Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT
Peugeot 508 GT

Strekker seg mot premium

To bokstaver på bakluka gjør stor forskjell på Peugeot 508.

Publisert Sist oppdatert

Bilen som erstattet den tøffe, men ikke særlig praktiske, 407 har fått gode kritikker siden den ble lansert tidligere i år.

Som et resultat av norske avgifter er det den lille dieselmotoren som har vært helt dominerende i antallet solgte biler.

Hovedjobben er selvsagt å ta tilbake tapte markedsandeler fra Mondeo, Avensis og Passat, men med 508 GT kan man også prikke et par premiumbiler på skulderen.

Vanligvis har en fransk toppmodell vært synonymt med myke seter og enda mykere fjæring. Det er ikke tilfelle med denne.

Langturmaskin
Under panseret sitter en 2,2-liters turbodiesel på 204 hester – for øvrig samme motor som nå debuterer i Jaguar XF.

Motoren er et godt eksempel på samarbeidet mellom PSA og Ford. Dette er en motor som i stor grad er utviklet av Fords teknologisenter i Storbritannia, men basert på en blokk fra PSA.

Girkassa er en tradisjonell automatkasse med kraftomformer, men gir svært presise girskift enten via hendlene på rattet, eller via selve girspaken.

Herlig er det å se at den skal slås bakover for å gire opp, og forover når du vil ned – akkurat sånn det skal være.

Det ser ennå ut til å være noen år før Peugeot får sin dobbelclutchkasse – men dette er et svært godt alternativ.

Mer avansert hjuloppheng
GT avviker fra resten av sine 508-brødre når det kommer til oppsett. Foran har den dobbel triangelarm og momentdempet hjulspindel, som faktisk er hentet fra 407.

508 er større enn 407, likevel er den faktisk 35 kilo lettere.

Til tross for en stadig jakt etter lavere utslipp, har Peugeot valgt å gi 508 GT hydraulisk servostyring. Det gjør noe med styrefølelse og respons.

Resultatet har blitt at 508 GT er en bil som gir deg klare tilbakemeldinger når du går inn i svingen – det gjør at du i liten grad trenger å korrigere underveis.

En vanlig 508 har også god handling, vi skryter mye av den i Bil nummer 10 der den bryner seg på Volvo V70 og Ford Mondeo, men GTen er hakket skarpere.

Grepet foran er bra, og går du hardt på i svingen og slipper gassen, kan du få den til å logre lett med halen. Det minner litt om det beste fra 405 og 406.

Til tross for de sportslige kjøreegenskapene, kan du kjøre raskt uten at det blir ubehagelig for passasjerene. En god europeisk miks av fransk og tysk.

Skvises med norsk avgiftssystem
Peugeot GT hadde vært en god match mot biler som Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie.

Den er større, stillegående og med god opplevd kvalitet. Riktignok er den ikke like førerfokusert som en 3-serie eller en A4 – men mer enn godt nok.

Problemet her hjemme blir at den er for dyr. Vår testbil kostet 620.400 kroner og da står nok ikke Peugeot på den blokka for så veldig mange.

Riktignok er utstyrspakken som følger med svært rikholdig, sånn at den som vurderer en av premiumbilene i samme prisklasse nok vil havne et godt stykke over når man er ferdig med å krysse i ekstrautstyrslistene.

Fakta Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Konkurrenter: Volkswagen Passat, Opel Insignia og Volvo V70.

+ Kjører meget bra, fin kombinasjon mellom sportslighet og komfort.
- Blir for dyr, mer premium enn statusen til merket akkurat nå.

Motor:

4-sylindret turbodiesel 2179 ccm

Effekt:

150 kW (204 hk) v/3500
450 Nm v/2000 o/min

Mål:

481,3 x185,3 x 148,7 cm L/B/H

Akselavstand:

281,7 cm

Bagasjerom:

560 liter

Egenvekt m/fører:

1745 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,4 sek.

Toppfart:

232 km/t

Snittforbruk:

0,59 l/mi

CO2-utslipp:

154 g/km

Pris:

kr 602.400

Powered by Labrador CMS