-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
På stallen
Denne gang har vi valgt motorer som kommer godt ut av møtet med norske avgifter, altså de mer moderate motorene når det gjelder hestekrefter.
Det handler med andre ord ikke om jålete statusbiler, men høyst folkelige og rommelige bruksbiler for familien eller som firmabil.
Det skiller 16 hestekrefter mellom sterkeste og svakeste maskineri i denne testen. Det gir seg ikke spesielt stort utslag i prestasjonene under våre akselerasjonsmålinger, selv om Insignia bekrefter at den har den svakeste motoren (sammen med Passat).
Likevel fikk vi et par negative overraskelser underveis, begge på våre to CO2-vennlige deltakere: For det første var det Mondeo Econetic som fikk den tvilsomme æren av å være testens mest drikkfeldige.
Riktignok hadde vår testbil gått bare 1600 kilometer da testen ble avsluttet, men det er høyst uvanlig at forbruket ligger nesten 30 prosent høyere enn fabrikkens oppgitte tall selv om motoren er fersk.
Den andre overraskelsen, nærmest en kuriositet, var at testbanen på 470 meter er for kort til at Passat Blue Motion fikk notert noen måling fra 70 til 100 km/t i femtegear. Gearutvekslingen er så høy, for å senke turtallet og derved spare drivstoff, at en halv kilometer ble for kort.
De 110 hestene i Insignia drakk også friskt, men her er det mer i samsvar med oppgitt forbruk enn på Mondeo, og årsaken er mer åpenbar: Insignia er testens klart tyngste bil, mellom 150 og 280 kg tyngre enn de fire andre.
En tommelfingerregel sier at 100 kg ekstra vekt betyr 2 prosent høyere forbruk.
- Testvurdering og poeng Ford Mondeo
- Testvurdering og poeng Mazda6
- Testvurdering og poeng Opel Insignia