508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered
508 Peugeot Sport Engineered

Muskuløs 508 fra Peugeot Sport

Typisk konsept som aldri blir realisert, tenkte nok de fleste da denne dukket opp på bilmessen i Genève i 2019. Nå er den en realitet, og den kommer til Norge neste år.

Publisert Sist oppdatert

508 Peugeot Sport Engineered, PSE, ble vist på bilutstillingen i Genève i 2019. Ikke uventet skapte stor interesse, og det ble raskt besluttet at akkurat konseptbilen skulle gå i produksjon.

Peugeot Sport har en lang tradisjon med motorsport og kan notere seg en rekke titler fra WRC, Dakar, Pikes Peak og WEC. Dette er har blant annet resultert i konseptbiler tidligere som for eks. 308 R Hybrid fra 2015 med totalt 500 hestekrefter og 720 Newtonmeter.

508 Peugeot Sport Engineered er den kraftigste produksjonsbilen fra Peugeot til nå. Samlet motoreffekt er 360 hestekrefter og maks dreiemoment er 520 Newtonmeter.

Slike ytelser resulterer i sportslige egenskaper, og bilen gjør 0 til 100 på 5,2 sekunder. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 42 kilometer og elmotoren henger med opptil 190 km/t.

Den spesielle 508-utgaven har tre motorer, en bensinmotor på 200 hk, samt elmotorer på for- og bakaksel med henholdsvis 110 og 113 hk. Dette gir også bilen firehjulsdrift.

For å sikre maksimal kjøreglede har bensinmotoren turbo og 8-trinns automatgir! Bagasjerom og innvendig plass generelt er uberørt av hybridløsningen, og spesialutgaven leveres som både sedan og stasjonsvogn.

– Vi tror en ladbar firehjulstrekker i denne klassen har et entusiastisk publikum og at modellen vil tiltrekke seg en del kjøreglade kunder som også vil kjøre utslippsfritt når det passer. Denne bilen vil levere på både kjøreglede og miljøansvar, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Det er gjort justeringer for å gi den rette følelsen på veien. Man kan velge mellom tre ulike innstillinger på støtdemperne (comfort/hybrid/sport), setene er plassert lavere, sporvidden er økt med 24 mm foran og 12 mm bak.

Bilen er 4 mm lavere enn en vanlig 508 og den har ekstra kraftige bremser. Dekkdimensjonen er solide 245/35-20.

Batteriet har en kapasitet på 11,8 kWt som altså gir en ren elektrisk rekkevidde på inntil 42 kilometer – forutsatt at man ikke er for brutal med gasspedalen.

508 Peugeot Sport Engineered kommer med en rekke stylingelementer og «kryptonitt»-fargen går igjen på flere detaljer. Den kommer i tre eksteriørfarger, selenium grå, hvit perlemor og sort perle.

Bilen er på markedet i Norge fra mars 2021.

Powered by Labrador CMS