-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
På stallen
Denne gang har vi valgt motorer som kommer godt ut av møtet med norske avgifter, altså de mer moderate motorene når det gjelder hestekrefter.
Det handler med andre ord ikke om jålete statusbiler, men høyst folkelige og rommelige bruksbiler for familien eller som firmabil.
Det skiller 16 hestekrefter mellom sterkeste og svakeste maskineri i denne testen. Det gir seg ikke spesielt stort utslag i prestasjonene under våre akselerasjonsmålinger, selv om Insignia bekrefter at den har den svakeste motoren (sammen med Passat).
Likevel fikk vi et par negative overraskelser underveis, begge på våre to CO2-vennlige deltakere: For det første var det Mondeo Econetic som fikk den tvilsomme æren av å være testens mest drikkfeldige.
Riktignok hadde vår testbil gått bare 1600 kilometer da testen ble avsluttet, men det er høyst uvanlig at forbruket ligger nesten 30 prosent høyere enn fabrikkens oppgitte tall selv om motoren er fersk.
Den andre overraskelsen, nærmest en kuriositet, var at testbanen på 470 meter er for kort til at Passat Blue Motion fikk notert noen måling fra 70 til 100 km/t i femtegear. Gearutvekslingen er så høy, for å senke turtallet og derved spare drivstoff, at en halv kilometer ble for kort.
De 110 hestene i Insignia drakk også friskt, men her er det mer i samsvar med oppgitt forbruk enn på Mondeo, og årsaken er mer åpenbar: Insignia er testens klart tyngste bil, mellom 150 og 280 kg tyngre enn de fire andre.
En tommelfingerregel sier at 100 kg ekstra vekt betyr 2 prosent høyere forbruk.
- Testvurdering og poeng Ford Mondeo
- Testvurdering og poeng Mazda6
- Testvurdering og poeng Opel Insignia
- Testvurdering og poeng Toyota Avensis
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat