første elektriske stasjonsvognene inn i landet, da lanseres nemlig BMW i5 Touring.

– BMW i5 finner sin naturlige plass i vår stadig voksende elektriske portefølje og allerede i andre halvdel av juni vil det bli mulig å ta en nærmere kikk på helt nye BMW i5 i fem utvalgte norske byer. Dessuten; senere i år trekker vi nok en elektrisk kanin opp av hatten, avslutter Tegneby.

BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
BMW i5
Powered by Labrador CMS