-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BMW 645 Ci: Egotrip for hjertet
Sportslig luksus med V-åtter, en kjøremaskin godt krydret med elektronikk. Selv med betegnelsen 2+2 er den i praksis en to-seter.
Først publisert i BIL 4 - 2004.
En coupé er sjelden førstevalget som familiebil, både fordi to dører og trangt baksete er uforenlig med det praktiske og fordi en sportslig coupé på dette nivået for de aller fleste av oss innebærer en sterk begrensning i økonomisk handlefrihet. Er det derimot ikke nødvendig å snu på skillingen, er prestisjenykommeren fra BMW – med Chris Bangle design og statusmuskler – et valg som signaliserer at eieren handler med hjertet og søker optimal kjøreglede.
I bunn og grunn er 645 Ci basert på 5-serien, men med 11 cm kortere akselavstand. Utvendig er sekseren likevel bare 2 cm kortere. Noen vil sikkert rynke på nesa over den spesielle formen på bagasjelokket. Den bidrar i hvert fall til å gi bilen et særpreg ved siden av at den rent praktiske grunnen er at bagasjevolumet øker.
Førermiljøet fremstår med nøktern saklighet, sagt på en annen måte er det fin balanse mellom det komfortable og det sportslige maksimal komfort i setet med alle tenkelige elektriske reguleringsmuligheter, mens instrumentpanelet og midtkonsollen nærmest er å betrakte som minimalistisk i BMW-sammenheng. Det sistnevnte skyldes at iDrive-systemet samler en rekke funksjoner for klimaanlegg, radio/CD-spiller, telefon og navigasjon på én dreieknott på midtkonsollen. Dermed er antall knapper og hendler på midtkonsollen redusert kraftig. Som vi har sagt tidligere, iDrive-systemet krever tilvenning, det er komplisert og det anbefales absolutt ikke å betjene det under kjøring.
Alu og skinn
Interiøret i vår testbil er holdt i grått skinn – av ypperste kvalitet, nesten mykt som fløyel – og med dekorinnslag av aluminium. Skinnsetene gir akseptabel sidestøtte i ryggen, og eksemplarisk lårstøtte takket være BMWs geniale sitteputeforlenger. Dette er bilen for den langbente sjåfør, med en avstand på hele 123 cm fra inntrykket bremsepedal til seteryggen, er dette den rommeligste benplassen vi kan huske å ha målt siden vi kjørte Bentley Arnage sommeren 2001. Du sitter lavt, hvis du vil, for førersetet byr på rikelig høyderegulering. Og selv om du foretrekker lav og sportslig sitteposisjon, har du god sikt – ikke bare forover og til siden, men også på skrå bakover er det overraskende god sikt. Med tanke på at vi har med en coupé å gjøre, stjeler C-stolpen lite av synsvinkelen bakover.
Er plassen i forsetet raus, er den tilsvarende pygmétilpasset i baksetet – både i lengden, bredden og høyden. Frisyren butter nemlig i taket hvis du måler mer enn 165 cm på strømpelesten. Hovedproblemet er nok likevel benplassen. Med forsetet i bakerste posisjon viser målebåndet en beskjeden halvmeter mellom forseteryggen og bakseteryggen. Med forsetet plassert i mer normal posisjon, det vil si tilpasset en 175 cm høy fører, er benplassen bak fortsatt bare 58,5 cm. Det vil si nøyaktig 10 cm mindre enn vi finner i biler som Audi A4 og den nye Volvo S40.
Lyd og fraspark
Takket være utmerket støydemping, er det nesten en skuffelse å vri på tenningsnøkkelen – V-åtteren høres jo ikke! Men når du har forlatt tomgangsstadiet og funnet den utfordrende veien, følger gromlyden med på kjøpet – eventuelt kan du jo åpne vinduet en smule. Og 4,4-literen tåler at du sjalter inn sekvensiell modus for å holde turtallet oppe, maksimal ytelse oppnår du ikke før ved 6100 o/min. Selv om dreiemomentet topper seg ved mer beskjedne 3600 o/min., må du likevel ty til manuell styring av turtallet for å nyte godt av motorens beste sider i kombinasjon med norske fartsgrenser. Tar du BMWen med til Autobahn i sitt hjemland, vil du se at turtelleren bare viser 2700 o/min. når du kobler inn automatkassen og kusker ekvipasjen i 120 km/t.
Frasparket er imponerende, det kjennes som om du har en katapult i ryggen når du trykkes godt inn i setet. Dette må ses i lys av at 645 Ci ikke er noen lettvekter, egenvekten med fører er 1700 kg til tross for plastskjermer og utstrakt bruk av aluminium i hjuloppheng, panser og dører. Med et kompromiss mellom hjulspinn og et mer beskjedent gasspådrag de aller første meterne av akselerasjonsmålingen, klarte vi ikke å kopiere fabrikkens 5,8-tall fra null til hundre. Vi måtte nøye oss med ett sekund dårligere resultat, men også det greit nok. Imponerende også at 70 til 100 km/t går unna på i underkant av 3 sekunder.
Steptronic-kassen med sin sekvensielle gearmulighet fungerer fint i en sportslig sammenheng. Hvis du vil kjøre aktivt, vippes spakes til venstre med en lett berøring. Dermed gearer automatkassen ett trinn ned, slik at du får et fint skyv når gasspedalen maner til innsats ut av svingene.
På slette landeveien fremstår 645 Ci som en komfortabel limousin. Når svingene kommer tett viser den seg frem som langt mer sportslig, og på ujevnt underlag grenser sportsligheten opp til stiv og stump. På dårligere vei, slik som vaskebrett som skyldes tett telehiv nå på våren, slår hjulopphenget slik at det er ubehagelig. Dette er prisen å betale for de sportslige kjøreegenskapene, for bilen er skodd med 45-profil i standardoppsett. Vi har forståelse for at samme dimensjon er valgt på vinterdekkene, men med kontinentale 18-tommere var ikke issvuller og forræderiske skyggepartier det ideelle selskap for de 333 hestene.
Takket være assistanse fra elektroniske hjelpesystemer som dynamisk stabilitetskontroll og Active Steering, skapte ikke det dårlige vintergrepet verre dramatikk enn at vi måtte slenge utover noen skuffer med grus for å slippe å gå det siste stykket hjem – men det ga oss en a-ha-opplevelse av hvor begrenset grep de kontinentale vinterdekkene gir på is kontra piggfrie friksjonsdekk utviklet for nordiske forhold.
Med en ubeskjeden tilleggssum på 29.300 kroner er vår testbil utstyrt med Dynamic Drive, et system som innebærer at vridbare hydraulikkaktuatorer er integrert i krengningsstabilisatorene. Ved hjelp av elektronisk styring blir dermed både tvers- og langsgående nikke- og krengebevegelser redusert.
BMW 645 Ci er en spurtsterk muskelbunt med fin finish, utpreget sportslige kjøreegenskaper og et rommelig bagasjerom. Med minustegn må vi merke av plassen i baksetet og betjeningen av iDrive-systemet – og prisen er det ikke så mye å gjøre med når staten har fått sitt.