-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Sommeråpent
I fjor rullet 503 nye cabrioleter ut av butikken og inn i en usedvanlig ustabil sommer. Vi tok to heite nykommere og Norges billigste takløse fireseter ut på jakt etter solen.
Først publisert i Bil 7-2013.
Strengt tatt er ikke cabriolet noe du trenger, men for mange er det selve drømmen å cruise gjennom dagen uten tak over hodet.
Du får det beste; sol i ansiktet, lyden av fugler som synger og muligheten til å kunne snakke med forbipasserende uten å rulle ned vinduet. Selv møkkalukta som driver inn fra jordene blir, bokstavelig talt, en naturlig del av opplevelsen.
Det er ting som tyder på at det har vært et lite stilskifte innenfor cabrioleter. Kikker vi noen år tilbake, var det ståltak som dominerte markedet. Flere produsenter som Peugeot, Renault, Opel, Ford og Volkswagen kastet seg over denne løsningen. Ulempene var flere.
Først og fremst er det en relativt komplisert og dyr løsning, og det krever mye plass når taket skal «pakkes» bort, noe som sjelden har vært særlig gunstig for proporsjonene. Volkswagen forsøkte seg på et tak som ble delt opp i flere seksjoner på sin EOS, men både på den siste Golf Cabrioleten og den åpne Beetlen i denne testen har de gått tilbake til en mer tradisjonell takløsning.
Strengt tatt er det i grenseland om vi virkelig kan kalle Fiat 500c og Citroën DS3 Cabrio for det de gir seg ut for å være, cabrioleter. Historisk ble denne karosserivarianten kalt for cabriocoach – og var særlig populær i Tyskland på 30-tallet.
Fordelen med en løsning der du beholder vindusrammer og stolper, og bare ruller selve taket bakover er naturligvis at det er langt billigere å bygge, og gir en stivere bil. Ulempen er at du aldri kan få den samme følelsen som du får når du folder sammen taket og kjører ned vinduene på en fullcabriolet.
Spørsmålet blir selvsagt hvor mange dager i året du faktisk gjør akkurat det, og om kanskje løsningen med en slik halvcabriolet kanskje rett og slett egner seg bedre for norske forhold?
LES VIDERE:
- Fiat 500c
- Citroën DS3 Cabrio
- Volkswagen Beetle Cabriolet