Mazda 6 MPS: Diskret og potent bruktbil

Mazda kombinerer fremkommelighet, fraspark og praktiske egenskaper i sin nye familieracer. Men har Mazda 6 MPS det som skal til for å utfordre tyske prestisjemodeller?

Publisert Sist oppdatert

Mazda 6 MPS

Først publisert i BIL 4 - 2006.

Dette er en bil som har mer til felles med en Mondeo ST enn med en Impreza WRX. Og det var akkurat det teamet hos Mazdas europeiske utviklingssenter i Tyskland fikk i oppgave, å lage en diskret, men rask og smidig familiebil. Karosseri og chassis er gjort 50 % stivere enn en vanlig 4-dørs sedan. Med avansert, elektronisk styrt firehjulsdrift som leverer inntil 50 % til bakhjulene, overføres kreftene effektivt til asfalten. Systemet anvender tre forskjellige protokoller, og innstiller seg automatisk på Normal, Sport eller Stability (for glatte veier) avhengig av sjåførens kjørestil og tilbakemeldinger fra veibanen.

Mazda 6 MPS er viktigere for prestisjen enn for inntjeningen. Den kommer kun i sedan-utgave, men om Mazda når sine salgsmål kan det vel hende vi også får en MPS stasjonsvogn etter hvert. Flere Mazda Performance Series modeller er på trappene, og allerede på Genèveutstillingen debuterte prototypen på en Mazda 3 MPS.

Helst ønsker Mazda at bilen skal omtales i samme åndedrag som prestisjemodeller fra Ingolstadt og München, Audi A4 3.2 V6 quattro og BMW 330 iX. Men det er nok en del detaljer som hindrer Mazda fra en sammenligning på dette nivået. Interiøret bærer fortsatt preg av å være billigere enn på de tyske modellene – det eneste som er endret fra en standard Mazda 6 er pedalene, rattet og gearkula som har fått innslag av henholdsvis aluminium og skinn.

Setene kaller Mazda “semi bøtteseter”, og de er stilig utført i skinn med kontrastfargede sømmer. Vi kunne ønsket oss seter som ga mer støtte til både rygg og lår, og vi skulle gjerne sittet fem centimeter lavere. For bilen med 260 potente hester og firehjulsdrift innbyr til en sporty kjørestil, og da blir både sjåfør og passasjer sittende og slenge idet g-kreftene utfordres.

Motoren på 2,3 liter har direkteinnsprøyting og turbo. Maks dreiemoment inntrer ved 3000 o/min., men kurven er så flat at mesteparten av momentet er til stede i hele området mellom 2000 og 5500 o/min. Den bedagelig anlagte kan dermed forsere svingete landeveier og kupert landskap med få gearskift.

Eksteriøret er nesten like diskret som interiøret. Bakkeklaringen er redusert med 15 mm, noe du knapt legger merke til. Panseret har fått en elegant Vform som løfter sentrale deler med 40 mm for å gi plass til turbomotoren. Bakfangeren huser to blanke eksosrør, og entusiaster kunne nok ønske seg litt mer godlåt fra disse.

Mazda definerer målgruppen for bilen som “menn i sin beste alder som liker å kjøre en bil med super dynamikk”. Sammenlignet med de tyske konkurrentene sparer du en del på investeringen, men det spørs hva regnestykket viser den dagen bilen skal byttes inn.

Kort om bilen:
Pris: kr 608.000
Motor: 4-sylindret rekkemotor med turbo. 2261 ccm. 191 kW (260 hk) v/5500 o/min. 380 Nm v/3000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 476,5 x 178 x 145 cm. Akselavstand: 267,5 cm. Egenvekt m/fører: 1665 kg. Tillatt totalvekt 2085 kg.
Dekk: 215/45R18.
Bagasjerom: 455 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 6,6 sek
Toppfart: 240 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,02 l/mil
CO2-utslipp: 245 g/km
Aktuell i Norge: Nå

Powered by Labrador CMS