-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ingen hybrid for 911
Det har lenge vært sagt at neste generasjon Porsche 911 blir en hybrid-modell. Det avkrefter nå Porsche. "Ulempene er større enn fordelene", sies det fra Stuttgart.
Det er fortsatt to-tre år til Porsche skal lansere neste generasjon 911 – med internkode 992 (dagens heter 991). Men allerede letter de på sløret i Zuffenhausen, og bekrefter nå at de både har jobbet med en hybrid-løsning for 911, og samtidig valgt å droppe det.
Testingen av kommende 992 er godt i gang – vi har allerede fått bilder av et testkjøretøy i vinterkulda.
Til amerikanske Car and Driver har utviklingssjefen for 911 og 718, August Achleitner, uttalt at avgjørelsen om å skrote hybridløsningen i 911 ble tatt allerede i høst.
- Ulempene er større enn fordelene, forteller Achleitner til C&D.
Blant annet ville vekten økt drastisk sammenlignet med dagens modell, noe Porsche ikke var villig til å gå med på.
For neste 911 vil Porsche i stedet fokusere på å gjøre de eksisterende motorene så effektive som mulig.
Overgangen til turbomotorer over (nesten) hele fjøla for snaut to år siden var et stort steg å ta for den tyske sportsbilprodusenten – elektrifisering ville nok satt enda mer kaffe i halsen på entusiastene.
Den neste 911-plattformen vil bli en sterkt modifisert utgave av den vi finner i dagens Panamera. Dette skal være for å gi neste 911 det aller siste i førerstøttesystemer og multimedie-/infotainment-løsninger.
Vi vet ikke når neste 911 kommer – men det gir nok lavest odds å tippe på Frankfurt-utstillingen høsten 2019.
Les også: Storfest i Son da verdens tredje Porsche Classic Center åpnet.
Mer hybrid for Ferrari
Ferrari gjør alt de kan for å beholde V12-motoren, og vil gjøre motsatt av Porsche for å klare strengere utslippskrav.
De nekter plent å montere turboer på motoren, men ser gjerne mot elektrifisering.
- Vi vil alltid tilby en V12-er, forteller FCA- og Ferrari-sjef Sergio Marchionne.
- Sjefen for motordivisjonen vår sier det vil være helt feil å montere turbo på V12-eren, så svaret er nei. Den vil være selvpustende, med hybridsystem.
Avtalen som gjør at bilprodusenter med lave volum kan produsere biler med høyere utslipp enn EU-standarden tillater Ferrari å fortsette produksjonen av V12-motorer – men altså ikke uten litt «hjelp».
- I 2021 kommer ULEV-lovgivningen, og den målsetningen når vi med hybridifisering av V12-motoren, sier Ferraris tekniske sjef Michael Leiters.
Ferrari 812 Superfast er den foreløpig siste V12-motoriserte bilen i rekken fra Ferrari. Flere skal det bli: