BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li
BMW 750Li

I den syvende himmel

Femte generasjon BMW 7-Serie er straks klar, slankere og mer elegant enn forgjengeren – og med bedre kjøreegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Eksklusivt
Om noen få dager, nærmere bestemt 15. november, lanseres den nye 7-Serie. Vi kan ikke akkurat skryte på oss at Norge er et stort marked for denne luksuslimousinen, men importøren har faktisk 40 biler i bestilling. De fleste av disse er i standardversjon, altså kort utgave, og de fleste med dieselmotor.

For statsministeren, statsråder og konserndirektører, som helst tilbringer tiden i baksetet, er det selvfølgelig lang utgave som gjelder.

Med 14 cm lenger akselavstand enn på standardversjon er det tilsvarende bedre benplass i baksetet, mens bilens øvrige spesifikasjoner stort sett er uendret – bortsett fra prisen.

Den må du plusse på med 46.000 kroner, men da er luftfjæring bak inkludert. Dessuten må du se bort fra diesel – for her er det bare bensin som gjelder, altså enten 740Li eller 750Li.

4WD kommer
For disse kundegruppene er det viktig med pålitelig fremdrift under alle værforhold, og de vil derfor helt sikkert også sette pris på den videreutviklingen av transmisjonssystemet som BMW allerede er i full gang med. Mot slutten av 2009 er nemlig bilen klar med firehjulsdrift.

Tre motorvarianter, alle nye eller forbedrede, står på programmet. To er bensinmotorer, nemlig V-åtteren med 407 hk i 750i og rekkesekseren med 326 hk i 740i.

Dieselutgaven 730d (som altså ikke leveres i lang utgave) har en rekkesekser under panseret, en meget drivstoffeffektiv motor med 245 hester. Til tross for at ytelsen er økt fra 231 hk, er forbruket 10 prosent lavere enn på forgjengeren. Et forbruk på 0,72 liter/mil ved blandet kjøring er imponerende, særlig tatt i betraktning at ekvipasjen veier nær to tonn.

Men som nevnt får altså ikke regjeringen mulighet til å vise sin miljøvilje med denne motoren, med mindre statsministeren vil satse på den korte utgaven.

Stor kjøreopplevelse
Det er sjelden så store biler kaller på sportslig følelse, men denne gjør det. En ting er at frasparket er heftig, 5,3 sekunder til hundre sier sitt om det. Ha i bakhodet at lang utgave veier godt over to tonn.

En annen ting er at 7-Serie er utstyrt med dynamisk demperstyring, som du med pekefingeren setter i Komfort, Normal eller Sport med en knapp ved siden av gearspaken.

Dessuten kan du som tillegg velge firehjulsstyring, med betegnelsen Integral Active Steering, til en pris av 19.400 kroner. Når bilen er i fart styrer bakhjulene motsatt av forhjulene i inntil tre graders vinkel. I tillegg til at dette bidrar til mer sportslig følelse på svingete landevei, reduseres svingradiusen med 35 cm.

Selv om bilen har solide ytre mål, virker den mindre i praksis. Den smyger seg fint rundt hjørner i trange bygater, og på utfordrende småveier er det bare å trykke på ”Sport og nyte opplevelsen.

Masse ekstrautstyr
At bilen er dyr og velutstyrt, hindrer ikke at listen over ekstrautstyr er lang og rikholdig – i god BMW-ånd. De fleste kundene vil nok vurdere det slik at mange av punktene er ”nødvendige for å få en bil man vil trives med.

Vi nevner for eksempel metallic lakk (12.000 kroner), oppvarmet ratt (2.200), ryggekamera (4.640), aktiv seteventilasjon (12.000), aktiv cruise control med stop&go (20.800), head-up display som viser fart og navigasjon i frontruten (14.800), Night Vision med varmedetekterende kamera som advarer akustisk og optisk om mennesker og dyr i kjøreretningen (24.400).

Internett? Ikke i Norge, av tekniske årsaker.

På toppmodellen 750Li er godt over halvparten av bilens pris statlige avgifter, nemlig 818.832 kroner – ikke klag over at rikingene ikke betaler skatt... På 730d beløper avgiftene seg ”bare til 382.862 kroner.

Den nye 7-Serie er et praktfullt stykke håndverk, både i form og funksjon. Hovedkonkurrentene Mercedes-Benz S-Klasse, Lexus LS 600h og Audi A8 har fått noe å strekke seg etter igjen.

FAKTA BMW 750Li Limousine

Pris: kr. 1.595.000

Motor: 8-sylindret V-motor. 4395 ccm. 300 kW (407 hk) v/5500-6400 o/min. 600 Nm v/1750-4500 o/min

LxBxH: 521 x 190 x 148 cm

Akselavstand: 321 cm

Egenvekt m/fører: 2055 kg

Nyttelast: 630 kg

Maks. tilhengervekt: 2100 kg

Bagasjerom: 500 liter (VDA)

Dekk: 245/50 R18

Aks. 0 - 100 km/t: 5,3 sek

Toppfart: 250 km/t

Forbruk blandet kjøring: 1,14 l/mil

CO2-utslipp: 266 g/km

+

-

HER ER PRISENE:

(i tillegg kommer frakt og leveringskostnader med 7.900 kroner).

BMW 740i

1.258.000

BMW 740Li

1.305.000

BMW 750i

1.549.000

BMW 750Li

1.595.000

BMW 730d

1.033.000

Powered by Labrador CMS