-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Saab fester grepet
Endelig har Saab fått grep i alle fire hjørner. Det markeres blant annet med en heftig spesialutgave.
Krysshjulsdrift
Cross Wheel Drive, eller XWD, kaller Saab sitt nyutviklede system basert på Haldex generasjon fire.
Og for å demonstrere systemets fortreffelighet, har de montert det inn i en kruttønne. 9-3 Turbo X er den kraftigste produksjonsmodell fra Trollhättan noensinne. Nøyer du deg med en litt mer moderat bil, velger du 9-3 Aero XWD.
I begge tilfeller får du en 2,8-liters V6-motor på hele 280 hk. Og med avansert firehjulsdrift overføres kreftene mer effektivt til asfalten enn hos noen tidligere Saab-modeller.
Når du skal raskt ut av lyskrysset, overføres mesteparten av kreftene til hjulparet bak.
Etter hvert som farten flater ut og du går over i mer moderat cruising, kan så mye som 90 prosent av kreftene sendes til forhjulene for å holde forbruket på et lavest mulig nivå.
Avansert kontroll
Turbo X er som foreløpig eneste Saab utstyrt med en elektronisk styrt aktiv differensialbrems (eLSD) som sørger for at det bakhjulet som trenger mest kraft får det. Den spesielle bakdiffen blir på et senere tidspunkt også tilgjengelig som tilleggsutstyr til Aero XWD.
For best mulig å utnytte fordelene med firehjulsdrift er hjulopphengningen revidert.
Turbo X er senket med 10 mm og har fått stivere fjærer og fastere dempere enn Aero-modellene som den bygger på. Den fås også kun i sort som en tributt til gamle Saab Black Turbo.
Spesialutgaven har også et eget turboinstrument på dashbordet. Men du trenger ikke lenger forberede deg til det store kikket idet nåla slår inn på rødmerket, for selv om motoren er kraftig er den svært kultivert og har en momentkurve som strekker seg over et stort turtallsspekter.
Samlerbil
Kun 2000 eksemplarer skal produseres av Turbo X Limited Edition - alle i Jet Black metallic. Av disse kommer bare 15 til Norge.
Men XWD får du også i Aero-utgavene, og etter hvert vil systemet også bli tilgjengelig i rimeligere 9-3-utgaver.
Du kan velge SportSedan eller SportCombi, og du kan også spesifisere om du ønsker automatkasse eller manuelt gear, men uansett må du foreløpig bla opp drøye 800.000 kroner for å sikre deg Saaben med best vinteregenskaper.
Les mer om Turbo X og Saax XWD i neste utgave av bladet Bil.
SE STORE BILDER AV 9-3 TURBO-X og AERO XWD
+
Rask familiebil med god fremkommelighet på alle typer underlag
–
Stiv pris. Tåler den konkurransen fra tyske utfordrere?
Minifakta Saab 9-3 SportSedan Turbo X
Pris: 863.900.
Motor: 6-sylindret, 2792 ccm
Effekt: 280 hk v/5500 o/min, 400 Nm v/2150-4500 o/min.
Forbruk: 1,07 l/mil.
CO2-utslipp: 254 g/km.
0–100 km/t: 5,7 sekunder.
Toppfart: 250 km/t
Konkurrenter: Audi A4 3,2 FSI quattro, BMW 335XI, Volvo S40 / V50 T5 AWD