-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Sommercab for norsk høst?
Om du synes høsten er mørk og trist kan du forsøke å muntre deg opp med noe av det guleste bilverdenen har å by på akkurat nå.
Saab 9-3 Cabriolet Aero 1,9 TTid er det fulle og hele navnet på denne særdeles gule cabrioleten vi har kjørt på en tid av året da mange cabrioleteiere har kjørt opp taket for godt.
Høsten viste seg da også fra sin mørkeste og mest regnfulle de dagene vi kjørte 9-3, noe som for så vidt er ganske representativt for svært mange dager i en cabrioleteiers liv.
Stofftak
Saab har ikke hatt store ressurser til videreutvikling av sine produkter, og 9-3 er fortsatt utstyrt med tradisjonelt stofftak i en klasse der de fleste av konkurrentene har gått over til ståltak.
Det trenger slett ikke være bare negativt.
Ikke minst rent estetisk er stofftaket vellykket – det sorte taket gir en god kontrast til den ekstremt gule bilen. Den etterlater heller ikke noen tvil om at du faktisk kjører rundt i en cabriolet.
Stofftaket bidrar også til en touch av retropreg som sender tankene tilbake til den legendariske takløse varianten av Saab 900 før General Motors kom inn i bildet.
Det største problemet med taket på Saaben er støynivået. Etter å ha testet nye Audi A3 med sitt ekstra dempede stofftak bare noen dager tidligere blir avstanden stor – svært stor. Det er faktisk vrient å venne seg til at man må ha radioen høyt på for å være forberedt til en tunnel eller en passering av en lastebil. Samtaler i mobiltelefon er nesten bare å glemme.
Intet nytt under taket
Innvendig har det skjedd lite i Saab de siste årene. Ja faktisk er grunnlayouten for interiøret det samme som på den første 900en som ble lansert etter at GM kom inn i 1994. Den såkalte cockpitfølelsen er fortsatt på plass og selv om radio og navigasjon har blitt oppgradert, er mange av knappene og instrumentene kjente.
Det er imidlertid fortsatt ergonomisk vellykket og du finner deg raskt til rette bak rattet i de sportslige skinnsetene som denne topputstyrte utgaven blir levert med.
Kjører bra
9-3 Aero i bensinutgave er plaget med det som på nynorsk kalles torque steer, altså at kreftene i motoren gjør at hjulene gjerne vil styre rattet i stedet for omvendt.
Dieselutgaven har 180 hester og et godt dreiemoment, men karakteristikken i motoren gjør at dette er mindre plagsomt. Dette til tross for at 400 Newtonmeter ved 1800 omdreininger er hyggelige tall.
Veigrepet er bra, og til tross for at vi snakker om en ganske tung cabriolet sitter det godt på også når du presser den gjennom svingete og muntre veier.
Slår du på sportsknappen trigger du den sekstrinns automatiske girkassa til å være mer aktiv, alternativ kan du bruke knappene som sitter på rattet.
Automatkassa er ikke av de beste i klassen – og begynner å bære preg av at den tilhører en annen generasjon. Sammenligner du med Audi, Mercedes og BMW faller den helt igjennom.
Cruising
Egentlig er det bortkastet og legge 180 hester i en bil som denne. Den er nemlig først og fremst laget for å cruise i moderate hastigheter med taket nede. Skrur du opp varmeapparatet og slår opp vindskjermen som dekker baksetene kan du faktisk tåle litt yr uten at det oppleves som problematisk.
Baksetet er først og fremst praktisk når du har taket oppe – for med åpen bil blir det nok i luftigste laget for de fleste.
Med en startpris på 610.800 skal du være spesielt interessert for å velge dette som din eneste bil. Selv om du bare skal ha den som en bil nummer to finnes det mye fint å velge mellom i den prisklassen.
Har du imidlertid falt helt for de klassiske linjene starter 9-3 som cabriolet på 485.900 med bare 30 hester mindre – det kan faktisk være et svært godt alternativ.
Fakta Saab 9-3 cabriolet Aero 1,9 TTid:
Pris : 610 800
Motor : 4-sylindret turbodiesel 1910 ccm 180 hk – 400 Nm ved 1850 o/min:
Girkasse: 6-trinns automat
Forbruk: 6,9 l/100 km
CO2 utslipp: 184 g/km
Akselerasjon 0-100: 9.5 s
Topphastighet: 215 km/t
L/b/h: 464/176/143
Bagasjerom: 352 liter
Egenvekt: 1685
Dekk: 225/45R17