-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Saab 9-5
Med 9-5 greide Saab å sende ut en bil som ikke var plaget av store barnesykdommer. Sikkerhet og utstyrsnivå er fortsatt på høyden.

Først publisert i BIL 12 - 2003.
Usedvanlig lite rust under bilen, slår NAF-tester Øyvind Opheim fast da han saumfarer vårt eksemplar, en 98-modell 9-5 SE sedan med manuelt gear. Bilen er registrert høsten 1997 og viser at bruktimport kan ha sine fordeler. Den har rullet 93.000 kilometer i gunstig tysk klima. Fronten har uvanlig lite steinsprutskader, og bortsett fra et par nesten usynlige parkeringsdulter er bilen hel og pen både utvendig og innvendig.
Den er til salgs fra et seriøst firma som kan legge fram solid dokumentasjon av bilens historie. Utstyret er omfattende: Skinnseter, fjernbetjent sentrallås, ABS, fartsholder, radio med cd og kassett, fireveis rattjustering og to sett alu-felger, det ene med fabrikknye vinterdekk. Bilen er en SE-utgave med automatisk klimaanlegg. Grunnmodellen hadde fra starten manuelt anlegg, og fra 2001 fikk alle 9-5 klimaautomatikk. Og ja, setevarme er på plass, ofte en mangelvare på bruktimporterte biler. Prisen er 225.000 kroner. Fullt akseptabelt hvis feil og mangler utbedres, kalkulerer Opheim etter å ha kjørt og sjekket.
Mangellista er ikke lang: En liten skade nederst på frontfangeren, litt slitte bremseskiver foran, oljelekkasje fra motor, trolig fra registeret. Punktum.
Som 9-5-eier må du regne med nokså høye delepriser. Vårt deleutvalg (under deler/reparasjoner) har en samlet sum på drøyt 35.000 kroner, mens forrige måneds Omega kom på 28.000 kroner.
Ferdig ut på markedet
Det skyldes ikke flaks at vi har fått tak i en brukbar bil. I sterk motsetning til lillebror 900/9-3, som var belemret med store mangler da den kom i 1993, hadde Saab-folket gjort jobben med 9-5. Ikke alt var prikkfritt fra starten i 1997, men de få feilene var ikke alvorlige.
Å gå fra Saab 9000 til 9-5 var som natt og dag, skriver en av Bils lesere, og mener både kvalitet og komfort. Feil med dashbord-display går igjen, likeså bakbremser som fryser, det siste et problem med mange biler i Norge. Trafikkrytmen er rolig og bakbremsene må sjelden jobbe hardt. Klima-anlegg som går utilsiktet av og på skyldes elektronikkfeil.
Årets ferske NAF-oversikt gir Saab 9-5 god karakter. Den er nummer 22 av 86 modeller på feil-listen – og den beste storbilen. Konkurrenter fra Volvo, BMW, Audi og Mercedes havner et godt stykke bak. Da det tyske bladet Auto nylig ba leserne kåre de beste bruktbilene, ble Saab 9-5 best av samtlige modeller uansett klasse. Riktignok fantes modeller med færre feil, men bilens øvrige egenskaper sikret seieren.
Bare turbo
9-5 er ingen lettvekter, men turbomotorene sørger for futt nok. Den minste 2-literen med 150 hester gir normale fartsressurser. Maks dreiemoment på denne lett-turboen kommer allerede ved 1800 omdreininger. 2,3-literen med 170 hester går riktig friskt, og Aero-utgavene med 230 eller 250 hester har et voldsomt overskudd. Fordelene med disse firesylindrete turbomotorene er at kreftene slippes løs når du trenger dem, men samtidig oppnås gunstig forbruk når du er lett på gassfoten.
Opels 3-liters V-sekser på 200 hester er sjelden vare, og har egentlig liten hensikt når det fins så spreke firere. Opels 3-liters V6 diesel (fra 2001) med 176 hester er svært sjelden, mens 2,2 diesel med 120 hester (fra 2002) har solgt bedre.
Opel-motorene har registerrem som må byttes, mens Saab-firerne har kjede som vanligvis holder minst 200.000 kilometer.
Ekte allrounder
Tyske prestisjemerker har mer finslipt komfort. Saab 9-5 viser ikke den isolerende storbilfølelsen, men virker til gjengjeld levende og artig på veien. Styringen er kvikk nok og motorene er villige.
Samtidig greier den alle oppgaver som familiebil. Eierne råskryter av de gode setene. Plassen i baksetet er raus, likeså bagasjerommet. Stasjonsvognen Estate har dominert siden den kom i 1999. Den er ikke av de aller største, men har god fleksibilitet og gjennomtenkte løsninger.
9-5 bygger på plattformen fra Opel Vectra, og dermed er den første Saab med uavhengig bakstilling. Trass i Opel-arven er mye av det spesielle Saab-preget på plass. Det gjelder ikke bare detaljer som dashbord-fasongen og tenningsnøkkelen ved gearspaken, men hele følelsen i bilen. En storbil med særpreg, altså, fortsatt noe for entusiastene. Ikke dumt, det...