BMW 5-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 5-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 5-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 5-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 5-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 5-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 5-serie GT
Foto: Carparazzi©
BMW 5-serie GT
Foto: Carparazzi©

Sjelden BMW

BMW lanserer en helt ny 5-serie på tampen av 2016. Ikke bare som sedan, men i hele tre karosseriformer samtidig.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge våre kilder lanserer BMW neste generasjon 5-serie helt på slutten av 2016. Trolig kommer modellen så sent på året at den så vidt rekker å gi noe utslag på registreringsstatistikken.

Men i motsetning til tidligere generasjoner, da BMW først har lansert sedanen og deretter, et halvår senere, stasjonsvognen, går våre informasjoner ut på at begge nå skal lanseres samtidig. Pluss ytterligere en variant, 5-serie GT som våre fotografer her har kommet over.

Sjeldent syn
5-serie GT er et meget sjeldent syn på norske veier. Vi må tilbake til 2013 for å finne den på registreringsstatistikken over nye biler fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det året ble det registrert 8 biler.

Designmessig skiller ikke andre generasjon 5-serie GT seg nevneverdig fra forgjengeren. Og vi kan regne med at den beholder en av sine andre styrker – nemlig innvendig plass hvor den minst er på nivå med storebror 7-serien.

Bevegelsesstyrt
Den vil få et modernisert interiør med en stor, frittstående skjerm på dashbordet, og premium-finesser som i dag er forbeholdt 7-serien. Det innebærer siste generasjon iDrive med berøringsskjerm og bevegelsesstyrte funksjoner.

Den nye G3x-familien er bygget på den nye CLAR-arkitekturen (CLuster ARchitecture) som skal ligge under 3-, 4-, 5-, 6- og 7-serien i årene fremover. Plattformen er sammensatt av stål, aluminium og karbonplast og medfører en vektreduksjon på rundt 80 kg fra forgjengerne.

Cluster-arkitekturen gir ekstra fleksibilitet med hensyn til størrelse og drivlinjer.

Halvlitere
BMWs nye motorfamilie er basert på halvliters sylindre som settes sammen i grupper på tre, fire og seks. Mellom motorene er rundt 60 prosent av komponentene identiske, enten de drikker bensin eller diesel. Og alle kan kombineres med elmotorer for hybride løsninger.

Tolitere vil danne grunnlag for modeller fra 520 til 528, både diesel og bensin, mens neste generasjon 518 får en tresylindret motor.

Fleksibelt
Motoren bestemmer hvilke hjuloppheng som skal benyttes. De små motoren vil dele chassiskomponenter med 3-serien, mens 6-sylindrede utgaver av 5-serien benytter 7-seriens understell.

På toppen av 5-serien vil vi fortsatt se 6-sylindrede motorer, i 530i med 333 hk, 540i med 375 hk. Toppmodellene på dieselfronten blir 530d med 286 hk og 535d med 333 hk samt M550d med hele 400 hester. Sistnevnte ryktes å få hel fire turboer for å levere maksimalt over et stort register.

Og rosinen i pølsa blir som i dag M5, men den kommer trolig noe senere på markedet enn volummodellene i 5-serien.

Powered by Labrador CMS