-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
På pinne for folket
Du må ikke spise med pinner for at de tre testbilene skal falle i smak. Det holder at du har behov for en praktisk familiebil med god plass. Disse tre stasjonsvognene fra asiatiske produsenter er ujålete og rommelige.
Først publisert i Bil 5-2013.
Både Toyota Avensis og Hyundai i40 har vært med oss i test tidligere, mens Mazda6 er helt fersk.
Ved første øyekast kan det virke som om det dreier seg om en ansiktsløftning av Mazdas rommelige stasjonsvogn, men i virkeligheten har konstruktørene laget en ny bil, noe som blant annet understrekes av at akselavstanden er økt med 5 centimeter fra forgjengeren.
I denne bilklassen er det diesel som dominerer, så vi har valgt alle tre testbilene med relativt kraftige dieselmotorer. For eksempel er dieselandelen på i40 hele 98 prosent så langt i år. Men for å ha nevnt det, både Avensis og Mazda6 har noe høyere bensinandel blant de bilene som er registrert hittil i år.
Alle tre er rommelige, ujålete forhjulsdrevne stasjonsvogner som er velegnet som både firmabiler og familiebiler - de dekker et transportbehov for folk flest.
At det er snakk om tre asiater skal vi ikke trekke for langt, for eksempel er Hyundai i40 utviklet og designet i konsernets europeiske senter i tyske Rüsselsheim, mens Avensis er utviklet ved Toyotas designsenter i Frankrike og produseres i Derbyshire i England.
LES VIDERE:
- Innledning
- Hyundai i40
- Mazda6
- Toyota Avensis
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Hyundai i40
- Testvurdering og poeng Mazda6
- Testvurdering og poeng Toyota Avensis