Saab 9-3: TiD for diesel

På Saab 9-3, arvtakeren etter 900, er de nye detaljene godt skjult. Det gjelder også den store nyheten, for den befinner seg under panseret og heter TiD.

Publisert

9-3
9-3

Først publisert i BIL 4 - 1998.

I Saabs historie vil denne bilmodellen alltid stå som en milepæl; den første Saab med dieselmotor. Men den tas i mot med blandede reaksjoner. Saab-fanatikere flest synes dette er en vederstyggelighet. For Saab som bilfabrikk er det langt mer positivt, for med en dieselmotor på programmet øker markedet vesentlig, i enkelte land i Mellom-Europa kan salget fordobles. Vårt første møte med nykommeren skjedde derfor i et av disse landene, i Italia. Norske kunder får ikke stifte bekjentskap med motoren før til høsten, nærmere bestemt i september.

Når Saab først har gitt seg dieseldrift i vold, har de satset på velprøvde løsninger fremfor hypermoderne Common Rail-teknikk. Motoren er den samme som skal sitte i Opel Sintra, men heller ikke den kommer hit til landet før på høstparten.

Den firesylindrede motoren har fire ventiler pr sylinder, styrt av en overliggende kamaksel. Den ene av innsugningskanalene er plassert slik at den setter forbrenningsluften i kraftig rotasjon når den sprøytes inn. Den andre innsugningskanalen, som skal sørge for best mulig fylling av sylinderen, blokkeres av et spjeld når motoren går på lave turtall. Dermed forhøyes gjennomstrømningshastigheten i den første kanalen, noe som fører til 50 prosent økning av virvelbevegelsen i sylinderen i forhold til i en motor med to-ventilteknikk.

Høyt innsprøytningstrykk
Innsprøytningssystemet, utviklet i samarbeid med Bosch, inneholder en ny elektronisk styrt pumpe som gir et trykk på 1000 bar, et trykk som stiger til over 1200 bar i innsprøytningsdysene. Det høye trykket og fem hull i dysene – sammen med den nevnte rotasjonen – sikrer at drivstoffet blir svært finfordelt når det sprøytes inn i sylindrene.

I praktisk gjerning på veien, viser turbodieselen seg som svært fleksibel. Dette understrekes av dreiemomentkurven som viser toppunktet som en rett strek helt fra 1900 til 3500 omdreininger. Som turbodieselmotorer flest, er heller ikke TiD-motoren noen sinke. Bensinmotoren (2.0 Turbo), som vi hadde anledning til å kjøre samtidig, var merkbart raskere fra 0 til 100 km/t, men når bilene først var i fart, holdt dieselmotoren følge: Fra 60 til 100 km/t i fjerdegear ble klokket av på 8,2 sekunder med bensinmotoren, mens dieselen bare brukte et tidels sekund mer, altså 8,3.

Støyproblemet har Saab taklet bra. Det er bare på tomgang og ved kraftig akselerasjon at man hører hva slags fremdriftsmaskineri bilen har. Ute på landeveien høres det ikke i kupeen at det sitter en dieselmotor foran torpedoveggen, eller for å si det på en annen måte: Den normale vindsusen og dekkstøyen er mer fremtredende enn motorlyden. Doble balanseaksler har fjernet mye av vibrasjonene, og torpedoveggen er ekstra støydempet.

Lengre fjæringsvei
De fleste endringene som ellers er gjort på Saab 9-3 i forhold til Saab 900, er små og godt skjult. Den viktigste, etter mitt skjønn, er at chassiset er omkonstruert for å bedre styrepresisjonen og kjørekomforten. Innfestingen av fjærbena i forhjulsopphenget er flyttet 12 mm høyere. Dette, sammen med kraftigere styreservo og endret styreutveksling fra 18:1 til 16:1, betyr i praksis at bilen reagerer raskere på rattbevegelser. Det betyr også 20 prosent lengre fjæringsvei, noe som bidrar til at hjulopphenget lettere svelger dumper og ujevnheter i veibanen.

Andre endringer som er verdt å nevne er at bilen nå er utstyrt med sidekollisjonsputer som standard, og den har fått bredere forseter – seter som for øvrig er utstyrt med samme aktive hodestøtte som ble introdusert i Saab 9-5. Selv om setene har vokst i bredden, gir de god sidestøtte i ryggen. I det hele tatt gir setene – vel å merke forsetene – et solid inntrykk av komfort og velvære, i hvert fall når kroppen har en høyde på 186 cm. I baksetet derimot, blir det for trangt for mine ben. Med førersetet i bakerste posisjon er det bare 61 cm mellom bakseteryggen og førersetet. Takhøyden bak er også bare sånn passe. Vårt målebånd viste en takhøyde på 98,5 cm i forsetet, men bare 92,5 cm bak.

En ting er uforandret: Karosseriutvalget. Saab 9-3 leveres som 900 gjorde, som 3-dørs, 5-dørs og kabriolet.

DETTE ER SAAB 9-3:

Lengde: 462,9 cm. Bredde: 171,1 cm. Høyde: 142,8 cm. Akselavstand: 260,5 cm. Sporvidde f/b: 145,2/144,2 cm. Bagasjevolum: 494 l. (VDA).
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU). Pris på 2.0i gjelder "Business line".

Powered by Labrador CMS