-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
LA Auto Show
Porsche for villmarken
Denne har ligget lenge og vaket i kulissene, men nå har Porsche endelig avduket sin 911 Dakar.
Så sent som i går kunne du lese om en spesialversjon av 911 som Porsche-fører Romain Dumas lekte seg med i Chile, og da antydet jeg at vi sannsynligvis hadde mer i vente.
Det var fordi vi har sett spionbilder av en høy 911, og Porsche har selv vist en konseptbil basert på samme tema.
Nå er altså 911 Dakar offisiell – den debuterer på bilutstillingen i Los Angeles – og den kommer i salg. Skjønt med et opplag på bare 2500 er den nok raskt utsolgt.
Betegnelsen henspiller selvsagt på Porsches deltagelse i det berømte ørkenracet og deres totalseier der i 1984.
Derfor kan du også få bilen levert med en Rallye Design mimrepakke som benytter omtrent tilsvarende farger og dekor som vinnerbilen hadde.
For å bli en reell offroad-utfordrer er bilen hevet med 50 mm sammenlignet med en Carrera med sportschassis. I tillegg har den et løftesystem som kan heve front og hekk ytterligere 30 mm i hastigheter inntil 170 km/t. Fortere har du neppe behov for å kjøre offroad.
Standard-dekkene er spesialutviklede Pirelli Scorpion All Terrain Plus i dimensjon 245/45 ZR19 foran og 295/40 ZR20 bak. Det røffe mønsteret er ni millimeter dypt og sideveggene er forsterket.
Den treliters boxer-motoren har tilsvarende ytelse som i Carrerea GTS – 480 hestekrefter og 570 newtonmeter. Den tar 911 Dakar til hundre på 3,4 sekunder mens toppfarten på grunn av dekkene er begrenset til 240 km/t.
8-trinns PDK girkasse og firehjulsdrift er selvsagt standard. Standard er også firehjulsstyring, motorfestene fra 911 GT3 og PDCC stabiliseringssystem. Ifølge Porsche er 911 Dakar like dynamisk på løst underlag som den er på Nürburgring.
To nye kjøreprogrammer er utviklet for maksimal offroad-glede. Rallye-mode er egnet for løst underlag og har firehjulsdrift med mest punch fra bakhjulene.
I offroad-mode løftes bilen automatisk til maks bakkeklaring slik at den tar seg best mulig frem i røft terreng. Begge modiene har Launch Control som tillater inntil 20 prosent hjulspinn.
Som tilleggsutstyr kan 911 Dakar leveres med grind eller telt på taket, og de som kjøper bilen får også lov å kjøpe en eksklusiv Porsche Chronograph. Og vil du virkelig mimre, så bestiller du bilen med Rallye Design-pakke i samme fargekombinasjon som Dakar-vinneren fra 1984.
I Norge er 911 Dakar priset fra kr 3.128.00.