Kamp om familiene

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Kamp om familiene

Kamp om familiene

Kamp om familiene

Kamp om familiene

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Kamp om familiene

Kamp om familiene

Peugeot 5008

Kamp om familiene

Kamp om familiene

Kamp om familiene

Kamp om familiene

Duellen om de 7 setene

Da vi kjørte vår test av kompakte sjusetere i Bil 12/2009, hadde ikke Peugeot 5008 kommet på banen ennå. Derfor er det naturlig at den får bryne seg på vinneren fra den gang, Toyota Verso. Blir det japansk eller fransk vinner av duellen?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil nr 4-2009.

Kompakte flerbruksbiler, MPV, Multi Purpose Vehicles, kjennetegnes av stor fleksibilitet på grunn av muligheten til å sjonglere mellom sju seter og bagasjeplass.

Franskmennene har på en måte satt standarden i klassen, ved at de var meget tidlig ute med Renault Scénic, senere også Grand Scénic.

I dag leverer franske produsenter også modellene Citroën Grand C4 Picasso og Peugeot 5008, de to sistnevnte er bygget over samme lest.

Tyskerne har Opel Zafira og Volkswagen Touran (som riktig-nok selges mest som enten varebil eller femseter), og fra andre halvår i år kommer Ford Grand C-Max.

Japanerne gjør seg sterkt gjeldende med Mazda 5, Mitsubishi Grandis og Nissan Qashqai+2 i tillegg til Toyota Verso. Kampen om barnefamiliene er med andre ord knallhard.

I cockpit

Førermiljøet i Peugeot 5008 har mange likhetstrekk med hva som finnes i 3008 som debuterte noen måneder tidligere.

Instrumentene er oversiktlige og mer tradisjonelle enn hos halvbroren Citroën Grand C4 Picasso, men en digital «gimmick» har også Peugeot kostet på seg: Head-up-display som viser farten og eventuelt avstanden til bilen foran.

Detaljen med et ekstra, vidvinklet sladrespeil, hvor du kan ha oversikt over baksetepassasjerene, er på plass også her.

I Verso er det lett å finne en god og riktig sittestilling, men vi hadde gjerne sett at rattet kunne trekkes enda nærmere sjåføren.

De midtstilte instrumentene er markant vinklet mot sjåføren, de er analoge og meget tydelige og lettleste.

Begge bilene har en litt for smal fothviler for venstrefoten, men 5008 har til gjengjeld meget god sidestøtte for høyrebenet – den brede midtkonsollen er ikke bare til pynt. Det nevnte head-up-displayet i 5008 medfører hele fem ekstra knapper øverst på midtkonsollen.

Som vi skrev i Bil 12/2009: «Med sju seter fordelt på tre seterader, er de kompakte flerbruksbilene familiens favoritt, og for ungene er det stas å ha sine helt egne seter bakerst».

Når det er sagt, kan det ikke underslås at det bare er barn med høyde inntil 150 cm som kan sitte noenlunde komfortabelt i de to bakerste setene. Setene egner seg ikke for voksne, i hvert fall ikke som annet enn en nødløsning på korte turer.

Fleksibel plass

De to ekstrasetene kan ikke tas ut i noen av bilene, men de kan slås sammen eller felles ned i gulvet slik at bilen blir en normal femseter.

En tredje fellesnevner er at setene i rad to kan skyves mellom 15 og 20 cm i lengderetning, for å prioritere benplass eller bagasjevolum.

Med alle sju setene i bruk er det like puslete bagasjeplass i begge bilene, nemlig knappe 200 liter mellom bakerste sete og bagasjeluka. Det er ikke plass til en stor koffert stående.

Med fem seter i bruk, eller bare to, blir det nærmest knockout-seier til 5008 når det gjelder bagasjevolum, takket være solid overtak i både bredde og høyde.

Hvis ryggen på passasjersetet foran i Peugeoten legges ned, kan du laste inn gjenstander som er 277 cm lange. Da har vi regnet avstand frem til dashbordet.

Hvis gjenstanden er så lett at den kan legges opp mot frontruta, for eksempel et sammenrullet teppe, er avstanden i praksis tre meter.

Versos styrke er at gulvet blir helt flatt når setene felles ned, men det går altså noe ut over høyden.

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Peugeot 5008

- Testvurdering og poeng Toyota Verso

Powered by Labrador CMS