Peugeot 607 2.2

Publisert

607
607

Peugeot 607 er nykommeren i klassen. Det har tatt lang tid fra den internasjonale introduksjonen til bilen kom i salg her hjemme, noe som blant annet kan skyldes at fabrikken har fått kritikk for bilens kjøreegenskaper i høye hastigheter. De er rettet på og i denne testen fremstår 607 som bilen med de sportsligste fjæringen og dempingen.

Det går litt utover komforten, og over de store ujevnhetene har ikke 607 like god fjæringskomfort som Omega. Vi opplevde overraskende ofte at fjæringsveien foran ble brukt opp. Heller ikke de mellomstore ujevnhetene i motorveihastighet takler 607 like godt som Omega. Den mangler den flyten en forventer i en ny bil i denne klassen i dag. Nå er ikke 607 helt ny under, men har tydelig slektskap til forgjengeren 605.

607 er likevel svært komfortabel, og det er bare nyanser som skiller den fra Omega. På flere områder byr den på bedre komfort enn sin tyske konkurrent. Blant annet gjelder det lydkomforten. Peugeots 2,2-liter går svært vakkert. Ved hjelp av to balanseaksler går den nesten like vibrasjonsfritt som Maximas V-sekser. Peugeot har dessuten greid å dempe vibrasjonene og støyen fra veien bedre enn Nissan og Opel. Peugeot 607 oppleves som svært behagelig og er mer stillegående enn de to konkurrentene også på grovt is- og snødekke.

2,2-literen går ikke bare pent, den er også betydelig sterkere enn de to konkurrentene. 160 hk og 217 Nm gir et merkbart overtak både når det gjelder akselerasjon og trekkraft. Opel og Peugeot oppgir riktignok at 0 til 100 km/t skal gå unna på 11,5 sekunder, men 607 er merkbart raskere enn Omega og har betydelig bedre trekkraft i bakkene og du kjører derfor mer avslappet i Peugeoten.

Automat-kassen utnytter motorens dreiemoment på lave turtall svært godt, og på bakkete og svingete veier holder den seg vesentlig mer i fjerdegear enn Omega og spesielt Maxima. Det er en viktig grunn til det gunstige bensinforbruket under vår test.

607 er den eneste av testbilene som har automatkasse med mulighet for manuelt gearvalg med sekvensielt sjaltemønster. Det er langt fra optimalt, det manuelle gearskiftet er litt for lett å overstyre med gasspedalen. Dette skyldes i stor grad at gasspedalen ikke har noe merkbart kikcdownpunkt. Gir du for mye gass i fjerdegear, hjelper det ikke at du har valgt manuelt gearskift, gearkassen leter raskt fram tredje- eller andregear. I likhet med Maxima og Omega er gearskiftene myke og behagelige.

Også 607s gearkasse har tre automatiske sjaltemønstre. Legger du inn sportinnstillingen i hastigheter under 90 km/t, velger gearkassen automatisk tredjegear. Fra 90 og oppover velger den bare et lavere gear hvis motoren jobber tungt i for eksempel en motbakke eller under akselerasjon. 607 er enkel å ta i gang med også uten å velge gear kassens vinterinnstilling, men med den innstillingen inne er bakkestartene på vinterføre enda enklere.

607s interiør gir et overdådig og mer luksuriøst preg enn i de to konkurrentene. Dette skyldes ikke utelukkende skinninteriøret i vår testbil; hele designen er forseggjort. Selve førerplassen er oversiktlig og du sitter godt og har en god kjørestilling, blant annet takket være fireveis regulering av rattet. Setene gir dårlig sidestøtte til tross for kraftige sidevanger på både sittepute og rygg, skinnet er rett og slett litt for glatt. Skinnseter koster 16.010 kroner.

607 har en påkostet utstyrspakke og integrert stereoanlegg med CD-skifter. Klimaanlegg med separat innstilling for høyre- og venstre side er standard. Vi savner derimot smårom til å legge ting i. Koppholderne mellom setene er for dårlige, de er plassert for langt bak og gir for dårlig støtte.

Xenonlys standard også her, og nærlyset er førsteklasses. Det samme gjelder for fjernlysets rekkevidde. Spredningen er derimot dårlig, og inn i venstresvingene er det stupmørkt. I likhet med de to konkurrentene er heller ikke 607 enkle å beregne ved trange parkeringer så ryggevarsleren er god å ha. Den koster 1.945 kroner.

Når du på vinterføre går fra Omega over til 607, er det en nytelse og du oppdager hvor tryggere og enklere forhjulsdriften er på glatte vinterveier. 607 har ikke like god styrefølelse som Maxima, men mye bedre enn Omega.

I likhet med Maxima er 607 preget av understyring, men uten at det oppleves som problematisk. Litt smalere dekk enn originalt fungerte meget godt på krevende vinterveier. På bar vei er 607 den mest sportslige av de tre. Styringen som kan virke litt ufølsom på vinterføre, gir god tilbakemelding på svingete og bare asfaltveier.

Heller ikke 607 har antispinn eller stabilitetskontroll som standard. At importøren i det hele tatt tar ut en demonstasjonsbil uten dette utstyret, tolker jeg dithen at de ikke tar sikkerheten på alvor. 607 kan nemlig leveres med stabilitetskontroll mot en merpris på 10.060 kroner.

607 har god plass til bagasjen, takket være blant annet et svært langt og bredt bagasjerom. Høyden er derimot begrenset. Bakseteryggen kan legges ned og det er også en skiluke bak midtarmlenet i seteryggen. Høyden i åpningen mellom bagasjerom og kupéen er 33,5 cm. Åpningen av bagasjeluken skjer ved å trykke på 0en i 607-emblemet.

Peugeoten har meget bred kupé foran, og både sjåfør og forsetepassasjer har god plass. De lengste bør nok prøve å skyve førersetet helt bak for å se om de kan strekke ut bena. 607 har nemlig dårligst benplass foran. I baksetet er det både bredde og benplass nok, men takhøyden er alt for dårlig. 91,5 cm hører ikke hjemme i en bil i denne klassen, og er mindre enn i Peugeots egen 206.

607 er gedigen, har en kvikk og sterk 2,2-liter og byr på mye komfort. Skal du ha voksne i baksetet er takhøyden en klar begrensning. Når Peugeot har greid å introdusere 607 uten stabilitetskontroll som standard, må det være et arbeidsuhell.

FØRERPLASS = 9
607s ergonomi er meget god, designen nydelig, men hvor er smårommene?
PLASS = 8
Oppleves som svært rommelig, men har elendig takhøyde i baksetet og begrenset benplass foran.
KOMFORT = 9
Fjæringskomforten kan bli bedre, men ellers meget behagelig og gedigen.
KJØREEGENSKAPER = 9
Ikke like snerten og forutsigbar på vinterføre som Maxima, men med stabilitetskontrollen hadde det blitt en tier.
YTELSE OG FORBRUK = 10
Sterk og trekkvillig motor og en automatkasse som matcher, gir gode ytelser og moderat forbruk.
PRIS OG UTSTYR = 8
Dyrest og med høyt utstyrsnivå, men her er i det minste stabilitetskontroll tilgjengelig.

LES VIDERE:
- Nissan Maxima- Opel Omega
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS