Fiat 500 3+1

PRØVEKJØRT

Fiat 500 - Tøffere med 3+1

Tøff dørløsningen. Fiat mener det er enklere å komme inn i baksetet med tre dører enn med bare to.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 9-2022

De fleste biler har fire dører. Noen har bare to, men tre dører? Er ikke det mer gimikk enn praktisk?

I små biler med to dører er det generelt ganske ugreit å komme inn i baksetet, og enda mer vrient å komme ut igjen, nær sagt uansett hvor brede de to dørene er og hvor langt setene foran glir framover når seteryggene vippes fram.

Den enkleste og rimeligste løsningen på inn/utstigningsproblemet ligger naturligvis i å montere dører bak og feste dem i B-stolpen. Så har du dem som – for å skille seg ut – hengsler dørene i bakkant. BMW gjør det på i3 og Mazda på CX-30, for å ha nevnt et par aktuelle. Denne løsningen er forøvrig ganske vanlig på pickuper.

Mini-løsning

For et par bilgenerasjoner siden valgte Mini mellomløsningen, altså en smal og bakoverhengslet dør bak fordøren på høyre side. I budskapet lå det funksjonelle, å gjøre det lettere å komme inn og ut av baksetet. Så smart var neppe løsningen, for Mini videreførte den ikke.

Bakseteplassen blir ikke bedre av ekstradøren som drar opp prisen med 20.000 kroner

Fiat derimot plukket opp ideen og introduserte den under betegnelsen 3+1 i den elektriske oppfølgeren til lille 500. Fjerde døren i summen av tallet inkluderer hekkluka til et dypt, ikke altfor stort bagasjerom på 185 liter – som øker til 550 liter når de to bakseteryggene legges fram.

Våger du ikke å la den tykke ladekabelen ligge igjen hjemme, må du trekke fra noen liter, det lille som er tilbake av plass under bagasjeromsgulvet fylles av nødladekabelen som følger bilen fra fabrikken.

Fiat kunne ryddet kabelplass under panseret, det er plass nok der, men det har de ikke gjort.

Kostbar løsning

Om den tøffe døren er verd ekstraprisen på 20.000 kroner kan bare den som vurderer bilen avgjøre. Brukes baksetet knapt, er den neppe det, for du får uansett ikke bedre plass der bak. Og baksetet registrert for to og ikke tre, renner ikke over av plass verken til hodet eller beina – og passer best for barn.

Dessuten er det lett å skalle hodet i takfestet for bakdøren ved innstigning eller snuble i bilbeltet til den som sitter foran fordi det er festet i gulvet og i B-stolpen som det bærende element i bakdøren. Uansett må den som sitter foran åpne døren og ta av beltet før den som sitter bak kan åpne sin dør.

Flotteste småbil

Fiat 500 med elmotor er en av de flotteste småbilene jeg vet om, en perle av en bil hvor Fiat i oppfølgeren til klassikeren unngikk å falle for dypt ned i retrogrøfta. Til gjengjeld hyller modellen Fiats tilknytning til Torino ved at navnet Torino og profilen på den første Fiat 500 er preget i bunnen av dørhåndtakene mens Torinos byprofil utgjør underlaget i telefonens ladeplate.

De tre variantene som tas til Norge er ellers proppet med utstyr, som adaptiv fartsholder, elektrisk åpning av fordørene, glasstak, navnet Fiat preget i setetrekket både foran og bak samt 500 i store tall i grillen, seteryggene foran og rattnavet. I det hele et ganske forseggjort interiør, men det koster. Mer om akkurat det litt senere.

Lettparkert

3,6 meter lang og utstyrt med ryggekamera parkeres Fiat 500 lettere enn de aller fleste biler som ruller i trafikken, den er med 118 hk og 220 Nm i moment rimelig kjapp – men først og fremst morsom å kjøre. Én-pedals funksjon har den også. Det gjør kjøring i urbane områder enklere og mer avslappet.

305 km oppgis som offisiell rekkevidde, men det er under optimale bruks- og temperaturforhold, så regn ikke med at du får ut mer enn 250 til 270 km under norske forhold og sannsynligvis ikke mer enn 200 km om vinteren

Jeg trives virkelig bak rattet på denne lille tassen som jeg selvfølgelig mener primært bør velges med det store soltaket som inkluderer bakruten, og som gir et snev av kabrioletfølelse. Soltak-kabrioleten tok Fiat med seg fra fossile 500 til den elektriske nyskapningen.

Primært er altså Fiat 500 en todørs bybil som har langt mer å by på enn kun å være en kaferacer. Her er også landeveisegenskaper og komfort tilpasseBt litt lengre turer. Ok, det er en god del masete veistøy bakfra i bilen, men bruksområdet begrenses først og fremst av rekkevidden batterikapasitet på 42 kWt gir.

Kort rekkevidde

305 km oppgis som offisiell rekkevidde for 3+1, men det er under optimale bruks- og temperaturforhold, så regn ikke med at du får ut mer enn 250 til 270 km under norske forhold og sannsynligvis ikke mer enn 200 km om vinteren. BilAutofils test endte i et forbruk på 15,1 kWt på 100 kilometer.

Maksimal DC-ladefart noteres til 85 kW. 75 kW ble raskt oppnådd før kurven begynte å falle. Å lade fra 11 til 80 prosent kapasitet (26,2 kWt) tok 25 minutter. Bilen oppga at det ville holde til 191 km med min kjørestil og 15 varme utegrader.

Fiat 500 var ved lanseringen en forholdsvis rimelig bil det var knyttet store forventinger til, ikke minst fordi den Mexico-bygde el-varianten av forgjengeren (tatt hjem fra USA) hadde et godt grep på bruktimportmarkedet.

(saken fortsetter)

Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar
Fiat 500 3+1 - Foto: Øivind Skar

Tok ikke av

Med tidligere ugrei forhandlerstruktur tok salget aldri av slik som daværende importør hadde håpet. Så selv om hver femte minibil i fjor var en Fiat 500, kapret de aldrende el-trillingene Skoda Citigo iV, VW e-UP og Seat Mii tre av fire kunder i denne klassen.

Nå er de nevnte trillingene mer eller mindre historie og Fiat 500 står tilbake som minibilvinneren, men volumet er lite, og den siste prisjusteringen gjør det ikke enklere for Fiat 500 i Norge.

Riktignok satses det med kampanjemodellen Red fra 299.900 kroner levert kunde (50.000 mer for soltak-kabriolet), mens de tre øvrige prises fra 340.000 kroner. Legg så på 20.000 kroner for 3+1 og nye 20.000 for soltak-kabrioleten, så er bildet komplett.

Jeg er redd dette plasserer Fiat 500 i gruppen for spesielt interesserte entusiaster, og det er trist for en såpass morsom bil med betydelig brukspotensial. Det som kan redde Fiat er mangelen på knøttsmå elbiler, men i møte med like store og ganske så tøffe fossile Toyota Aygo til lavere pris, kommer Fiat 500 til å slite.

VI SYNES

Tøff, morsom og kjapp 3+1 dørs småbil, men begrenset rekkevidde og stiv pris trekker ned.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.

Fiat 500 3+1 Prima

Pris fra*Kr. 339.900
Pris testbil*Kr. 373 900
MotorEl/118 hk/220 Nm
Drivlinje1A, forjulsdrift
Batteri (brutto)42,0 kWt
Lading DC/AC85/3,7-11,0 kW
0-100 km/t9,0 sekuner
Toppfart150 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk (oppgitt/test)14,6/15,1 kWt
Rekkevidde (WLTP)305 km
Dimensjoner (L/B/H)363/168/153 cm
Akselavstand232 cm
Bilvekt1320 kg
BakkeklaringIkke oppgitt
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak185 - 550 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP**** (2021)
Kilde: Produsent/OFV
* Pris levert i Oslo

Powered by Labrador CMS